Implanon

Hey,

Ik kon hier geen algemeen topic over vinden dus heb even een nieuwe aangemaakt
Ik ben al ruim 4 jaar aan de pil voor mijn heftige buikpijn/rugpijn en overige klachten tijdens en voor mijn ongesteldheid. Ook bloed ik echt heel heftig. Ik heb nu al best een zware pil en nog kan ik maandelijks 2/3 dagen gewoon niks doen omdat ik lig te creperen van de pijn in bed. Nu hoorde ik iets over een implanon, wat dan een staafje is onder je huid wat ervoor zorgt dat je minder of niet ongesteld meer wordt en het is ook een anticonceptie.

Heeft iemand ervaring met een implanon? Ik twijfel heel erg. Ik weet ook niet of het goed is voor me ofzo. (Ik ben atm niet seksueel actief dus voor mij gaat het vooral om de pijnbestrijding en dat ik niet meer ongesteld word.)

Ik ben toen voor de zelfde redenen aan de pil gegaan, maar de pijn werd niet minder. Toen ben ik overgegaan naar een spiraal, en daardoor heb ik geen pijn meer.

Spiraal is er al uit ben nu inmiddels 2 maanden zwanger

Ik heb stage gelopen op de poli gynaecologie en heb een vriendin die ook een implanon had. Ik heb er geen goede verhalen overgehoord, die vriendin was alleen maar ongesteld toen ze de implanon had.
Zelf zou ik je de implanon niet aanraden, maar dat is natuurlijk altijd nog je eigen keus.
Voor hevige menstruatie’s word vaker een spiraaltje (mirena) geplaatst, maar voor het beste advies kan je natuurlijk beter even langs de huisarts gaan :slightly_smiling_face:
Een mirena zorgt er trouwens ook voor dat je minder, of helemaal niet meer, ongesteld word.

Mijn huisarts gaf ook echt de voorkeur aan een spiraal (mirena), die heb ik inmiddels 3 maanden. Mijn ongesteldheid duurt tot nu toe langer, maar is echt veeeeeeel minder. Ik heb dus nog wel de hoop dat het echt weg blijft of uiteindelijk maar een paar dagen zal duren.
Je lichaam moet wennen eraan.

Ik werd alleen de eerste maand ongesteld voor de rest niet.
Na de zwangerschap laat ik weer spiraal zetten, enige voorbehoedsmiddel wat ik mag/kan hebben naast condoom maar dat gebruiken we niet meer

Twijfel nu nog meer. Ik wou eigenlijk geen spiraaltje, ja waarom niet geen idee. Ik voel me er niet prettig bij tbh. Maar nu weet ik niet of ik nog wel een implanon wil en het kan zo niet voor jaren nog doorgaan…

Geen ervaring mee helaas.
Heb op een blauwe maandag spiraal gehad (horror bij mij maar anderen zweren erbij)
Heb de NuvaRing gebruikt, wel tevreden mee
Maar ik zelf gebruik nooit meer anticonceptie, dus kan je niet helpen

Is het misschien handig om een algemeen topic te maken over alle anticonceptie? De pil niet, daar is al 1 van. Weet niet of dit handig is?

Mijn zus heeft een implanon in haar arm. Haar hele huid is ontstoken en het doet heel veel zeer bij haar, ik raad het je niet aan. Bij haar ging het enkel en alleen voor anticonceptie, maar ik hoor niet dat ze klachten heeft over dat haar ongesteldheid erger is geworden ofz. Maar toch raad ik het je niet aan.

Ik heb een Implanon gehad (na een hoop gedoe met de pil). Ik vond het echt een fantastisch ding. Je hoort verhalen dat het door je lichaam kan gaan zwerven, maar ik voelde iedere dag toch automatisch even of het staafje er nog zat. Aan je pil moet je toch ook iedere dag denken.

In de tijd dat ik hem heb gehad, ben ik niet ongesteld geweest en ook geen krampen gehad. Ik weet niet of ik ooit weer aan de anticonceptie ga, maar mocht dat wel het geval zijn dan kies ik weer de Implanon.

Ja dat is wel een goeie, ik kan er denk ik wel een aanmaken ofzo?

Onstoken? Wow dat heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me wel pijnlijk ook. Kan ze hem niet vroegtijdig laten verwijderen dan als ze er zoveel last van heeft?

Klinkt zeer positief! Hoe erg was jouw menstruatie voordat jij de implanon kreeg?

Verschrikkelijk pijnlijk, helaas. Ook heel vaak gewoon doorbraakbloedingen met de pil, maakte niet uit welke ik probeerde…

Ik zit nu aan mijn tweede implanon, heb het nu meer dan 4 jaar. Ik ben er supertevreden over. In deze vier jaar tijd 3x heel licht ongesteld geweest, terwijl ‘vroeger’ mijn menstruatie een regelrechte ramp was. Ik ging kapot van de krampen en moest elke twee uur een supertampon verwisselen, zoveel vloeide ik. Ik was dan ook standaard ziek thuis als ik ongesteld was. Voor de implanon slikte ik dan ook de pil telkens een half jaar door, op advies van de huisarts.

Implanon hoor je misschien veel horrorverhalen over, maar er zijn veel meer succesverhalen, anders werd dat ding echt niet meer geplaatst. Wel een tip, laat het bij een gediplomeerd gyneacoloog zetten en niet bij de huisarts. Die hebben vaak wel een cursus gedaan, maar omdat het een niet vaak gebruikt anticonceptiemiddel is, plaatsen ze het haast nooit.

Eerste dagen is je arm een beetje blauw, daarna voel je er niks meer van.

Ik kan bijna geen tampons dragen omdat ik ze dan echt elke 45 min/uur moet verwisselen. Dat is echt supervervelend en zeker in de vakantie want ja dan is maandverband gewoon niet lekker en zeker niet bij broeierig weer. Alleen in de laatste paar dagen is het wel oke aangezien het dan wat minder is. Een vriendin van me heeft er ook een en die is maandelijks nog wel een dag ongesteld maar kan het heel de dag met een inlegkruisje doen.

Als ik het doe dan regel ik het in het ziekenhuis waar ik werk, ik heb mijn stage gedaan op gynaecologie dus dat is wel handig. Ik ga denk ik wel even langs de huisarts voor zijn mening erover ofzo.

Welke pil slik je op dit moment? Ik heb dezelfde klachten gehad (behalve het hevige bloeden gelukkig) en met de minipil die ik nu slik gaat het best goed. Heb echt allerlei soorten pillen geslikt (yasmin, microgynon in verschillende doseringen, qlaira en vast nog wel meer) en dit is het enige dat bij mij werkt. Mijn gynaecoloog heeft me aangeraden om als laatste ‘redmiddel’ nog een mirenaspiraal te laten plaatsen, maar gelukkig werkt de minipil goed voor mij. Dus je kan beter even naar een gynaecoloog gaan om de verschillende mogelijkheden te bespreken.

Heb even mod genote of het goed is…

Ik heb nu microgynon 50 maar ik heb ook al 3 verschillendes gehad. Wat is het verschil tussen de minipil en de normale pil dan?

Oke top laat jij het weten dan als je reactie hebt?