Ik moet even mijn verhaal kwijt…
Ik zit nu in vwo 4, tot dit jaar ging alles heel goed, ging redelijk makkelijk over. Wel ben ik iemand die voor alles stresst, ookal stond ik voor alle vakken ruim voldoende (7>). En nu zit ik in het 4e jaar dus en de stress slaat steeds weer toe. Ik heb mn eerste proefwerkweek overleefd met redelijke cijfers (rond de 6) behalve ak(5.0), maar in die periode ( tijdens het leren etc.) had ik weer die neerslachtigheid. Ik heb dan de hele tijd onzettende (stress)buikpijn en moet uit het niets huilen. Ik zou het opzich niet erg vinden om havo te gaan doen, want me zussen hebben dat ook gedaan. Maar op het moment dat ik het druk krijg op school of er komt een proefwerkweek aan slaat dit weer toe (lees: buikpijn, huilen, neerslachtig, slapeloosheid) Ik ebn met dit probleem ook naar mn mentor geweest en die verwees me door naar de maatschappelijkwerkester van school, maar de gesprekken die ik met haar voerde hebben niet zoveel aan de situatie veranderd. Nu komt er weer een pww aan en komt hetzelfde op. Ik heb de heletijd negatieve gedachtes en zit echt in de knoop met mn zelf. Zoals ik al zei zou ik best wel havo volgend jaar willen gaan doen ( zodat ik hopelijk minder stress heb) maar dan denk ik nu de hele tijd maar stel dat ik blijf zitten of naar 4 havo moet ipv 5 havo (dit zou ik dus heel erg vinden). Het beheerst echt mn leven en mn ouders en zussen zijn ook echt radeloos. Ze proberen me hierin wel gewoon te steunen maar zij weten ook niet echt hoe. Ik heb altijd slecht gepland met schoolwerk en dat ging altijd wel goed, maar nu heb ik (nogsteeds) dehele tijd die onzekere gevoelens. (faalgevoelens.). Dus nu ben ik ook deze pww(aankomende woensdag) slecht voorbereid, maar ookal zou ik goed voor bereid zijn zouden die gevoelens blijven.
Wat nu dus mijn vraag is: Heeft iemand dit ook meegemaakt? Iemand tips hoe hiermee om te gaan? hoe dit te voorkomen?
Liefs,