I'm scared voor havo

zijn er mensen hier die van vmbo tl naar havo zijn doorgestroomd en uiteindelijk in de 4e zijn blijven zitten of niet zijn geslaagd?
ik hoor er namelijk veel mensen over praten in andere forums en daar word ik nogal bang van , want ik wil echt niet blijven zitten of niet slagen.
ik zit nu al anderhalve week op de havo en het gaat prima ,behalve frans daar heb ik nogal moeite mee maar ik krijg bijles van de lerares dus das mooi! maar hoe zijn jullie ervaringen ermee?
bij mij in de klas zitten trouwens echt heel veel mensen die zijn blijven zitten , maar die gewoon altijd al havo hebben gedaan. er is niemand blijven zitten die de jaren ervoor tl heeft gedaan dus dat vind ik dan ook al zo raar.

Ik ken 2 meisjes die vanaf vmbo kwamen en met hele hoge cijfers zijn geslaagd. Het ligt gewoon aan hoe jij je instelt en je werk doet. Gewoon je best doen, dan kom je er wel. Ze laten je er niet zomaar op toe.

Bij mij zijn er zoveel mensen blijven zitten die gewoon HAVO deden, en mensen die MAVO hebben gedaan, zijn bijna allemaal over! Ik ben zelf ook over gelukkig, yeah. Als je alles goed bij houd in de klas en beetje leert voor je toetsen, red je het echt wel hoor!

als je gewoon je best doet?
en je vond vmbo tl niet heel moeilijk lijkt het me te doen.

Als je eerst vmbo hebt gedaan en daarna havo, mag je toch niet blijven zitten in de 4e? Bij ons moet je dan in elk geval van school af!
En ik ken wel een aantal mensen die het doen/hebben gedaan, en die vonden het heel erg meevallen en ik ken niemand die in de 4e is blijven zitten en van school af moest.

Er zitten twee meisjes bij mij in de klas die van 't VMBO doorgestroomd zijn, zij halen de hoogste cijfers van de klas! Het ligt allemaal aan jezelf, of je gewoon je best doet voor school en alles bijhoudt. Je mocht niet voor niets doorstromen, toch? :slightly_smiling_face:

Havo bijt.

Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. En nu lijkt blijven zitten het einde van de wereld, maar als je even nadenkt: Rond je 27e ben je sowieso klaar met studeren (eerder als je mbo/hbo hebt gedaan), en dan moet je nog tot je 67e werken, op z’n minst. Dat is nog 40 jaar. Dan kun je toch beter nog een jaartje genieten van deze tijd? :slightly_smiling_face:

Ik ken een aantal mensen die na het vmbo-t zonder problemen op de havo geslaagd zijn.
Ik zou het gewoon doen, ik heb nu best wel spijt dat ik het niet heb gedaan.

ik ken mensen die van vmbo t naar havo gingen en bleven zitten op 4 havo, maar het verschilt per persoon. of je jezelf inzet.
ik ken ook mensen die met een enorm mooie lijst zijn geslaagd op havo na vmbo.

een vriendin van mij heeft dit ook gedaan, is op mavo met een 9 gemiddeld geslaagd zonder veel uit te voeren en doet nu op havo nog steeds vrij weinig voor een 8. het kan dus wel. maar als je op tl met een 6 bent geslaagd vraag ik me af of het wel zo verstandig was om naar havo te gaan.

nee joh meid, lukt makkelijker. goed huiswerk maken en leren, de lesstof is niet gruwelijk moeilijk!

ik heb het ook gedaan en heb me zo goed ingezet dat mn cijfers vaak hoger waren dan op het vmbo :stuck_out_tongue: Op het vmbo was ik maar gemiddeld, 6en en 7ens alleen hoger examencijfers 7ens en 8en.

Maar bij ons zeiden ze ook je mag niet blijven zitten… toch is een vmbo meisje blijven zitten in de 4e dat is gewoon het lastigste jaar… je bouwt daar al de punten op die je mee neemt naar het examen maar moet ook nog denken aan de punten voor op je rapport…
En ik ben er ook helemaal voor gegaan,geen baantje, geen sport maar leren. Maarja ben dan ook met hoge cijfers geslaagd geen 1 onvoldoende en daar ben ik zo trots op :slightly_smiling_face:

Ik heb het ook gedaan en ik had echt verwacht ohhh havo moeilijk, omdat ik altijd die mensen erover praatte van jah het is moeilijk. En toen ik erop kwam dacht ik ooke is dit het niveau verschil ? Oke, er zit wel verschil in natuurlijk maar ik had het echt groter verwacht.