Intermittent fasting

Hee meiden,

Ik heb de laatste tijd veel gelezen over “intermittent fasting” oftewel IF en ben het nu 2 dagen zelf aan het proberen. Wat dit inhoud is dat je iedere dag (24 uur) een periode hebt dat je niks eet en een kleine periode waarin je dit wel doet. Ik eet nu 3 maaltijden tussen half 1 's middags en half 8 's avonds en dan eet ik 17 uur niks, waarvan je een groot gedeelte toch slaapt. Ik merk dat ik zoveel meer energie heb en veel minder zin in zoete dingen, omdat je grotere maaltijden eet en dan ook het gevoel hebt dat je genoeg gegeten hebt! Toen ik hiervoor 6 kleine porties verspreid over de dag at had ik veel meer cravings en viel ik niks af omdat ik altijd cheatte.
Ik vraag me af of er meer van jullie ervaring met IF hebben en wat jullie ervan vinden!
Let me know

Ja de logica erachter is ( heb ik gelezen ) dat je lichaam veel langer de tijd heeft om het eten te verbranden. Omdat je na 12 uur ofzo al je voedsel wel hebt verbrand gaat je lichaam je overtollige vet gebruiken bij de verbranding en zo val je dus af. Ik heb totaal geen last van honger trouwens!

Intermittend fasting kan ook op andere manieren dan bepaalde uren niks eten. Je kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld 2 dagen niks te eten en de rest van de week normaal. Of 3 dagen onder de 500 kcal en de rest van de week normaal. Het betekent gewoon vasten met tussenpozen en dit kun je op verschillende manieren toepassen.

Intermittent fasting is goed voor je, mits je het op een gezonde en verantwoorde manier doet. En dat is gelijk het probleem, ik denk dat 90% van de mensen die hieraan begint zich er niet of nauwelijks in verdiept heeft en gewoon maar wat probeert. Dat kan natuurlijk nooit goed zijn voor je lichaam.

Ik wil het misschien wel ooit proberen, maar dan wil ik me er eerst meer in verdiept hebben en niet zomaar niks meer gaan eten want dat is -in mijn ogen- niet perse de bedoeling van intermittent fasting.

Nee klopt, het is inderdaad belangrijk om er veel over te leren voor je begint! Ik heb veel artikelen op internet gelezen en zag bijna alleen maar positieve reacties van mensen dat ze goed konden afvallen :slightly_smiling_face: