In de knoop met studie/stage

Hoii allemaal,

Vorig jaar ben ik gestopt met mijn opleiding verpleegkunde (&technologie) HBO, ik ben toen gestopt vanwege stage omdat ik met erg veel tegenzin naar deze stage (in het ziekenhuis) ging en ik dacht dat de zorg niet wat voor mij was.
Later had ik heel veel spijt dat ik gestopt was met de opleiding, mede ook omdat ik verder geen andere opleiding kon vinden die mij echt interesseerde. Dus heb ik in september 2017 dezelfde opleiding verpleegkunde weer opgepakt en loop ik nu weer stage op een ziekenhuis. Nu is het helaas zo dat ook deze stage mij niet bevalt en ik het werk niet leuk vind om te doen en ik met totaal geen plezier/motivatie naar de stage toe ga. Eigenlijk weer hetzelfde geval als de vorige stage.
Nu denk ik dat ik gewoon helemaal ga stoppen met verpleegkundige, omdat ik denk dat de zorg niet iets voor mij is. Ik ben dan twee keer gestopt met dezelfde opleiding, ik voel mezelf daarom dan ook best wel dom.
Maar verder weet ik totaal niet wat ik voor een andere opleiding zou moeten doen, ik heb niets dat ik echt leuk vind. Ik zit dus een beetje in de knoop met alles, maar met deze opleiding verpleegkunde en vooral met deze stage ben ik niet gelukkig.
(op dit moment ben ik nog niet definitief gestopt maar waarschijnlijk ga ik dit dus wel doen)

Hebben jullie advies/tips voor mij?

Ik zit trouwens in het derde jaar van de opleiding verpleegkunde

Kun je niet op een andere plek stage gaan lopen om te kijken hoe het ergens anders is? Niet overal is werken in de zorg hetzelfde. Plus ik zou doorzetten. Ik heb het ook heel moeilijk gehad op mijn stage, maar ben blij dat ik dit doorgezet heb, want nu werk ik ergens waar ik het wel leuk vind.

Nee ik moet nog een half jaar stage lopen bij dit ziekenhuis, ik heb al meerde stages gelopen in verpleegtehuis, thuiszorg, ziekenhuis en heb dus al meerdere facetten van de zorg gezien.
Maar ik word erg ongelukkig van deze stage. Als ik dit echt zou willen had ik toch met veel meer plezier naar stage geweest en zou ik wel meer gemotiveerd zijn.

Verpleegtehuis (PG) vond ik niks, in het ziekenhuis ook niet (dat was maar een week toen was ik gestopt) en de thuiszorg niet echt, maar later wel wat leuker maar dat komt omdat dat veel meer laagdrempeliger is dan bijvoorbeeld het ziekenhuis.
Ik vind het contact met mensen in het algemeen heel leuk, maar dan blijkbaar misschien niet met ‘zieke’ mensen.

Ja weet ik, ik bekijk het allemaal nog wel even.

Misschien nu eerst (terwijl je je stage nog loopt) eens onderzoeken wat je niet leuk vindt. Naar mijn idee zit daar namelijk nu een valkuil. Als je dat na je eerste keer stoppen onderzocht had, was je er waarschijnlijk niet nog een keer ingestapt.

Je zit in je derde jaar en moet nog een half jaar stage. Ik zou doorbijten. Ik weet hoe een stage kan zijn die écht niet leuk is. Maar voor mij was dat geen reden om te stoppen.

Ik denk dat het verstandig is om alvast uit te zoeken hoe je vierde jaar eruit komt te zien. Samen met de reden waarom je het niet leuk vindt, zou je kunnen beslissen of je het vierde jaar wel of niet in gaat.

Ook is het misschien een idee om te kijken hoeveel vakantie/vrij je hebt in de laatste twee blokken. Ik heb zelf altijd het idee in de laatste periode veel meer vrij te zijn dan de eerste. Ik zit alleen wel in de onderwijssector, dus misschien verschilt dat nogal. Maar hoe meer vrije dagen, hoe korter je stage en misschien maalt dat het al makkelijker.