Inbraakangst

Is er bij jou al eens ingebroken of een poging?
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Hoi Allemaal,

Ik heb al een tijdje een inbraakangst.
Er is al een aantal keer ingebroken in een huis bij mij in de straat.

Een paar dagen geleden hoorde we om 05’22 een alarm. Het alarm kwam bij het huis vandaan. Een paar seconde later zagen we een auto heel hard wegrijden.

De dag daarna liep ik over straat en ik zag precies dezelfde auto heel langzaam langs rijden.

Vandaag hoorden we een weer twee keer een alarm bij hetzelfde huis.
Omdat het vandaag zo warm was hadden we alle ramen wijd open staan.
Opeens zagen we dat er was geprobeerd de ramen open te breken!

Ik ben al een tijdje verschrikkelijk bang hiervan. En ik weet niet wat ik moet doen.
Ik doe geen raam meer open en verstop/neem al mijn waardevolle bezittingen mee.
Ik durf niet meer alleen over straat, thuis te blijven of ook maar te douchen!

Wat moet ik doen? Ik moest dit gewoon even kwijt.

Snap dat je bang bent, was bij ons in de straat ingebroken, moest de week erna daar oppassen, schrok me steeds dood (vooral omdat ze allerlei dingen hadden geïnstalleerd om inbrekers af te schrikken waar ik me vervolgens dood van schrok (lichten gingen automatisch aan of uit en zo :wink:)). Maar je moet er niet in doorslaan. Waarom durf je niet alleen de straat op? Je moet wel bedenken dat het ergste dat kan gebeuren is dat je tv, laptop of sieraden of zo gestolen worden, en je bent verzekerd neem ik aan… Een inbreker zal je niet op straat overvallen (dat is een andere beroepstak haha) en zal je ook echt niet snel wat aan doen. Een inbreker wil dat je pas achteraf wat van m merkt :wink: doe de deur gewoon op slot en doe ramen dicht als je van huis bent, meer kan je niet doen.

Geeft niks, iedereen heeft wel eens zon angst!
Het kan altijd gebeuren…
Hebben jullie een hond? Misschien kan je daar aandenken. Maar als je alleen daarom een hond neemt, niet doen!

Wij hebben 2 honden en nooit geen last van inbrekers gehad, terwijl er naast ons een sportvereniging zit waar wel al 18398773738 keer is ingebroken…
Dus het schrikt wel af.

Verder, meestal zijn de inbrekers banger voor jou als jij voor hen, ze willen natuurlijk niet betrapt worden!

Misschien kunnen jullie als buurt naar de gemeente gaan en vragen om camerabeveiliging in de straat/buurt

Succes x

Dank je wel voor jullie reacties x
Ik kan helaas geen hond nemen omdat me broer allergisch is. Ik durf de straat niet meer op omdat ik gewoon die inbreker daar heb gezien. Ik heb hem recht in zijn ogen gekeken. Ik ben bang dat hij me dan gaat achtervolgen ofso en dan bij mij gaat inbreken… Het klinkt echt zo dom, maar ik ben gewoon heel bang. Verder gaat het mij niet echt om me laptop etc. Maar meer om het idee dat ze dan door mij weer mooie dingen hebben, en dat gun ik ze gewoon niet! Ik heb ook al gedroomd over dat er werd ingebroken of dat de auto werd gestolen… Het klinkt misschien overdreven maar het is echt zo. En ik schaam me ook gewoon nu, maar ik moest het gewoon kwijt.

Weet je kenteken en kenmerken van de auto? Als je ’ nog eens ziet rijden schrijf dit soort dingen op.
Verder gewoon geen ramen open als er niemand thuis is.
Bij ons huis waar we eerder woonde is ingebroken en 2 weken daarna op het bedrijf van mijn ouders.
Een half jaar geleden ook op mijn werk.

Heb ook heel lang angst gehad voor inbraken maar wij hebben nu thuis een alarminstallatie. Praat daar eens met je ouder over?

Hmmm miss idd een alarmsysteem… Kan nooit geen kwaad. Die zijn er ook niet zo duur op marktplaats volgens mij :slightly_smiling_face:

komt de politie dan niet regelmatig langs bij jullie in de straat? Als wij bv opgeven we zijn met vakantie doen ze een ronde langs het huis enz.
En misschien kan je er melding van maken bij de politie wat voor soort auto het was en hoe de man eruit zag (als je dat nog weet)

Verder als jij met allemaal mooie sieraden om loopt trekt dat meer aandacht dan hebben ze iets van oh die draagt veel goud daar is vast wel iets te halen.
Zoizo backup van je laptop maken op een externe harde schijf en die ergens bewaren. Verder zou ik anders waardevolle dingen die je niet kwijt wil tijdelijk bij andere familie doen zoals je opa/oma/tante.

Waren die mensen in de straat trouwens op vakantie? Want dat is makkelijker voor inbrekers als ze bv zien dat ze de caravan inpakken is het van hee wij gaan voorlopig op vakantie! En kunnen ze makkelijker hun slag slaan.

Wat zeggen je ouders er trouwens over?

We hebben al een alarm. Me vader wil nu zichtbare en onzichtbare camera’s gaan ophangen.
Ik weet wat voor auto het was maar niks over het kenteken.

Mijn moeder is zelf ook bang en mijn vader zegt dat hij een hakmes pakt als ze komen inbreken… Dat stelt me ook niet zo gerust.

De mensen in de straat waren niet op vakantie. Omdat er zovaak is ingebroken hebben ze allemaal laserstralen in de tuin ook enzo. Maar ze komen nog steeds!

Het engste is nog dat we het beveiligingsbedrijf van die mensen hebben gebeld maar ze zeiden dat er geen enkele melding was gekomen!

even een weekendje een hond in huis nemen en veel mee wandelen en laten blaffen en de dieven blijven wel weg

en altijd licht aan laten

de volgende keer dat je de auto ziet meteen de politie bellen (kan ook anoniem) en het kenteken noteren.

Verder inderdaad maatregelen treffen… lampen aanlaten, anti inbraak strips, zo’n buis voor de raam zodat ze er niet door kunnen, alarm instalatie.

Camera’s is inderdaad ook een idee, zichtbare camera’s schrikken af maar onzichtbare camera’s doen niet zo veel denk ik. Inbrekers maken zichzelf toch onherkenbaar.

Ik ben zelf ook heel bang altijd (ondanks hier nog nooit is ingebroken en we alarm etc hebben) en lig met elk gleluidje tegen het plafond. Ik bedenk mezelf wel ‘mochten ze binnen zijn kan ik niks doen, dan breng ik mezelf in gevaar dus laat ze maar hun gang gaan’ maar toch vind ik het een eng idee. Mocht je iets vermoeden kun je het beste laten merken dat je thuis bent en ‘ze door hebt’. niet op ze af gaan maar laat het horen door voetstappen/deuren/lampen/hoesten etc. dan voelen ze zich opgejaagd.

En waarom zouden ze bij jullie inbreken? valt er wat te halen? of kunnen ze beter een ander huis nemen (dat huis is al vaker geprobeerd, dan zal er wel wat te halen zijn blijkbaar?)

Dankjewel voor de reacties, ik ben al wel wat gerustiger :slightly_smiling_face:.

Mooizo

Omg het alarm gaat weer!

Hey! Voor je eigen veiligheid dit klinkt heel creepy, stel als er ooit wordt ingebroken. Is er een manier om snel via jouw eigen raam naar buiten te gaan? Houd altijd je mobiel binnen handbereik en bel zo snel mogelijk de 112. Als er wordt ingebroken kan je gewoon de 112 bellen.

Als je echt heel bang bent, kan je jezelf misschien gerust te stellen met een wapen vlakbij je te leggen, bijvoorbeeld een mes, een pan? Draag niet waardevolle spullen. Daarmee bedoel ik dat je niet een Louis Vuitton tas aan je linkerhand draagt en een Chanel portemonnee aan je rechterhand, ketting van Cartier, Louboutins etc.

Ik wens je veel sterkte, maar ik zou echt een melding gaan doen en proberen een foto van het kenteken sneaky te maken en/of snel op te schrijven. Herken je de dader, schrijf snel op een blad hoe hij eruit zag en geef schattingen. De politie kan sneller achterhalen wie het is!

Misschien ben ik een beetje naïef, maar inbrekers gaan toch meestal niet om 12 uur op een zaterdag aan het werk? :’)

Misschien ging hun alarm dan wel om een andere reden af. Ons alarm was een jaar geleden kapot oid, en toen ging deze ook random eens per dag af, super vervelend maar verder niks aan de hand.
Verder heb ik niet echt tips, hier in de buurt werd laatst ook voortdurend ingebroken wanneer mensen niet thuis waren dus I know how you feel, ik was toen ook ontzettend bang. Als je toch wat hoort (dat iemand aan de deur/een raam zit te rommelen gewoon heel hard muziek op zetten, of de tv aandoen of iets roepen (“Ik kom er zo aaan, wacht even!”) zodat de inbreker merkt dat er iemand thuis is, dat schrikt ze heel erg af.

misschien een tip, als je die auto nog steeds ziet, kijk of je het kenteken kan lezen!
wij hebben ook een camera bij de deur hangen, hij hangt binnen gericht op de deur (hij valt niet bepaald op) zo kunnen wij via een klein schermpje kijken wie er bij de deur staat, je kunt dat kleine schermpje overal mee naar toe nemen in huis.
de keren wanneer je misschien alleen thuis bent, kun je skypen met je vriendin(nen), meestal voel je je dan wat veiliger. of kijk tv, er is dan tenminste wat afleiding.
ook kun je idd iets van iets bij je houden (op je kamer) als bescherming.