indruk maken

Hallo allemaal!

Ik ben blijven zitten vorig jaar (vooral gebrek aan motivatie). Dit jaar wil ik er echt voor gaan. Het idee is: Ik zou graag na m’n vmbo havo willen doen. Ik sta een 7,4 / 7,5 gemiddeld. Echter het probleem is: ik heb nog niet het gevoel dat ik ECHT aan de leerkrachten heb laten zien wat ik allemaal kan. Ik heb alleen nog de volgende so’s/reps , toetsweek 3 (mondelingen) + examen. Weten jullie hoe ik kan zorgen dat ik indruk kan maken op een leerkracht zodat ze echt zien van; oow, ze WILT echt naar de havo en BEHOORT ook op de havo (niet hoogmoedig bedoeld).

Groetjes!
Ps. Ik zit sinds 5 maanden op een nieuwe school met allerlei nieuwe leerkrachten.

Simpel gezegd; hoge cijfers halen op alle toetsen die nog gaan komen! Optijd beginnen met leren dus. Als jij hoge cijfers haalt dan val je wel op bij de leraren. Misschien spreken ze je aan t eind van t jaar wel aan en zeggen ze of je er al eens aan gedacht had om naar havo te gaan. Succes!

Vragen stellen, vragen van leraar beantwoorden als ze er om vragen. Zegmaar een beetje de wijsneus uithangen. En laten zien dat je geïnteresseerd bent in de vakken die je hebt

Meedoen in de les, je huiswerk altijd af hebben, zorgen dat je docenten je mogen. Succes!

Voorbereid zijn op de lessen, veel vragen stellen en beantwoorden en hoge cijfers halen.
Je zou voor de zekerheid ook al bij een bepaalde leraar kunnen aangeven dat je naar de havo wil, misschien heeft hij/zij dan ook nog tips voor je.

Super bedankt allemaal! :slightly_smiling_face: Ik vind het zelf lastig om vragen te stellen , ik ben altijd bang dat het te domme vragen zijn en dat de leerkracht dan denk; oow dit heb ik al is verteld… weetjewel. En het is al halverwege het schooljaar en ik ben nogal stil in de klas , om dan opeens een vraag van mij te horen zou gek zijn voor de klas… Heeft iemand een idee hoe ik het dit kan overwinnen? Want deze tips zijn zeker handig om te laten zien dat ik het echt wil!

Als je het eng vindt om een vraag te stellen waar heel de klas erbij is, kan je misschien aan het einde van de les vragen stellen aan de leraar.

Om je angst te overwinnen:
Niets van aantrekken wat andere mensen van je vinden. En leraren zullen de vragen van leerlingen echt niet dom vinden, want zij zijn er voor om jou wat te leren. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar soms moet je niet denken en het gwn doen. Daarna gaat alles vanzelf

In de klas interesse tonen in het onderwerp, vragen stellen en goed je huiswerk bijhouden.

Ik vond het trouwens ook altijd heel erg eng om vragen te stellen. Wat ik daartegen gedaan heb is me a) goed voorbereiden, zodat ik het gevoel heb dat ik de stof beheers en b) gewoon elke keer een doel stellen, bijvoorbeeld: ik moet minimaal één keer antwoord geven op een vraag / dit snap ik niet, dus dit ga ik vragen. En vandaar opbouwen.

Verder zou je trouwens ook nu al bij je mentor voor kunnen leggen dat je graag naar havo wil en aan hem vragen wat je kan doen om te laten zien dat je het kan. Daarmee toon je ook motivatie en laat je tegelijkertijd al weten dat dit je ambitie is.