Inrichten kleine kamer?

Ik ga binnenkort uit huis, en helaas is het kamertje waar ik in begin slechts 8 vierkante meter… Gelukkig zit er wel al een ingebouwde kast in, en een groot raam (waardoor het wat groter oogt).

Maar nu is mijn vraag, hoe richt ik dat leuk in? Iemand tips om het groter te laten lijken?

En een bed, pfoe. Ik heb nu een 2 persoonsbed, maar dat gaat zeker niet passen! (tenminste, niet dat ik dan nog een fijne hoeveelheid ruimte over heb). Is een bedbank dan een slim idee? Zodat ik 's nachts een chill bed heb, en overdag gewoon een zit plek?

Hoe dan ook, graag hoor ik tips van meisjes die in kleine kamers wonen (wat ook gewoon thuis kan zijn, natuurlijk). :slightly_smiling_face:

Hmm ik heb ook best een kleine kamer, is jouw kamer rechthoekig?

WOW 8 vierkante meter… ik hoop echt dat je daar geen 300 euro voor neerlegt want dan zou ik meteen op zoek gaan naar wat anders… wat klein. maar misschien een hoogslaper erin zetten en dan een bankje eronder met een tafeltje en in andere hoekje zo’n uitklap tafel van de ikea met 2 stoeltjes ofzo voor eten/bureau/etc…

Bij de IKEA heb je wel van die inspiratie kamers voor kleine ruimtes. Misschien kun je daarnaar kijken?

pff, dat zelfde probleem heb ik ook, maar dan heb ik een kamer van 7m2 met een klein stukje schuin dak…

Als bureau een simpele plank bij de Ikea halen, en dan 4 van die poten onder zetten. Zodat je een bureau hebt wat niet al te veel plaats inneemt? Van die plankjes tegen de muur is ook een idee als je dat mooi vindt. Ikea is echt heel handig wat dat betreft.

ikzelf woon groot, maar mijn twee vriendinnen wonen ook op 8 vierkante meter. De een heeft een eenpersoonsbed hoogslaper (die zit er vast in), met een lang smal bureau langs de wand waar ook haar bed is, met onder bed een toilettafel en een expedit boekenkast (ikea, 8x2 vakken) dwars tegen de muur. Aan de andere muur heeft ze een kledingkast en 1 persoonsslaapbank, en tv aan de muur boven bureau.

De ander heeft een 2 persoonshoogslaper over de gehele kamer, lang smal bureau langs de muur, daar tegenover een klein laag boekenkastje en naast bureau een kast.

Ik vind beide kamers echt ontiegelijk klein en onpraktisch, maar die eerste nog wel het mooist ingedeeld. Een slaapbank zou kunnen, maar vraag je goed af of je die ook echt elke dag weer netjes op gaat maken tot bank!

moet je ook leven op die kamer of alleen slapen?
Misschien kan je een bed bank nemen, dat je m kan omklappen naar bank als je ‘visite’ krijgt.
Een hoogslaper vind ik zelf echt verschrikkelijk. Maar als je geen vriend hebt zal ik wel voor een eenpersoonsbed gaan. Dat scheelt behoorlijk veel ruimte.

Je kan ook nog een spiegel aan de muur hangen tegenover het raam. Dan lijkt je kamer ook iets groter. En ik zou vooral rustige tinten gebruiken en je muren allemaal in een kleur houden.

Ik vind een slaapbank niet fijn, het ligt niet zo comfortabel als een gewoon bed.
En zoals hierboven al wordt gezegd, bij de Ikea hebben ze kleine kamers ingericht.

Bedbanken slapen over het algemeen niet fijn, en vouwen vaak uit tot 1,5 a 2 persoonsbedden, als ik me niet vergis.
Kan je alles wat je kwijt wilt in de kast leggen? Heb je buiten de kamer nog opbergruimtes, bijvoorbeeld keukenkastjes?
Ik heb een kamer van net geen 12m2, en een “gangkast” (gewoon een grote kast die op de gang staat, haha) waar al m’n pannen enzo instaan.
Heb je een woonkamer/fusie waar je desnoods wat spul kwijtkan, of een grote gedeelde koelkast in de keuken?
Het moet kunnen, maar ligt er maar net aan wat je wel/niet op je kamer nog nodig hebt.

Hoogslaper? Die zijn best chill en komen ook in 2-persoonsvorm. Dan kan je daaronder een bureau kwijt?

8 vierkante meter? xd hoe groot is dat ?
hoeveel bij hoeveel? ik ben daar slecht in.
Ja idd hoogslaper, en daaronder bureau.

een slaapbank is prima, maar inderdaad 2 persoons…
vind het idee van een hoogslaper nog wel goed idee, dan bespaar je veel ruimte en ikea heeft een 2persoons hoogslaper!,…

slaapbanken zijn over het algemeen niet zo goed als een normaal bed

Grote dingen erin zetten, niet alles kleine dingen. Dan lijkt de kamer kleiner.
En als je bijv. laminaat erin legt. In de breedte leggen, lijkt de kamer ook groter.

Bij de ikea heb je meestal wel leuke dingen enzo.
Hoogslaper zou ik eerlijk gezegd niet nemen, vaak gaat die wiebelen enzo.

Kijken voor een grotere kamer met een betere prijs? *hint; marktplaats [;

mijn kamer is 2 bij 3,5 meter ( 7m2 dus) alleen woon ik nog thuis. maar mijn vader heeft voor mij dwars een soort matrassteun gemaakt die heel stevig in de muur valt, met een lattenbodem. Het bed is 1,20 breed (pas er net met mijn vriend in) en wordt dus omringt door 3 muren. Het ziet er best knus en als ik mijn kussens erop leg kan je er lekker zitten. daarnaast komt gelijk mijn kledingkast (aneboda van ikea) en daarachter heb ik een soort erkertje (deze kant van de kamer is 3,5 m lang, de ander ong 3 meter) waar een witte plank hangt als bureau. daaronder staat zo’n ladekastje. Boven mijn bureau heb ik 4 verspringende witte planken van ikea. Tegenover mijn kledingkast staan een mooi vintage nachtkastje + spiegel en spotje dat ik als make-uptafel gebruik, en boven mijn voeteneinde hangen 2 lange witte planken met op 1 mijn tv. Ook heb ik een grote dekenlade onder mijn bed, waar onwijs veel in past, en heb ik veel opbergdoosjes enzo. Eigenlijk ziet mijn kamer er niet eens zo klein uit.

als je er iets aan hebt kan ik op zich wel een foto maken…