Instellingen hier in Nederland

Ik schrijf dit stukje naar aanleiding van een docu die ik net gezien heb.
Lost Mother op Nederland 2, en ik ben zo geschrokken van wat ik heb gezien.
Op die manier kan je toch niet met mensen omgaan… Arm kind wordt VALS beschuldigd van het zogenaamd misbruikt hebben van zijn zusje, ander kind wordt misbruikt door zijn vader en vervolgens verkracht in de instelling waar hij zat… Die moeder wordt gedwongen om te kiezen tussen haar jongste kinderen of een oudere zoon… HOE kan je een moeder nou laten kiezen tussen haar kinderen!! Dat kind moest gewoon maar buiten zwerven van BJZ. want ze wisten het zelf ook even niet meer. Ik kan het me enigszins voorstellen dat zo’n kind dan helemaal de weg kwijt raakt.

Sommige instellingen hier in Nederland vind ik echt zorgwekkend, als je dit soort dingen hoort/leest.

Ik vroeg me af of jullie deze docu ook hebben gezien, en wat jullie hier nou van vinden. Of misschien hebben jullie er zelf ook mee te maken gehad?

Als je hem niet gezien hebt hier de link!
http://www.nederland2.nl/…zending/18952?missed=true

Klinkt als een intressante uitzending. Ben nu een beetje te moe voor zo’n serieus onderwerp maar aangezien ik hier nu heb gepost, zie ik dit topic wel en dan ga ik het dan kijken.

Ik ga eens even kijken. Sowieso vind ik die instellingen maar niks, op plekken waar niks aan de hand is komen ze allerlei gesprekken en onderzoeken doen. Maar waar het echt nodig is gaan ze niet heen.

Zodra je eenmaal in contact komt met zo’n instelling, of iets gerelateerd aan Jeugdzorg, kom je er niet meer vanaf.

klopt niet helemaal, ik zat ook bij jeugdzorg, ze hebben me dossier gesloten en ik ben er wel degelijk van af!

Ja, jullie moeten zeker even kijken het is heel interessant, maar vooral ook schokkend.

Zo denk ik er dus ook over! Nu wil ik niet suggereren dat hier niets aan de hand was, want dat was er zeker. Die kinderen hadden heel veel meegemaakt, maar de manier waarop BJZ hier mee omging vond ik echt vreselijk.

Naja bij mij was het dus zo dat 2 verschillende buren door een burenruzie een melding hebben gemaakt bij het AMK over dat mijn moeder me zou mishandelen wat dus totaaaal niet zo is. 2 keer zijn ze hier geweest om met mij te praten, ik ben de klas uitgehaald in een periode dat ik gepest werd. Iedereen vroeg dus waarom maar ik was bang dat het pesten erger zou worden als ik het zou vertellen. Moest bloed prikken omdat ik zogenaamd suikerziekte zou hebben en/of een schildklier probleem omdat ik wat voller ben (wat in de familie zit.) Maar door zo’n lullige burenruzie kan ik als het nog een keer gebeurd zo het huis uit gehaald worden. Terwijl er gewoon níks aan de hand is. Maar dan lees je soms in de krant ofzo dat kinderen meerdere malen ernstig mishandeld zijn door ouders/verzorgers. En daar komen ze pas als het te laat is.

Zo dit moest ik even kwijt :’)

@foreveralone, maar als ze niet bij jou langs waren geweest na zo een melding en er deed daadwerkelijk wat op dan is t ook niet goed. Ze moeten natuurlijk wel zelf beoordelen of er daadwerkelijk iets aan de hand is ofniet.

Helaas gebeuren er nog te veel drama’s door te lange wachtijden bij jz.
Mijn broer hebben ze een tijd in een jeugdgevangenis gestopt omdat er geen plaats was in een instelling voor hem. Ik zelf heb in een jongerenhuis via stichting azz gewoont, hier heb ik het wel naar mn zin gehad! Dit was meer om mij zelfstandig te leren wonen.

Bijna overal is het zo. In veel andere landen is het nog erger dan hier.