In de war.

Ik weet t nu helemaal niet meer.
Ik ben er achter gekomen dat mn zusje dingen wil gaan doen die niet door de beugel gaan. En ook dat ze niet blij is met zichzelf en niet weet wat ze wil. (ze zit in de pubertijd en nogal met zich zelf in de knoop)

Ik wil niet dat ze het gaat doen, alleen ik kan haar niet tegen houden.
Ook kan ik er niet met mn vriendinnnen over praten omdat ze me hierinniet begrijpen…

Help

en wat wil ze dan precies gaan doen?

praat er met haar over.

Drugs snuiven.

Vertel het tegen je ouders, die houden haar dan misschien wel thuis, maar dat houdt haar in ieder geval weg van de drugs.

praat er gewoon over met je zusje

haha tegen haar ouders vertellen heeft geen nut, dan gaat ze het juist doen.
Als mensen zoiets willen doen kan je er meestal niet veel tegen doen…

wat je wel kunt doen:

-Laat haar zien wat het met je kan doen, loop naar het station en wijs alle zwervers aan.
-Zeg niet nee niet doen het is slecht voor je.
Zeg tegen haar dat het haar keus is.
Maar dat jij het er niet mee eens bent omdat (je redenen)
-Als ze zegt ik doe het maar 1 keer!
Maak haar dan duidelijk dat iedere beginnende drugsgebruiker dat zegt.
En dat studies uitwijzen dat dat niet zo is! Afhankelijk van de drug is het psychologish of/en lichaamelijk verslavend.
-vertel haar dat haar school achteruit zal gaan.
-Once you’re in, it’s hard to get out!
-Als ze zich al slecht voelt ga je je meestal nog slechter voelen onder invloed van drugs. (ook afhankelijk van de drug) Ze kan paranoide worden, angstaanvallen hebben. Kort gezegt, drugs maakt het er niet beter op, maar slechter.

En als ze het dan alsnog wilt doen,
vertel haar dan dat ze n joint moet gaan roken,
en van de harddrugs moet afblijven!
Wil ze dit niet, zorg er dan voor dat ze het in een gecontrolerde omgeving doet.
laat haar de drugs testen (ja in Nederland kan dit!), zodat ze zeker weet dat er geen slechte stoffen inzitten.

en als je zusje er met iemand over wil praten die er iets van weet laat haar mij maar message.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

p.s. hierbij zeg ik niet dat wiet/hasj roken niet schadelijk is.

Ze wil dus drugs gaan snuiven (ze schreef iets over dieet pillen ofzo) en eigenlijk wou ze het niet, maar omdat haar ‘vriendinnnen’ zeiden dat ze haar grenzen moet verleggen (en kijken tot hoe ver je wilt gaan) moest ze juist geen wiet doen.

Ook is ze vrezelijk onzeker en heeft ze slechte dingen gehad met vroergere vriendinnen. Daarom wil ze denk ik alles doen om met deze groep meiden bevriend te blijven.
Want ze weet echt dondersgoed wat er met je gebeurd als je drugs gebruikt.

En ik weet dat het haar keus is, maar ze is nu niet in staat om ‘goeie’ keuzes te maken.

Zo is mn zusje niet, echt waar.

zorg ervoor dat ze vanaf het begin geen echte drugs krijgt. als zij wil snuiven laat haar paracetamol snuiven. klinkt dom maar ze weet iig niet hoe de echte drugs is. & zo is het geen eens zo gevaarlijk :slightly_smiling_face:

heel erg veel succes mee.

ik denk niet dat paracetamol snuiven echt goed voor je is:p

Ja…ik weet niet waarom ze het wil gaan doen. Maar praat met haar over. Vraag waar ze precies mee zit. Laat haar weten dat je haar wil helpen omdat je het beste voor haar wil en haar niet belachelijk wil maken. Probeer een oplossing te zoeken voor de problemen die ze misschien heeft en zeg haar dat ze haar problemen niet oplost door drugs. En dan niet op zo een manier van: “Nee dat moet je nniet doen, dat is slecht voor je (ik denk dat ze dat zelf ook wel weet) je bent echt een sukkel als je dat gaat doen!” Dus je moet haar niet kleineren om het zo te zeggen. Maar laat haar in haar waarde. Laat zien dat je haar respecteert, dat ze je kan vertrouwen en dat ze een vriendin in je heeft en niet alleen een zus. Hoop dat je hier iets aan hebt :slightly_smiling_face:

Ow! Sorry! Lees dit bericht nu pas…
Wat haar onzekerheid betreft, laat haar zien wat ze waard is en laat haar ook zien dat ze in jou een betere vriendin heeft dan in dat vriendengroepje wat haar vertelt dat ze drugs moet snuiven.
Je zegt zelf al dat ze het eigenlijk nniet wil, ze is zich dus bewust van de gevaren en alles, maar ze doet het om een paar vriendinnen. Probeer haar te laten zien dat dat geen echte vriendinnen zijn, want echte vrienden vragen je niet jezelf kapot te maken, maar willen het beste voor je. En ja, als ze dit vriendengroepje kwijtraakt omdat ze een eigen (verstandige!) keuze maakt, dan zijn die mensen haar vriendschap niet eens waard, en dan zal ze echt wel betere vrienden vinden. En tot die tijd, heeft ze jou… :pensive:

Ik zou het niet weten. Zit ongeveer in dezelfde situatie als jou, maar dan met m’n nichtje (waar ik heel close mee ben).

Als ze niet in staat is goede keuzes te maken, moet je zorgen dat ze geen keuzes krijgt. Oftewel; dat ze op een of andere manier niet naar die mensen gaat of zoiezo thuis blijft.

Ze heeft dus wel gesnoven en of geslikt
Ik heb dus weer haar privacy geschaad.
Ook is ze zo slim geweest om bij de drugs, drank en sigaretten te gebruiken.

God wat doet ze toch dom. Ik snap haar echt niet…