Internationaal Toeristisch Management bij Tio

Hoi!

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een hbo. Internationaal toeristisch management trekt me heel erg. Met betrekking op de school Tio. Ik hoop dat iemand mij zijn of haar ervaring kan delen met mij. Ik wil namelijk weten wat je allemaal gaat doen. Qua schoolvakken, lessen, leraren, locaties en de reisjes.

kuss Romea

Waarom zou je liever naar het tio willen in plaats van een normale hbo? Ik vind het tio eerlijk gezegd erg overrated. Tenzij je echt rijk bent ga je er je plek niet vinden, en het gaat er niet eerlijk aan toe. Mijn zus heeft daar gestudeerd, moest voor honderden euros spullen aanschaffen die ze bijna nooit gebruikt had, had verplicht een macbook nodig en moest voluit lenen (nog meer dan de normale studielening) om de studie te kunnen betalen, en dan hield ze niets over. Leerlingen die lagere cijfers hadden betaalde wat geld en konden hun cijfer zo omhoog brengen. Wat ik heb gehoord is het een machtsspel onder de leerlingen over wie er meer geld heeft, zodra je het niet kan betalen om vaak mee te gaan naar sociale dingen zoals lunchen of bootfeestjes dan lig je er al snel uit. Mijn zus is na 3 jaar op tio gestopt omdat ze haar draai niet kan vinden en zit nu zonder diploma met een mega studieschuld.

Ik was van plan om die studie te gaan doen, tot ik ontdekte dat veel praktijk mij niet lag. Tio leek me een hele goede school, maar veel mensen vinden het geldverspilling. De leraren komen bijna allemaal uit de praktijk en vertellen over hun ervaringen (Docent reisbestemmingen is ook fotograaf en geeft aan de hand van zijn foto’s/ervaringen les). Als het goed is plan je de reisjes met een klein groepje en de beste reis wint (en daar ga je dan ook naartoe). Een minpunt waar ik pas op de open dag achterkwam is dat de helft economie is en ik heb een hekel aan economie, dus dat moet je wel liggen.

Mijn vriendin gaat deze studie volgen in het Engels en zij is hier heel enthousiast over.

Als er geen alternatief is qua toeristenopleiding in de buurt zal ik echt voor tio kiezen, ondanks het zoveel geld kost. Als je meer wilt weten moet je het meer vragen, ook al ga ik deze studie niet volgen! Ik heb hier ook nog ergens een boekje over ITM liggen :slightly_smiling_face:

Hoi Romea,

Ik studeer zelf Internationaal Toeristisch Management bij Hogeschool Tio. Ik heb ontzettend naar mijn zin. Zoals iemand anders ook al aangaf, komen de docenten allemaal uit de praktijk. Dat helpt heel erg bij verschillende projecten en het enthousiasme wat zij hebben over hun vak/beroep kunnen ze ook echt overbrengen in de klas. Daarnaast is een ander voordeel dat je in klassen zit waar gemiddeld maar 10 studenten zitten. Hierdoor is de docent altijd snel bij je als je bijvoorbeeld een vraag hebt. Lessen duren 50 minuten, maar vaak heb je een blokuur dus 100 minuten les.

Qua vakken loopt het erg uiteen. Vooral in het eerste jaar krijg je veel toeristische vakken. Denk hierbij aan reisbestemmingen (over verschillende landen en bezienswaardigheden in de wereld), tourmanagement (hoe ga je als tourmanager een groep begeleiden en waar moet je rekening mee houden etc. Hier ga je ook echt zelf aan de slag als tourguide) en Toerisme en Vrije tijd (over toeristische vraagstukken etc.) Daarnaast is het ook een Management-opleiding, waardoor er inderdaad ook wel economische vakken bij zitten. Economie lag mij ook niet echt, maar wij kregen heel goede begeleiding op school waardoor ik het heb kunnen halen. Voor het complete overzicht van alle vakken kan je even op de website kijken. Daar staat ook precies beschreven wat de vakken inhouden. Studieprogramma/vakkenpakket Internationaal Toerisme

Er worden inderdaad verschillende reizen gemaakt. Je gaat sowieso drie keer op studiereis, die je zelf mag samenstellen met je groepje. De bestemming kan je dan zelf bepalen. Er hangt wel een opdracht aan vast, waar de reis aan moet voldoen. Daarnaast kan je inderdaad ook reizen winnen. Je stelt dan in een groepje een reis samen en als die dan bij de beste hoort, sta je in de finale met vijf andere groepjes. In een theater presenteer je dan je reis voor een jury en die bepaalt dan wie er wint en de reis ook daadwerkelijk mag uitvoeren. Spannend, maar ook een enorme uitdaging.

Aan dit alles hangt inderdaad een prijskaartje, dat zal ik niet ontkennen. Jammer dat er wordt gesuggereerd dat Tio alleen maar voor rijke mensen is. Dat is dus niet zo. Al mijn studiegenoten (en ik zelf ook) betalen de opleiding zelf. Zij hebben geen rijke ouders die dat allemaal voor hen betalen. De reden waarom deze opleiding hoge studiekosten heeft, is onder andere doordat de klassen zo klein zijn. Op een ‘normale’ hogeschool zit je in grote collegezalen met een paar honderd man. Dat moet je aanspreken. Ik vind het persoonlijk minder prettig, maar dat is een keuze die voor iedereen verschillend is. Door de kleinere groepsgrootte heb je ook beter contact met je medestudenten (ook van andere opleidingen). Ik merk helemaal niet dat er een machtsstrijd is. Iedereen kan het gewoon heel goed met elkaar vinden. En uiteraard kan je ook bij Tio niet een cijfer verhogen door extra te betalen. Je krijgt genoeg kansen om je tentamen te halen, maar daar moet je zelf ook de tijd en energie insteken.

Succes met het kiezen van je opleiding! Als je het leuk vindt, kan je altijd een keer een open dag komen bezoeken op een van de vijf vestigingen.

Ik doe zelf ITM bij NHTV en vind dit ook prima. Ik weet natuurlijk niet hoe het er bij TIO aan toegaat, maar uiteindelijk krijg je hetzelfde bachelor papiertje. Wij hebben ook gewoon studiereisjes. Qua klassen heb ik behoorlijk kleine klassen van ong 15-20 man. Ik volg Frans als keuzetaal waar ik met 10 man in de les zit. Ik ken inmiddels ook bijna iedereen van mijn jaar van gezicht (zo’n 150 man). Als je vragen hebt, laat maar weten!