Ik zoek leerdoelen..

Ongetwijfeld heb ik genoeg leerdoelen.
Maar vind het lastig ze te benoemen…

Iemand een paar ideen?
Noem maar gewoon iets ik kan er vast iets mee.

Ik loop stage op een basisschool groep 1,2,3
En doe de opleiding onderwijsassistent
En ben nogal onzeker…

• zekerder worden
  • leren om voor een groep te staan
  • duidelijker te praten en luid genoeg
  • goed uit kunnen leggen aan kleine kinderen
  • ervaring opdoen

geen idee of je hier iets aan hebt

http://forum.girlscene.nl/forum/school/het-gezellige-pabotopic-310152.0.html

Probeer de doelen SMART te maken (heb je daar al wat over gehad?)

SMART is zo vervelend :’)

Denk na over je zwakke punten, bedenk wat je daaraan wilt veranderen: voila, een leerdoel!

Het is namelijk wel erg makkelijk om een ander ze voor je te laten bedenken.

Ik heb al 1 bedacht… Plannen, en heb deze ook SMART gemaakt.

Alles is bij mij zwak dus ik kom er gewoon niet uit… ^

Dan moet je vooral een ander jouw werk laten opknappen, daar wordt het echt beter van :dry:
Sorry hoor, maar ik geloof niet dat je helemaal niets kunt bedenken.

Dan niet maar wil je je er dan ook niet mee bemoeien?

Faalangst is al erg genoeg. Mensen die dat wantrouwen nog erger

Ik snap je wel hoor,
Heb vroeger zelf faalangst gehad, rende huilend de klas uit bij spreekbeurten en ben daarna ook onderwijsassistent gaan doen. (inmiddels afgestudeerd)

Ik zeg alleen dat ik het erg ‘makkelijk’ vind om een ander jouw leerdoelen te laten bedenken terwijl het doelen zijn waar jij zélf aan moet werken, snap je?

Maargoed, ik ben al weg hoor.

Ik denk dat mijn probleem is. Dat ik er wel genoeg kan bedenken. Maar aangezien een leerdoel iets is om van te leren,en er door SMART een einddoel aan is gesteld, ik het niet ga waarmaken. :slightly_smiling_face:

Sorry voor mn boze reactie…

ik weet niet of het kan…
maar misschien is over je faalangst komen een leerdoel?
:flushed:

Het is een leerdoel, deze evalueer je en pas je aan. Als je deze niet waarmaakt zet je er een langere termijn op bij de evaluatie ervan of neem je het mee naar een volgende stage.

Het is ook niet mogelijk om bijvoorbeeld al je leerdoelen te behalen. Als dit zo blijkt kun je deze ook nog altijd schrappen of kleinere doelen van maken.

Denk niet te groot. Daarnaast zijn leerdoelen persoonlijk en geef ik voldemort groot gelijk dat wij dit niet voor je kunnen opknappen.

Jaa… Ik denk alleem dat ik daar nog langer voor nodig ga hebben dan de duur van mijn opleiding. Zit in mn laatste jaar… :frowning_face:

Misschien dat ik ga kiezen, zelfverzekerd voor de groep staan. Aangezien groep 3 heel klein is en ik die heel vaak zelfstandig begeleid. (Heeeelleuk en gaat heeeel goed, behalve als iemand kijkt… Dan klap ik dicht )

Okee bedankt nontimebomala.

Het was meer mijn idee om allemaal suggesties tr gevrn. Mn coach helpt me nauwelijks en ik denk alleen heel groot. Geen idee wat er bij een klein leerdoel past…
Ik hoop dat k nu wel een beetje duidrlijk wil maken dat ik niet jullie mn werk op wil laten knappen maar om tips vroeg

En hoe ga je dat laten zien? Ga je dat laten zien door duidelijk te spreken, door te laten blijken dat de kinderen snappen wat je ze probeert te leren, Door oogcontact te maken?

Snap je wat ik bedoel met kleinere doelen maken? Zelfverzekerd is misschien gelijk al een te groot doel omdat onzekerheid helaas niet 1, 2, 3 weggaat.

Bedankt voor de tips.
En nee het gaat helaas niet zomaar weg…

Ik zou beginnen met kleinere doelen maken. Wanneer voel je je bijvoorbeeld onzeker in een les? Is dat aan het begin van een les, of als kinderen gaan praten of klieren. Je zou kunnen bedenken hoe je je in zo’n situatie beter een houding kunt geven. Al is het maar met iets kleins als oogcontact maken, leerdoelen zijn zo persoonlijk dat ze echt niet heel groot hoeven te zijn. Je gaat niet in een keer over je onzekerheid heenstappen, dat gebeurt in kleine stapjes. Als je je leerdoelen daarop aanpast zijn deze ook minder ‘eng’ dan wanneer je in één keer een heel groot leerdoel wil halen.

En SMART is heel vervelend, maar als ik niet weet waar ik moet beginnen geeft het wel een stukje houvast. Een van mijn ‘kleine’ leerdoelen is bijvoorbeeld alle namen van de kinderen kennen over drie weken: dat is specifiek, meetbaar, realistisch, voorzien van een tijdsplanning en een motivatie voor me, want als ik alle namen ken kan ik makkelijker waarschuwen als ze vervelend zijn.

Nu is dit leerdoel niet op jou toe te passen want het staat los van faalangst etc. Maar het is wel een voorbeeld van een klein leerdoel, misschien begrijp je zo beter wat ik bedoel :slightly_smiling_face:
Succes!