In NL spreekt men Nederlands, dus ook Friezen [discussie]

‘Westerling’ Herman Teuling woont al meer dan tien jaar in Friesland, maar het Fries is hem al heel lang een doorn in het oog. “Ik vind dat iedereen in Nederland Nederlands behoort te spreken. En dat geldt dan dus ook voor de Friezen!”

"Tot mijn grote verbazing kon ik in mijn routeplanner bijna geen adressen in Friesland meer vinden. Na wat zoekwerk bleek dat vrijwel alle namen in Friesland in het Fries staan, dus ook in Google Maps. Dat levert heel veel problemen op als je geen Fries kent: Kleine Laan bestaat niet meer en dus moet je weten dat kleine in het Fries Lytse is.

Het voelt nog steeds alsof je als westerling in Friesland niet helemaal welkom bent. Meestal spreken de Friezen wel, als ze het kunnen tenminste, Nederlands tegen mij, maar als je in gezelschap bent hoor je niets van de andere gesprekken. Dat geeft je een gevoel van er niet bij te horen.

Achtergesteld

Mijn kinderen moeten ook een uur per week Fries doen, verplicht, maar ik heb ze daarvan vrijgesteld en beschouw dit als regelrechte discriminatie: in dat uur hadden ze andere wel belangrijke zaken kunnen doen en in die zin worden ze dus achtergesteld bij de rest van Nederland.

Soms zegt men dan dat ik dan maar Fries moet leren, maar mijn antwoord is steevast: ik woon in Nederland en daar behoort iedereen Nederlands te spreken.

En dan nu ook nog de routeplanner. Hiermee worden Nederlanders verplicht om Fries te leren, want anders kunnen ze de weg in Friesland niet meer vinden!

Wat een ongelooflijke bekrompenheid in een tijd dat we allemaal aan het globaliseren zijn."
bron: Telegraaf

Eens of niet?

Nou, die man overdrijft een klein beetje. Ja, daar spreken ze Fries en dan is het logisch dat de kinderen daar Fries leren en de straten Friese namen hebben.

Ik vind dat iedereen zijn eigen dialect/streektaal/whatever mag spreken als die daarnaast ook fatsoenlijk ABN moet kunnen spreken. Ik vind dat die man zich moet aanpassen, hij woont immers in Friesland. Nu is Fries toch wel anders dan een dialect in een ander deel van het land maar daar moet je maar meer rekening houden als je daar gaat wonen.

Je gaat toch ook niet ergens in Frankrijk wonen waar ze een dialect spreken en vervolgens eisen dat iedereen normaal Frans spreekt als jij in de buurt bent?

Hm ja het is een officiele taal binnen Nederland. En zeker binnen je eigen huismuren heb je het recht om welke taal dan ook te spreken. Maar in het voorbeeld van de tomtom of bv. wegbewijzering is het wel handig als dat in ieder geval tweetalig is.

En dan nog: Limburgs is officieel ook een dialet en dus Nederlands en daar versta ik ook geen reet van haha.

Dat mensen Fries spreken als ze Fries zijn lijkt mij heel normaal. Dat gebeurt ook in Groningen etc. tenzij ze er zelf voor kiezen om Nederlands te spreken.

Over de naamborden in Friesland. Ik ken niemand die het er mee eens was dat dat veranderd werd. Normaal zag je eerst de naam in het Nederlands en daarna in het Fries. Was gewoon goed totdat mensen begonnen te zeuren dat het Fries uitsterft en dat daar iets tegen gedaan moest worden. Wat een feest. Er werden miljoenen uitgegeven aan die idiote borden heb ik gehoord. Weet niet of dat werkelijk zo is, maar het is en blijft onnodig en zeer verwarrend.

Het les geven van Fries is niets ergs aan lijkt mij. Meer gezeur van iemand die duidelijk tegen het Fries is.

Wel geef ik hem groot gelijk over bepaalde mensen die geen Fries kunnen of willen spreken. Kan me echt voorstellen dat dat frustrerend is voor mensen die geen Fries spreken.
Hier kan zeker wat aan gedaan worden ook al kom je nooit in een omgeving waar Nederlands gepraat wordt en je dus zo’n beetje je hele leven Fries spreekt.

Hm maar Limburgers praten allemaal ook Nederlands, Limburgs praten is op de meeste (basis)scholen verboden onder schooltijd, behalve in de pauzes enzo en de straatnamen zijn ook gewoon in het Nederlands. Alleen dorpen hebben hier ook een naam in het dialect maar de Nederlandse dorpsnaam staat in Google Maps ed.

Ik vind het prima dat Friezen hun eigen taal hebben en dat ze die op school leren, maar dat het idd als Fries in Google Maps staat vind ik een beetje ver gaan…

Is Fries geen officiële taal van jullie? Want als dat niet het geval is vind ik het inderdaad wel raar dat Google Maps met een dialect werkt. Als het wel een officiële taal heeft, moet die man niet klagen. Wij moeten ook verplicht Frans en Duits leren in België.

Edit: Als het geen officiële taal is, dan moeten die Friezen toch allemaal Nederlands kunnen? Hoe gaan ze anders bijvoorbeeld belastingsbrieven invullen?

Het is een officiële taal.

Oh, dan snap ik het gezeur niet, want dan is wat hij zegt gewoon fout. ‘Je woont in Nederland en dan moet je Nederlands praten.’ Nee dus, want Nederland heeft blijkbaar 2 officiële talen.

Het lezen gaat wel, maar het spreken niet. Wij krijgen regelmatig Friezen over de vloer, maar wij zijn Nederlandstalig. Ze proberen dan wel Nederlands te spreken, maar na een paar zinnen zitten ze weer aan het Fries zonder daar erg in te hebben.

^ Klinkt als Frans en Duits bij mij dan haha. Ik kan een beetje spreken, maar daar blijft het dan ook bij.

Nuja, het is toch duidelijk afgebakend volgens mij waar je welke taal spreekt. Als hij ergens wilt gaan wonen waar ze Fries spreken, moet hij zich ook maar aanpassen.

Ik vind dat Nederlands de hoofdtaal moet zijn. Dus ook die straatnamen.

Ik vind Fries zo lelijk.

Het is prima om in je eigen huis of dorp Fries te praten, maar je moet ook gewoon algemeen NL kunnen praten.

En als je naar een restaurant gaat moeten de gerechten in het Nederlands. Ik vind het respectloos om dat in je eigen dialect/taal te doen, net als Zeeuws of Limburgs. Nergens voor nodig.

Als die vent zo tegen Fries is moet hij daar maar niet wonen en een andere provincie opzoeken. Logisch dat zijn kinderen fries op school krijgen toch? Dat hij dan vindt dat ze achtergesteld raken op de rest van Nederland vind ik klinkklare onzin.

Verder vind ik wel dat iedereen daar ook algemeen Nederlands moet kunnen en de straatborden ook algemeen Nederlands moeten zijn. Je zou daar maar even op bezoek gaan ofzo, dan moet je ook gewoon de weg kunnen vinden.

Maarja, die man vind ik wel overdrijven. Als hij zo anti-fries is, snap ik niet dat je er dan voor kiest om daar te wonen, maar goed.

Inderdaad.

Maar als het ook een officiële taal is, is die toch even veel waard als het Nederlands? Of zie ik nu iets over het hoofd? Als ze hier in Vlaanderen ineens komen zeggen dat de gerechten in het Frans moeten staan voor onze Walen, dan lach ik ze toch in hun gezicht uit. Wij moeten hier continu zitten en als die Walen even naar hier willen komen, passen ze hun maar aan. Op vakantie staan de gerechten toch ook niet in het Nederlands? En als je toch niet van Friesland bent, dan ga je daar toch ook enkel voor een uitstapje (=vakantie).

Als jij als Fries zijnde met een Nederlander spreekt, moet jij als Fries je wel aanpassen, anders zou je gewoon niet met elkaar kunnen communiceren.
Wel vind ik dat Friesland verder gewoon Fries moet blijven, ook met gerechten. Dan vraag je maar wat het eigenlijk inhoudt. Friesland is echt niet de enige die dat heeft.

Dit idd.

Maar het is toch niet de schuld van de friezen dat het niet in het Nederlands in de tomtom staat?