Ik ben nu 16 en ik wil graag een instrument leren spelen! Ik zat te denken aan een blaasinstrument of piano, maar laatst zei iemand dat je een instrument helemaal niet speelt voor je plezier, dat het eigenlijk helemaal niet leuk is. Is dat waar? En wat zou jij aanraden?
Ik speel piano en heb het mezelf aangeleerd, het is helemaal niet zo moeilijk en is eigenlijk best leuk !
Ik heb beide instrumenten en ik vind het allebei leuk. Een piano kopen is echter wel heel erg duur, en geen aanrader als je nog niet weet of je het wel leuk gaat vinden.
Sowieso vind ik dat je alleen een instrument moet gaan spelen omdat je het leuk vindt en niet onder dwang.
Maar ik zou beginnen met gitaar! Is wat goed koper en minder erg als je het niet leuk blijkt te vinden.
Ik vind het geweldig om gitaar te spelen.
Ik hou van piano spelen! Ik doe het niet om heel goed te worden (oke wel een beetje) maar ik doe het meer voor mijn plezier
hahahahaa wie heeft dat nu weer gezegd! muziek maken is voor je plezier, ik ken niemand die zegt ja ik wil dat leren, en dan verder doet maar het niet leuk vind. Ik heb zelf gitaarlessen gevolgd, enja inderdaad je moet een bepaalde houding aannemen waardoor je rug en schouders pijn doen en je handen plaatsen zo plaatsen dat je vingers pijn doen, maar als ik thuis ben speel ik gewoon op mijn bed ofzo in een relaxte houding, niet dat het zo niet lukt. Ik speel ook piano en dat ben ik op mezelf beginnen leren en ik speel het heel graag. Het gevoel mooi muziek te kunnen spelen is gewoon het beste dat er is! Dus als je graag iets zou leren, moet je er zeker voor gaan!
idd! Ik ben begonnen met een keyboard was iets van 200 denk ik, dus dat valt relatief nog mee voor een instrument, mijn begin gitaar was ook zoiets. Het is een feit, muziekinstrumenten zijn duur, en zeker als je super kwaliteit wilt. Maar er zijn ook gitaren van nog geen 100 euro.
Klopt!
Je kunt natuurlijk ook tweedehands kopen (mijn piano was maar 100 euro, maar dat was meer een gelukje voor mij).
Inderdaad ja! en ja er zijn ook vaak acties, gewoon eig uitkijken en prijzen vergelijken
Als je als kind gedwongen wordt om muziekles te volgen, snap ik dat je het misschien niet leuk vindt… Maar als jij nu al aangeeft dat je muziek wil maken, dan is het vrijwillig en misschien wel leuk!
Ik doe het al ruim 10 jaar en ik heb nog steeds heel veel plezier in het maken van muziek. Ik wil nu eigenlijk ook gitaar gaan leren, maar heb er geen tijd voor en geen zin in om lessen te volgen… Maar ik ga elke maandagavond met plezier naar het orkest waarbij ik speel en dat is echt ontspanning voor me. Dus ik weet niet wie dat zei, maar diegene is dat vast niet muzikaal ofzo…
Instrument spelen niet leuk? Say whaaaaat?
Nee ik vind het serieus heel leuk. Ik heb een keyboard, gitaar, saxofoon en ukelele.
Gitaar is wel moeilijker dan piano vind ik, dus ik zou piano doen als ik jou was.
Ik heb 5 jaar klassiek pianoles gehad. En heb gitaar mezelf aangeleerd. Ik zou beginnen met piano, want dat is echt de basis van alle muziekinstrumenten. Maar als je hart meer uit gaat naar gitaar moet je dat natuurlijk doen haha.
Ik kreeg als kind twee jaar muziekles waarna we een instrument mochten kiezen om te spelen. En ik ben echt heel blij dat mijn ouders me dat hebben laten doen! Maar het is zo dat je soms op bepaalde momenten komt dat het wat moeilijker is maar als die periode weer over is blijkt het toch wel heel leuk te zijn
Mijn zusje speelt gitaar en doet het juist voor dr plezier en voor afleiding.
Ik wil zelf beginnen met keyboard spelen maar 't komt er steeds maar niet van.
Waarom is piano de basis van alle muziekinstrumenten? Ben ik niet helemaal met je eens namelijk, dus vandaar mijn vraag.
Inderdaad. Ik dacht altijd dat blokfluit het absolute basisinstrument was.
Haha waarom zou je een instrument gaan spelen als je het niet leuk vindt? Dan houdt je het nooit vol?
Ik raad je aan om wel een instrument te gaan spelen waar je ook mee in een band of orkest kan bijvoorbeeld. Dan doe je het samen met andere dus is het veel gezellig er leuker, en je leert er meer van.
Ik speel al 7 jaar viool en zit ook in een heel gezellig orkest
Gitaar lijkt me ook erg leuk, maar het is wel zo dat je daar weinig mee kan doen samen met anderen. Piano is gewoon altijd handig en leuk haha en ook vaak goed met een ander instrument te combineren!
Succes met je keuze!
Mee eens. Ik vind trouwens dat er geen enkel 'basis’instrument is. Elk instrument is anders, het is maar net wat je graag wilt leren.
Niet spelen voor je plezier? Ik weet niet wie je dat heeft verteld… Ik speelde altijd saxofoon, en nu alleen soms nog piano/gitaar en gewoon zingen. Maar ik mis m’n sax soms echt. Ik vind 't heerlijk om een instrument te bespelen en muziek te maken. Maar muziek is voor mij ook echt een uitlaatklep, ik kan laatmaarzeggen alles kwijt in muziek… En dat is gewoon fijn, haha. Maar je moet echt zelf weten wat je gaat bespelen, allebei leuk . c:
Je moet juist wel voor je plezier spelen! Als je er geen plezier in hebt zal je naar mijn idee ook er niet veel beter in worden. Ik heb vroeger een aantal jaar gitaarles gehad, maar uiteindelijk vond ik het niet meer leuk en deed ik er ook niks meer voor. Toen ben ik maar gestopt.