In NL spreekt men Nederlands, dus ook Friezen [discussie]

Ook als die Nederlands sprekende persoon in Friesland zit? Bij ons is het een ongeschreven regel dat je je als Vlaming zijnde aanpast in Wallonië, en een Waal past zich aan in Vlaanderen.

Ik ben een Nederlands sprekend persoon en Friezen zouden zich gewoon aan mij aanpassen als ze merken dat ik Nederlands spreek. Maar ik kan wel Fries en praat dan gewoon Fries omdat dat gewoon kan. Het hoeft niet.
Ik ken mensen die buiten Friesland hier zijn gaan wonen. Zij leren gewoon het Fries en zo niet, is er alsnog niets aan de hand. Maar als je hier gaat wonen is het wel handig als je het leert, want iedereen spreekt Fries (in mijn omgeving iig). En anders leer je het op den duur ook wel tenzij je je net als meneer er tegen verzet.

-

laat hem lekker inburgeren in friesland.

Ik ken heel veel Limburgers die alleen dialect spreken en geen Nederlands kunnen. Een leraar van mij gaf ook alleen les in het dialect.

Ik vind wel dat die man het had kunnen verwachten. Wel vind ik dat ze in winkels en restaurants ook Nederlands moeten spreken voor bv toeristen.

Ik woon zelf in Friesland en men gaat er hier vanuit dat je Fries kan verstaan of kan praten. Ik heb vaak genoeg gehad dat mensen Fries tegen me begonnen te praten en als ik dan in het Nederlands terug ging praten ze niet omschakelde naar het Nederlands, wat ik persoonlijk wel zo netjes vind. Ik zelf kom uit Leeuwarden, en voel mij absoluut geen Fries maar een leeuwarder. Ik praat geen fries en versta het ook amper.
Oftewel ik ben het absoluut met deze man eens! :bowing_man:

Ik vind dat alle Friezen gewoon Nederlands moeten spreken in het openbaar. Dat ze met hun eigen familie Fries spreken moeten ze zelf weten maar ze zijn nogsteeds onderdeel van de Nederlandse samenleving en horen de Nederlandse taal dus gewoon goed te beheersen… onzin dat schoolexamens en weet ik het allemaal afgenomen worden in het Fries. Ik vind het gewoon een ongeschreven regel dat je je aanpast aan de rest van je gezelschap, en dan in dat geval dat als er iemand bij is die geen fries spreekt niet stug Fries door blijven spreken, dat vind ik ronduit asociaal als ik eerlijk ben.

Ik ben het dus volledig met hem eens

Fries is een officiële taal in Friesland, als die man zich er zo aan stoort en het niet wil leren moet hij maar in een andere provincie wonen, keuze genoeg.

De vergelijkingen met Limburgs en dergelijke snap ik niet, aangezien dat allemaal dialecten zijn, geen officiële talen en dus niet in dezelfde categorie vallen als het Fries.

Echt? Op de basisschool moest iedereen Nederlands praten en iedereen die ik ken van andere basisscholen hadden hetzelfde. Ook bij mij op de middelbare school mogen we tijdens de les geen Limburgs praten.

Nou ja, ik vind gewoon dat iedereen in Nederland Nederlands moet kunnen.

Ik vind dit echt onzin
Hagenezen kunnen plat Brabants toch ook niet verstaan?
Dan is het toch niet gek dat Limburgers het dialect uit Friesland niet kunnen verstaan?

En ik heb net even op Google Maps gekeken, en ik zie gewoon Sneek een Leeuwarden staan, dus geen Friese namen. Verder weet ik het niet, want dit zijn een van de weinige plaatsnamen in Friesland die ik ken

Goh ja, als het een officiële taal is, dan valt er toch weinig aan te doen? Een Vlaming in Wallonië kan ook moeilijk zeuren over het Frans. Verhuis dan.

Volgens mij heeft die man het over straatnamen

Maar dat is hetzelfde als met steden of dorpen.

Bij ons is alles wel veranderd. Ook de straatnamen. Maar in de stad dicht bij ons ook niet, dus misschien alleen sommige dorpen.

Ik snap niet waarom die vent in Friesland woont als hij alles zit af te zeiken :’)Alle straatnamen staan altijd in het Fries én in het Nederlands, dus dat probleem snap ik al niet. Natuurlijk praten Friezen onderling Fries met elkaar, net als Limburgers Limburgs met elkaar spreken.
En de meeste Friezen spreken echt wel Nederlands hoor. Misschien niet perfect, maar goed, ik kan Limburgers of Brabanders ofzo ook minder goed verstaan.
Dat uurtje Fries per week op school stelt ook geen fuck voor en is ook alleen in de brugklas.
Wat een zeikerd haha.

Ja, ik ben Fries

Agoshie wat kunnen mensen toch zeiken. Er zijn zoveel meerdertalige landen. Ik ben niet Fries, maar als daar zoveel in het Fries is kan ik me voorstellen dat het niet zomaar een taaltje is dat ze er bij spreken maar er echt diep in zit.

Wat een mierenneuker.

Oneens, ik snap dan ook niet waarom deze man in Friesland is gaan wonen, als hij de taal etc zo erg haat.
Ik woon zelf in Friesland en op school met de leraren praten we gewoon Nederlands. Met vriendinnen die Fries spreken spreek ik ook gewoon Fries en met mensen die geen Fries spreken gewoon Nederlands.
Ik snap niet waar deze man zo’n probleem van maakt.

Dan verhuist hij toch lekker naar een andere provincie als hij zoveel te klagen heeft nee ik ben ook niet fries

Mijn moeder komt uit Friesland dus mijn halve familie woont daar. En bij elk stadje staat de frieze en Nederlandse vertaling vam de naam.

Ik snap helemaal niet waarom het altijd zo op Friesland gericht is. Alleen omdat hun dialect moeilijker is dan andere dialecten? Elke provincie heeft zijn eigen dialect en iemand uit Amsterdam zou een Drent ook niet of moeilijk kunnen verstaan. Het is gewoon hetzelfde en iedereen past zich echt wel aan hoor. Misschien oudere kensen niet zo snel, maar dan geloof ik eersder dat ze zich hier in Drenthe minder snel aanpassen dan in Friesland