Imitatie suède jurkje krimpen na wassen?

Hallo iedereen!

Ik heb een imitatie suède jurkje gekocht in de kleinste maat die er was maar nog steeds is hij eigenlijk nèt iets te wijd voor me. Ik vroeg me af of zo’n jurkje zal krimpen na het wassen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb hem nog niet aangehad dus zomaar in de was gooien is niet nodig.

Ik hoop op jullie reacties :slightly_smiling_face:

Mag je hem uberhaupt wel wassen? Vaak is dat met dit soort stofjes niet heel goed voor de kwaliteit van de stof en kan ie erg lelijk worden. Leer moet je sws nooit wassen.

Je kan hem toch ook gewoon innemen met een naaimachine? Ik zou hem niet zomaar op een hoge stand in de wasmachine doen eigenlijk. Sowieso kan je beter even op het label kijken hoe je hem moet wassen.

Als je iets heet wast om het te laten krimpen, krimpt het nooit op de goede manier. Vaak verandert de pasvorm heel erg en klopt het model niet meer. Niet doen dus! Breng het naar een kleermaker en laat het een beetje innemen of vraag je oma/moeder of zij daar handig mee is.

Dat werkt helaas niet zo. Waarschijnlijk moet je het inderdaad niet eens wassen (misschien wel heel laag en zonder centrifugeren) maar dat soort materiaal mag je al nooit in de droger doen. Sowieso krimpen dingen vaak ook alleen maar in de lengte en krijg je niet ineens een veel betere pasvorm.

Bedankt voor alle reacties! Het jurkje is voor NYE dus hem laten verstellen gaat krap worden qua tijd… ik ga hem gewoon dragen zoals hij nu is :slightly_smiling_face: was alleen erg benieuwd wat de mogelijkheden waren.

Kan je niet een leuk dun riempje er bij dragen? Ik doe dat best vaak als iets te wijd is en geen tijd of mogelijkheid om het in te nemen.