Ik zoek een boek

Een aantal jaren geleden heb ik twee boeken gelezen waar ik nog steeds erg veel aan denk. Helaas weet ik van geen van beide de auteur of titel. Ik wil heel graag weten welke boeken dit zijn, en daarom dit topic. Het zijn allebei kinderboeken als ik het goed heb.

Boek 1: Een jongen komt erachter dat er een helm uit de tweede wereldoorlog wordt gevonden, en is nieuwsgierig van wie die helm is. Zijn opa was kind tijdens de oorlog, en hij had een juf die een relatie met een duitse soldaat had. Zij werd aan het einde van de oorlog kaalgeschoren. De jongen zit in de klas bij een meisje die vrijwilliger is bij een oude vrouw (kan ook haar oma zijn), en dat blijkt uiteindelijk de juf te zijn. De helm blijkt van de duitse soldaat te zijn. Het eindigt allemaal goed, ik kan me herinneren dat de opa en de juf herenigd worden en dat hij kan zeggen wat hij wil zeggen.

Boek 2: Een man is op zoek naar de ketting van zijn overleden vrouw. Hij had deze ketting écht nodig/was heel erg belangrijk voor hem, waarom weet ik niet meer. Uiteindelijk wordt de ketting ergens in een muur gevonden. Verder weet ik dat het verhaal zich afspeelde in een kasteel, en dat de vrouw ziek was voordat ze overleed.

Ik snap dat dit vage beschrijvingen zijn, maar ik hoop dat iemand de boeken herkent!

Dit is hetzelfde idee als het ‘ik zoek een film’ topic en iedereen die een boek zoekt mag als het aan mij ligt hier omschrijvingen neerzetten!

jammer genoeg ken ik het niet…

http://forum.girlscene.nl/forum/media-film-muziek/het-algemene-boekentopic-278086.0.html hier kunnen ze je misschien helpen! :slightly_smiling_face:

Bedankt voor de tip! Heb het daar ook geplaatst :slightly_smiling_face: