In de knoop

Ik moet even mijn verhaal kwijt…

Ik zit nu in vwo 4, tot dit jaar ging alles heel goed, ging redelijk makkelijk over. Wel ben ik iemand die voor alles stresst, ookal stond ik voor alle vakken ruim voldoende (7>). En nu zit ik in het 4e jaar dus en de stress slaat steeds weer toe. Ik heb mn eerste proefwerkweek overleefd met redelijke cijfers (rond de 6) behalve ak(5.0), maar in die periode ( tijdens het leren etc.) had ik weer die neerslachtigheid. Ik heb dan de hele tijd onzettende (stress)buikpijn en moet uit het niets huilen. Ik zou het opzich niet erg vinden om havo te gaan doen, want me zussen hebben dat ook gedaan. Maar op het moment dat ik het druk krijg op school of er komt een proefwerkweek aan slaat dit weer toe (lees: buikpijn, huilen, neerslachtig, slapeloosheid) Ik ebn met dit probleem ook naar mn mentor geweest en die verwees me door naar de maatschappelijkwerkester van school, maar de gesprekken die ik met haar voerde hebben niet zoveel aan de situatie veranderd. Nu komt er weer een pww aan en komt hetzelfde op. Ik heb de heletijd negatieve gedachtes en zit echt in de knoop met mn zelf. Zoals ik al zei zou ik best wel havo volgend jaar willen gaan doen ( zodat ik hopelijk minder stress heb) maar dan denk ik nu de hele tijd maar stel dat ik blijf zitten of naar 4 havo moet ipv 5 havo (dit zou ik dus heel erg vinden). Het beheerst echt mn leven en mn ouders en zussen zijn ook echt radeloos. Ze proberen me hierin wel gewoon te steunen maar zij weten ook niet echt hoe. Ik heb altijd slecht gepland met schoolwerk en dat ging altijd wel goed, maar nu heb ik (nogsteeds) dehele tijd die onzekere gevoelens. (faalgevoelens.). Dus nu ben ik ook deze pww(aankomende woensdag) slecht voorbereid, maar ookal zou ik goed voor bereid zijn zouden die gevoelens blijven.

Wat nu dus mijn vraag is: Heeft iemand dit ook meegemaakt? Iemand tips hoe hiermee om te gaan? hoe dit te voorkomen?

Liefs,

ja ik ook. en nu heb ik pfeiffer dus heb ik dubbel zoveel stress. maargoed, ik weet niet hoe je moet voorkomen, ik vind heel vervelend voor je :frowning_face:

Ik heb het ook als er opeens heel veel druk op mijn schouders word gelegd en ik alleen maar moet leren en presteren enzo, dat hou ik een weekje vol, maar daarna wordt het me meestal gewoon even te veel. Maarja, wat ik meestal doe is gewoon af en toe als ik het heel druk heb mijn telefoon/computer/tv/ipod uitzetten, mijn schoolboeken in de kast zetten en rustig gaan douchen of hardlopen ofzo. En dan dwing ik mezelf om nergens anders aan te denken dan aan het water dat uit de douchekop komt, of mijn voeten die over het asfalst lopen. Het klinkt echt heel raar, maar voor helpt het.

Ik heb dit probleem ook gehad en ik begrijp je echt, zij verwezen me ook door naar een maatschappelijk werker en die hielp niet maar bracht me alleen in de problemen -.- Omdat ik zo weinig sliep dachten ze dat ik thuis problemen had, dus daar niet heen gaan het enige wat ze doen is in je persoonlijke leven wroeten.

Er zijn niet zo heel veel dingen die hier tegen helpen. Ga NIET naar Havo, dat heb ik gedaan en heb er echt spijt van. Met jou cijvers kun je het zat aan. Met die spijt krijg je alleen MEER stress. Ga ook geen rare dingen doen zoals slaappillen slikken, maar ga gewoon optijd naar bed.

Ga eens een keer naar een cursus die je helpt bij angst voor school, faalangst enzo, het helpt echt, ik heb het gedaan, ze leren je allemaal dingen die je helpen. En probeer er voor te zorgen dat je niet alleen maar aan je huiswerk zit, maar ook leuke dingen gaat doen met je vriendinnen. Als je alleen maar aan school denkt dan ga je ook vanzelf stressen, stel een maximum aantal tijd in die je per dag aan school wilt besteden en ga daar echt niet overheen, tenzei je iets belangrijks hebt zoals een extra proefwerk ofzo, en als je iets moeilijk vind ga dan niet 1 dag van te voren beginnen, ook niet 2 maar een week ofzo.

Nou hoop dat dit helpt het was best wel een lang berichtje :blush:

uh, ik wil het niet erger gaan maken…
maar je kan niet van 4vwo naar 5havo gaan omdat het een examenjaar is.
het is of overdoen, of van 4vwo naar 4havo (wat ik heb gedaan).
heb je misschien faalangst?

maar meid! je cijfers zijn echt super!! mijn vriendin begon met 9 onvoldoendes van de 11 toetsen (zaten 2en en 3en tussen) en is uiteindelijk over gegaan met alleen een 5.3 als onvoldoende!
je doet je best al! meer kan je toch niet van jezelf verwachten? ga niet lopen stressen, want meestal krijg je daar juist slechtere cijfers door (dat heeft mijn broertje nu op het vwo, ook al haalt hij nu allemaal 7ens, maar hij zit in de eerste xD)

jongeeeee, je hebt nog 3 toetsweken!!

Ik heb echt precíes hetzelfde gehad. Ik ben toen van 4vwo naar 5havo gegaan, terwijl mijn gemiddelde een 7,5 was ofzo. Niemand was het er mee eens, alleen ik en mijn ouders. En als ik het achteraf bekijk was het mijn beste keuze ooit. Het was zo’n stuk makkelijker waardoor ik veel relaxter was en veel beter in mijn vel zat. Als je nog specifieke vragen hebt, kun je me noten :slightly_smiling_face:

Die maatschappelijk werkster die vraagt indd veel over de thuis situatie en ze zegt dat ze na een paar gesprekken contact gaat opnemen met mn ouders om te kijken wat zij hiervan vinden, maar dat vind ik nog geeneens zo erg. Het is gewoon dat ik wel wil dat het gaat helpen, maar dat het gewoon niet lukt.

Ik twijfel ook heel vaak of ik nou toch op het vwo wil blijven of naar havo ga, maar omdat het tenminste iets makkelijker is, zal ik hopelijk minder stress hebben. Want zoals ik al zei beheerst dit echt mn leven en dan denk ik ook, dan is vwo het ook niet waard. Ook had ik een tijdje geleden slaappillen gekregen maar die heb ik ook niet geslikt, want ik had het een keer geprobeerd maar dat hielp ook niet. Daarvan werd ik echt met overal pijn wakker.

Er is wel zo’n faalangst cursus, maar ik denkd at als de maatschappelijk werker me niet kan helpen kan dit me dan wel helpen ? Wat doen ze daar eigenlijk?

Bij ons kan dat wel, want me zus heeft dat vorig jaar gedaan. maar zij heeft nooit last gehad van echt stress het boeide haar niet echt heel erg. Terwijl ik juist het tegenovergestelde ben :frowning_face:

Wow jouw vriendin is echt goed! hoe krijgt ze dat voor elkaar :stuck_out_tongue:

Ja ik dnek dat het voor mij ook een stuk relaxter zal zijn. gewoon minder stressen! En ik weet niet hoe het bij jou op school is maar bij ons krijg je bij elk vak 1 hele punt bij op havo gebied. Dus als je aan het einde een 5 staat voor wiskunde is dat op havo een 6 etc. Pff, nu moet ik alleen maar dit jaar zien te overleven zonder er helemaal onderdoor aan te gaan :frowning_face:

Bedankt voor jullie hulp allemaal!!

Is er geen faalangst training op je school? Klinkt tenminste als faalangst!
Succes!

Herkenbaar…

Begin optijd met een realistische planning en houd je daaraan: niet meer doen dan je plande. Als je je goed voorbereidt kan er haast niks misgaan.
Ook kan het met pubertijd te maken hebben.

Succes! :four_leaf_clover: