Informatica maar wiskunde....

Ik ben geen kei in wiskunde, maar ik hou zielsveel van computers!! Het liefst zou ik natuurlijk Informatica studeren, maar dat is niet mogelijk (?) sinds ik C&M met wis C heb. de reden dat ik dit koos was omdat ik een 5 stond voor wis en ik graag iets met talen wou doen en wiskunde dus niet nodig had…
wis A zou ik dan nog misschien op de een of andere manier kunnen halen (ik geloof ook dat ik het op vwo niveau met veel oefenen had aangekund, alleen daar was ik weer met mn stomme kop … :hammer:) WisB gaat 'm echt niet worden! daar wil ik echt niet aan beginnen :flushed:

dan zou ik nog HBO Informatica kunnen doen, want met vwo-diploma mag je daar heen ondanks je wiskunde…alleen dan zit je wel weer op een ander niveau enz. Wat raden jullie aan? ik weet dat informatica 70% wiskunde is …

Help?

Je moet Wiskunde B hebben gevolgd voor WO Informatica en dat heeft ook een reden. Zoals je zelf al zegt, informatica is 70% (of zelfs meer) exacte wiskunde, logica en theorie over computernetwerken etc. En exacte wiskunde is echt niet zo 1 2 3 klaar…dat is echt grootste gedeelte van WO Informatica dus als je niet van wiskunde houdt, moet je hier echt niet aan beginnen imo.

Een oplossing voor jou is dan HBO Informatica. Je wordt toegelaten, maar de wiskunde is niet makkrlijk hoor. Het is dan wel hbo wiskunde , maar als je wiskunde C hebt gevolgd kan dat ook pittig worden. Ik raad wiskunde A aan!

Als je een Computer studie op universitair niveau wilt, zul je echt veeeel wiskunde krijgen!

Ik denk niet dat je bij informatica 3d integralen moet oplossen dus zo intens is het qua wiskunde niet. Het zit hem meer in dat abstracte denken dat ook nodig is bij wiskunde B.

Kan je niet eerst HBO informatica doen en dan als het goed gaat een master doen op de uni (bijvoorbeeld)?
Als het niet goed gaat kan je altijd na een jaartje alsnog iets anders studeren.

Ik heb twee eerstejaars vakken informatica gedaan, en zeker weten dat wiskunde B behoorlijk essentieel is om dit te kunnen halen (en VEEL ervaring met programmeren). Alleen al vanwege de formules die je moet kunnen afleiden en toepassen en inderdaad het abstract/analytisch denken. Wij hebben letterlijk honderden euro’s uitgegeven aan bijlessen dat blok, wat een hel :’)

In welke klas zit je? Als het nog mogelijk is om over te stappen naar wiskunde A of B zou ik dit zeker proberen. Daarnaast denk ik dat je veel profijt gaat hebben als je nu al begint met programmeren. Er zijn genoeg inleidende cursusboeken of sites. Als je de basis beheerst gaat je dat heel veel schelen op het HBO/WO. In principe komen veel programmeertalen overeen, maar het is slim om alvast te kijken welke taal de studie die je wilt doen gebruikt :slightly_smiling_face:
Je kunt trouwens ook kijken naar soortgelijke studies, iinformatiekunde bijvoorbeeld.

Dus wat ik aanraad: begin nu met programmeren. Zo merk je of het inderdaad is wat je verwacht en of je het aan kunt. Ga op bezoek bij het HBO en kijk of je daar kunt worden toegelaten. Als je na een jaar daar je propedeuse hebt gehaald kun je (als het goed is) overstappen naar de bachelor informatica op het WO mocht je dat willen. Succes met de keuze!

Ik weet niet zeker of dat kan, maar misschien kun je eerst informatica op HBO gaan doen en daarna Informatica op Universiteit?