Informatica of muziek?

Heehee.

Ik zit momenteel in 3 vwo en ik moest dus laatst mijn profielkeuze invullen (nog niet de definitieve versie).
In het vrije deel kies ik sowieso filosofie, maar daarnaast wil ik in ieder geval proberen om nog een vak te nemen, omdat ik het na de 4e toch kan laten vallen als ik het niet leuk vind.
Ik zit nu dus te twijfelen tussen informatica en muziek.

Hebben jullie misschien tips om te kiezen?
http://myhorsez.com/MHv3/smilies/sweatingbullets.gif

Bij ons op school kun je alleen op de havo muziek kiezen (geloof ik. In iedergeval niet op het vwo), maar anders had ik dat gekozen. Want het lijkt me een leuke afwisseling :’). Ik heb zelf informatica en ik heb eigenlijk een schijthekel aan programmeren. Als ik nu opnieuw profiel moest kiezen had ik waarschijnlijk géén extra vak genomen (informatica is mijn extra vak), want 1) meer tijd, 2) minder studielast.

Muziek in de bovenbouw is heel anders dan in de onderbouw. In de bovenbouw bestaat muziek uit 4 uren per week:

• 1 uur muziektheorie (noten, akkoorden…)
  • 1 uur muziekgeschiedenis (hoe heeft de muziek zich ontwikkeld vanuit het jaar 0 naar nu)
  • 1 uur koor (spreekt voor zich, klassiek stukken zingen met de hele klas)
  • 1 uur praktijk (in groepjes popnummers instuderen)

Vooral theorie en geschiedenis is echt wel aanpoten dus dat het ‘lekker veel praktijk is’, dat is niet waar.
Daarnaast is muziek aanpoten als je geen instrument bespeelt, want het werd bij ons op school wel verwacht dat je dat leerde.

Ik zou het gewoon allebei doen! Het is maar voor een jaartje en dan kan je kiezen welke vakken je wilt houden. Proberen kan geen kwaad lijkt me.

Heel erg bedankt allemaal! :slightly_smiling_face:
Ik ga denk ik toch voor informatica, want hoewel ik muziek atm heel leuk vind, denk ik dat ik in de toekomst toch meer heb aan informatica. Ook heb ik even gekeken hoe het eindexamen muziek er uit ziet, en tja… Daar werd ik niet heel blij van. Ghehe. :cold_sweat:

Ik denk dat je meer hebt aan informatica dan aan muziek (uiteraard wel afhankelijk van wat je ambities zijn) dus ik zou voor informatica kiezen.

Dit viel bij mij zoooo tegen haha. Inmiddels heb ik mijn diploma, maar het was zóveel theorie. Niet normaal.

Edit: Ah, ik zie dat dit hierboven al vermeld is. Ik moet voortaan eens alle reacties lezen voor ik reageer, excuses :’).

Ik zou dat zo graag doen he, alleen hebben ze dat op mijn school gvd niet. Ik zou zo tekenen ervoor laten vallen.

Maar ik zou kiezen voor wat je het leukst vindt. Als ik zou moeten kiezen dan zou het geeneens een vraag zijn, ik zou meteen muziek nemen. Muziektheorie is zowat bijna de enige theorie die ik leuk vind.

Ik voel je… Muziek is bij mij op school helemaal wegbezuinigd. Want ja, muziek is natuurlijk geen belangrijk vak he, maar tekenen en gym wel

Ik heb informatica gehad en vond het heel leuk. Ik heb er onder andere zelf een website gemaakt en een game. Je hoeft ook geen centraal examen te doen voor informatica, maar enkel een school examen.

Heb je al een idee wat je als vervolgstudie kunt doen? Want afhankelijk van hoe informatica in elkaar zit (leer je code of bepaalde programma’s) is dat nuttiger dan muziek.

Ik zit op 4 VWO en ik heb muziek gekozen. Moriarty heeft hierboven al vermeld hoe de uren in de bovenbouw eruit zien. Het enige verschil op mijn school is dat de laatste twee uren (koor en praktijk) zijn samengevallen. Ik zou aan je muziekdocenten vragen wat muziek in de bovenbouw inhoudt. En ik waarschuw je alvast: KIES HET NIET ALS PRETPAKKET. Als je geen noten kan lezen, of geen instrument bespeelt/muzikaal bent aangelegd en het alleen maar kiest voor de ‘leuk’ zal het nog vies tegenvallen.

Over informatica, ik heb daar helaas geen informatie over, behalve dat mijn klasgenoten die het wel hebben het vrij saai vinden (maar onze enige informatica leraar doet niets…)

Hopelijk heb ik je wat wijzer gemaakt op het gebied van muziek en veel succes met je keuze!

Wow heavy dat jullie tekenen en muziek kunnen kiezen! Maar ik zou gaan voor informatica. Lijkt me een stuk minder werk dan muziek EN je hebt geen centraal examen.