Intelligentieniveau

Wat is belangrijker: het schooladvies dat je krijgt vanuit de basisschool of wat je uiteindelijk behaald? Ik ben begonnen op vmbo b, ben meteen overgestapt naar vmbo k, daarna niv 4 gedaan en gehaald, nu doe ik hbo, toch twijfel ik wel eens waarom ik dan toch met vmbo b ben begonnen…

Ik weet niet exact hoe je het bedoelt. Maar uiteindelijk draait het om wat je uiteindelijk behaald hebt. Maar dit heeft niet direct wat te maken met het intelligentieniveau.

dat ik met vmbo b ben begonnen en dit samenhangt met het int niveau waar ik onzeker over ben, maar uiteindelijk ben ik wel bijna klaar met hbo

Okee ik snap het beter, dan vind ik dat dat niet samenhangt met elkaar. Maar zoals ik net al zij vele andere factoren dan intelligentie spelen hierbij een rol. Denk aan motivatie of doorzettingsvermogen.

Alsof school echt een indicator is van je IQ :’) Ik deed zelf havo (i.p.v. vwo) en bleef een aantal keer zitten omdat ik in mijn schooltijd wat problemen had, maar dat maakt me niet dommer hoor.
Ik denk dat wat je doet in je leven belangrijker is dan school.

wat vind je niet met elkaar samenhangen?

^vmbo b en je intelligentie.

Zoals de andere reactie ook zegt, daar ben ik het mee eens.

Wat je uiteindelijk hebt behaald. Er zijn zat redenen te noemen waarop je op de basisschool minder zou presteren dan je uiteindelijk doet. Motivatie, mindset, de docent, je school, je klas, je vrienden. Intelligentie is ook niet iets dat vast staat, he, en school is geen indicator van IQ.

Het is geen fabel dat de schoolsysteem het aantal leerlingen op hoge- en lage niveau op peil wilt houden, ivm overschot aan hoog gestudeerden hier in Nederland. Ze kijken bijv. naar de achtergrond van je ouders; als zij laagopgeleid zijn, dan is de kans iets groter dat de jij dat ook zult zijn. Daarnaast kijken ze naar wat voor persoon je bent; een teruggetrokken of juist iemand met afwijkend gedrag zullen ze eerder onderschatten en een laag schooladvies geven. Ik wil niet zeggen dat dat altijd zo het geval is maar het speelt degelijk een rol.
It’s hard but true…

Niet altijd is het goed te peilen hoe een leerling zal presteren op de middelbare school. Dus misschien hebben ze bij jou gedacht dat het niet helemaal zou lukken terwijl je juist heel goed hebt gepresteerd op school. Ik denk dat jouw uiteindelijke niveau belangrijker is dan je schooladvies.
Bij mij was het juist andersom: ze hadden m’n hele leven al uitgestippeld. Hoge cijfers en scores op school, dus automatisch door naar vwo/gymnasium en dan naar de uni. Jammer, keihard gefaald op vwo, toen afgezakt naar havo en habo en dat bevalt prima. Het is toen niet opgevallen dat ik ADD had en toch wat meer aandacht nodig had.

ja ik weet het niet… Ik kwam op dit onderwerp door mijn vriend eigenlijk. We praatten over het middelbaar onderwijs. Hij zei gelukkig kreeg ik het advies vmbo t en ik durfde niet te zeggen dat ik begon met vmbo b, dus zei ik vmbo k. Zijn reactie hierop was oh echt, ik zei vanuit mezelf ja basis zal wel lager zijn in dit geval en hij maakte een grapje over vmbo basis: ja is zeker lager haha en maakte een opmerking over “dom zijn”. Mijn vriend heeft ondanks hij is begonnen met vmbo t, niveau 3 afgerond en ik ben nu bijna klaar met een hbo studie, maar toch zit ik hier mee, omdat ik als advies vmbo basis heb gekregen… In hoeverre zal het schooladvies kunnen kloppen

Ik vind het eerder dom dat hij jou dom noemt :’) Vind het echt belachelijk dat hij mensen daarop veroordeelt. Al helemaal als hij ook ‘opgeklommen’ is, dan zou hij moeten weten dat het niet uitmaakt waar je begint.

Ik vind dat je niet veel waarde moet hechten aan het advies wat je kreeg toen je 12 jaar oud was. Sommige mensen beginnen later pas met goed leren en sommigen zwakken af vanaf de eerste klas van de middelbare school
Het feit dat je nu hbo aan het doen bent betekent voor mij dat je absoluut niet dom bent en dat het schooladvies er soms goed naast kan zitten

hij noemde mij niet dom, maar maakte een opmerking over vmbo b, ik heb dus daardoor niet gezegd dat ik ben begonnen met basis, maar met kader en daar heeft hij niks over gezegd. Maar je hebt gelijk dat hij mensen daarop beoordeeld

Niemand is dom, intelligentie en schoolniveau heeft echt niets met elkaar te maken.
Bovendien zit er een groot verschil qua leeftijd, op je 12e ben je heel anders dan op je 20e. Je hersenen ontwikkelen nog volop, dus jij hebt een grote ontwikkeling doorgemaakt in je schoolniveau/intelligentie.
Ik zou trots zijn dat je zo bent opgeklommen en er verder niet teveel bij stilstaan!

Daarnaast heeft iedereen ook zijn eigen kwaliteiten. Ik zit zelf op de uni en leer makkelijk uit boeken. Daarentegen ben ik met ‘mijn handen’ weer niet zo handig. Ik kan niet timmeren, bakken of iemand haar doen.

Ik vind het belachelijk als mensen elkaar dom roepen. :’) Ik heb LWOO gedaan, zo wat? en doe nu MBO niveau 3 het laatste jaar. Je studeert tenminste, en neemt bijdrage in de maatschappij.
Mensen in de praktijk zijn ook nodig hoor.

Ik vind ook dat “dom zijn” meer te maken heeft met je gedrag dan echt met je intelligentie om het zo maar te zeggen. Als jij mensen dom noemt vanwege hun opleidingsniveau, of als jij opmerkingen maakt vanwege iemands huidskleur, dan vind ik je dom. Maar als jij gewoon je best doet en je normaal gedraagt, op welk niveau dan ook, dan vind ik je niet dom. Het ligt er gewoon aan hoe je overkomt. Ik ken zat meiden die zich continu gedroegen als een stel giebelgeiten, ook toen ze 17/18 jaar oud waren, en ondanks dat zij VWO deden, vond ik ze echt heel dom overkomen. Dus ze waren misschien wel intelligent/konden goed leren, maar zo kwamen ze niet over

ja zo denk ik er ook over, zulke mensen ken ik ook om me heen, maar heeft schooladvies te maken met intelligentie denk je