In een dip zitten!

Hoi allemaal,

Graag wil ik hier even mijn verhaal kwijt. Misschien lucht dat op. Ik zit momenteel echt in een enorme dip. Dit begon eigenlijk doordat ik twee maanden geleden mijn relatie na 5 jaar verbroken heb. (Ik ben nu 20 jaar) Hier heb ik geen spijt van, het is beter zo. Toch mis ik mijn beste vriend en of iemand en is er een enorme leegte. Ik stort mij op school, doe nu 1,5 jaar een hbo studie en doe enorm mijn best maar lukken wil het niet. Ik krijg steeds slechte cijfers en moet dan weer herkansen. Dan haal ik af en toe weer wat en zo sleep ik mezelf voort. Mijn propedeuse heb ik nog niet gehaald. Na gister weer een onvoldoende zakte voor mijn studie ook de moed in de schoenen. Hoe lang kan ik nog de motivatie opbrengen om mijn best te doen als het nooit eens vanzelf goed gaat. Ik heb mijzelf echt een schop onder mijn kont gegeven de afgelopen weken. Hard geleerd, abonnement op de sportschool genomen, druk met eigen paard en met vriendinnen afgesproken.
Toch voel ik me nu enorm verdrietig en heb ik sochtends geen zin in de dag die komen gaat. Ik kan eindeloos piekeren over of ik ooit ware liefde zal vinden en dat ik het standaard leven zoals het is nu zo saai vind. Het liefst stop ik mijn studie, ga ik een paar maanden vrijwilligerswerk doen in het buitenland oid. De sleur doorbreken, nieuwe mensen en ervaringen opdoen. Maarja, gooi ik dan niet alle gedane moeite weg en loop ik weg voor de periode waar ik gewoon doorheen moet?
Bedankt voor het lezen :slightly_smiling_face:

Hoi Chantal,

Moeilijk zeg!
Ik denk dat hier misschien sprake van een combinatie van beide is.
Aan de ene kant denk ik dat hoe je je nu voelt ook veroorzaakt wordt door je net verbroken relatie. Je hebt zo lang een relatie gehad, dat je het niet meer gewend bent om ‘‘alleen’’ te zijn, en dat kan natuurlijk ook somberheid en voornamelijk die leegte veroorzaken! Hoewel het nu misschien niet zo lijkt, denk ik niet dat je hoeft te piekeren over of je ooit ware liefde gaat vinden, zeker wel:)

Wat betreft je studie denk ik dat je je eerst even af moet vragen wat je van je studie zelf vindt? Afgezien van dat het moeilijk is, vind je het wel leuk? Als het je makkelijker af zou gaan, zou je er dan wel gemotiveerd voor zijn, of vind je er echt gewoon niks meer aan? Zie je jezelf deze studie blijven doen?

Als het antwoord ja is, dan zou ik misschien eens kijken of je niet iets van studiehulp kunt krijgen? Bij veel hoge scholen/uni’s is het mogelijk om hulp te krijgen met de voorbereidingen op je tentamen.

Als het antwoord nee is, wil je er dan überhaupt nog mee doorgaan? Dan zou het wel een goed idee zijn om er even tussenuit te gaan! Ik zelf ben wel echt fan van het soort reizen dat jij beschrijft, je leert er zoveel van en doet zoveel mooie ervaringen op! Als dit iets is wat je echt wilt, en je zou je studie niet willen voortzetten, dan is dit natuurlijk het ideale moment om zoiets te ondernemen!

Overigens denk ik ook dat het goed is om dat vrijwilligerswerk sowieso te overwegen, alleen als je je studie niet wilt stoppen op een ander moment? Dus bijvoorbeeld zeggen oké, ik ga me eerst inzetten om mijn studie af te maken, en daarna ga ik naar het buitenland. Op die manier heb je iets om naar uit te kijken, wat de sleur van het dagelijks leven misschien wat verzacht, + je hebt iets waardoor je gemotiveerd wordt om je studie af te maken.

Ik vind het heel moeilijk om je hier advies in te geven, maar ik hoop dat je hier misschien iets aan hebt…

Succes meid!