ingebeelde ziektes

hoi hoi allemaal,

Ik voel me de laatste tijd lamlendig, beetje depressief, hoofdpijn, rug/nekpijn.
Toen er laatst (nouja, gisteren) een artikel over iemand met fybromyalgie,
en ik me daar in kon herkennen, ben ik verder gaan zoeken.
Nou blijkt dat veel mensen het een inbeeld ziekte vinden.
Ik ken van die mensen die dan gaan “opscheppen” met hun stoornis/ziekte, en er zullen vast mensen zien die hun doodgewone klachten aan fybromyalgie koppelen.
Wat vinden jullie hier van? En denken jullie dat iedereen die aan fybromyalgie lijdt, eigenlijk aan hypogondrie lijdt?
vind het wel een interessant onderwerp…

Dat denk ik niet, fybromyalgie en hypogondrie zijn twee verschillende dingen.
Er zijn mensen die lijden aan hypogondrie, en die steeds weer naar de dokter en het ziekenhuis gaan. En steeds weer krijgen ze te horen dat ze gezond zijn. Dus als ze echt wat mankeren, wordt dat echt wel opgemerkt.

hmm,
dat doen mensen (over het algemeen) met fybromyalgie ook,
en daar word meestal ook niks ondek in de eerste plaatst,
maar ik denk dat als een “gewoon” gezond iemand ook 15 keer naar verschilende dokters gaat dat er dan ook wel iets word opgemerkt.

of niet, dan worden ze niet meer serieus genomen.

ik denk niet dat fybromyalgie altijd een ingebeelde ziekte is. Als een arts dat heeft gediagnosticeert, heb je het. Maar het is wel inderdaad een ziekte waarvan veel mensen zelf denken dat ze het hebben, omdat het redelijk algemene klachten geeft. Van die mensen die dan zelf denken dat ze ‘hun ziekte’ hebben gevonden, zonder ooit naar een arts te zijn gegaan.

@pinkLieve
Daar heb je wel een beetje gelijk in. Maar is hypogondrie niet meer een beetje ‘overdreven’ zeg maar. Als je bijvoorbeeld hoodpijn hebt, dan denk je meteen het ergste. Dus een beetje van een mug een olifant maken :stuck_out_tongue:
Dat is weer wat anders dan jezelf een ziekte ‘toeschrijven’ vind ik

Domme vraag, maar wat is fybromyalgie dan precies? :’) En hypogondrie?

^^ fybromyalgie is een soort reuma (@ artikel op de homepage) hypogondrie is een ziekte/stoornis waarbij je denk dat je alles hebt bijv dat je leest over (verzonnen) Eks en dat je dan denk dat je dat ook hebt, je helemaal laat onderzokekn en er toch uitkomt dat je gezond bent.

Fybromyalgie is reuma van de weke delen. (zie homepage)
Hypochondrie is dat je je ziektes inbeeldt. Dat je denkt dat je iets (ergs) hebt, maar in werkelijkheid is dat niet zo. :slightly_smiling_face:

OT: Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Misschien toch eens een bezoekje aan de dokter?

het is niet omdat je geen lichamelijke oorzaken voor je probleem kan vinden, dat je geen klachten hebt.

ik ken trouwens ook iemand die te koop loopt met haar 185641867489 ziektes, echt een vervelend wijf

Ik vind het triest dat mensen over de ziekte van iemand anders zeggen dat het ingebeeld is. Als je het niet hebt meegemaakt weet je niet hoe het is, en kun je dus ook niet zeggen of het ingebeeld is.

Ik ben hypochonder in lichte mate, maar ik wéét van mezelf dat het ingebeeld is. Ik denk dat iemand die jarenlang aan fybromyalgie lijdt ook wel zou kunnen merken dat het ingebeeld zou zijn. En voor zover ik weet is dat niet zo.

Ja, er zijn een hoop mensen die echt fybromyalgie hebben. Ik vind het serieus echt sneu voor deze mensen, een kennis van me heeft het ook. MAAR het gros van de mensen die zeggen dat ze zoiets hebben stelt zich wel een beetje aan. Veel vage kwaaltjes kun je oplossen door meer te gaan sporten, gezonder te gaan eten, stoppen met roken etc.

Mijn moeder heeft denk ik een soort van hypochondrie

vind zelf dat ze overal allergisch voor is en toen de allergoloog zei dat het waarschijnlijk tussen haar oren zat is ze boos bij die gast weggegaan :stuck_out_tongue:

Deze artikels doen me eraan denken:
http://www.nieuwsblad.be/…=GTA355661&subsection=156
http://www.standaard.be/a…lid=3835C9OL&subsection=3

Er zijn idd heel wat mensen die hun ziekte inbeelden, maar als ik dat eerste artikel lees, dan denk ik toch dat de Orde Der Geneesheren het fout heeft.