Ik zit gewoon helemaal vast

Hee, zoals ik eerder heb gepost in een topic, gaan mijn ouders naar Bangladesh verhuizen over 4 weken. Ik moet helaas mee. Ik zit in 5 gymnasium, doe het echt heel goed, en zit pas 1,5 jaar van mijn eindexamen af. Ik ben best wel lange tijd tijdens mijn schooltijd niet gelukkig geweest, en nu realiseer ik voor het eerst dat ik dat ook echt weer ben. Ik ga uit, heb meer lol op school, heb lol in het weekend, leuke vrienden etc etc. Dit is gewoon HET jaar waar ik de laatste 4 jaar op heb gewacht. En het doet gewoon zó een pijn dat ik na het wachten op het jaar waar ik gewoon zo naar uitkeek, op dat moment weg moet. En ik heb alle voordelen en nadelen op een rijtje gezet, en het komt hier op neer:

Voordelen:
Heel bijzondere ervaring
Mijn Engels wordt fantastisch
Groot huis met kok/schoonmaker
Supergave school met zwembad/sportschool/activiteiten
Huisfeesten bij mariniers/Nederlandse of amerikaanse ambasades.

Nadelen:
Mijn vrienden niet meer
Mijn broer niet meer (die blijft hier, hij is 20)
Niet meer uitgaan (dat is leuk hier)
Mijn gymnasiumdiploma waar ik 4,5 jaar superhard heb gewerkt in rook zien opgaan
Mijn supermooie huis niet meer
In Bangladesh heb je geen bioscoop, winkelstraten, uitgaansmogelijkheden, bibliotheken, restaurants etc etc. Eigenlijk geen enkele vorm van vermaak.
Muggen (ik ben allergisch en mijn bulten worden dan echt huge)
Mallaria (daar moet je pillen voor slikken waar je supererge bijwerkingen van krijgt)
Geen kleding dragen die ik wil (het is moslim, dus je moet bedekt blijven)
Rotklimaat (klef en warm en helft van het jaar is regenseizoen)
Straatarme bevolking
Stinkende riolen
20 miljoen mensen op een oppervlakte 2x zo groot als den haag.
Niet veilig ivm met aanslagen tegen regering

Ik wil hier blijven, en ik wil het zo graag. En mijn moeder wilt dat ik meega. Ze heeft daar een baan aangeboden gekregen, en ik begrijp dat ze die moet aangrijpen omdat wat ze hier doet gewoon doodloopt. Ik geef haar hier ook de schuld niet van. Maar ik wil gewoon niet mee. Ik ben zo gelukkig, eindelijk na al die jaren. Ik KAN gewoon niet weg nadat ik zo lang op dit jaar heb gewacht. Elke keer als ik er aan denk kan ik wel janken, janken en meer janken. Al die moeite voor dat gymnasium gewoon voor niks. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen

hier blijven en je studie afmaken.

Je nadelen-lijstje is véél langer, en je geeft zelf al aan dat je hier wilt blijven…

Heb je dit allemaal aan je moeder verteld? Ik zou zeggen laat dit haar lezen, zo weet ze misschien (beter) hoe jij je voelt. Succes ermee!

Dit inderdaad. Ik neem aan dat je moeder ook wel begrijpt dat jij later een fatsoenlijke baan wil, en daar heb je gewoon je studie voor nodig. Misschien kan het helpen om haar dit te laten lezen, ja.

Ik begrijp zoo ontzettend goed wat je doormaakt, echt waar. Al ben ik wel iets jonger dan jij.

In 2011 had mijn vader besloten dat ik mijn zusje en broertje naar Curacao gingen verhuizen. Ik vond het echt verschrikkelijk. Ik zat in de 1e (ook gymnasium) en ik deed het ook goed. Maar toch gingen we. Ik woon hier nu 1,5 jaar en ik wil eigenlijk gewoon terug naar NL, maar dat kan niet echt omdat ik natuurlijk midden in een schooljaar zit. Ik mis m’n vriendinnen en familie heel erg. Maar Curacao is natuurlijk wel anders dan Bangladesh, hier op curacao spreekt namelijk iedereen ‘redelijk’ nederlands, er zijn gewoon bioscopen, redelijke winkels, goede (nederlandse) scholen etc.

Maar er zijn ook voordelen, het is inderdaad een hele ervaring. Niet iedereen kan zeggen dat hij is geimigreerd naar bangladesh. Ik heb hier ook geleerd om alles in NL meer de waarderen, m’n huis familie en vrienden. En je ziet een heel ander stukje van de wereld. Hier op curacao is het ook niet echt super rijk hoor, dus het was voor mij ook een grote cultuurshock.

Maar zijn jullie nog van plan om ooit terug te gaan naar NL of niet? Ik heb bijvoorbeeld wel het voordeel dat ik weet dat ik binnen 2 jaar (denk ik) weer terug ga. en jij?

Ik snap echt wat je doormaakt, als je écht niet mee wilt, kun je het er misschien nog een keer met je ouders over hebben. Ik zou er wel altijd over praten want anders krijg je er misschien later spijt van, zoals ik. En als je echt zo graag je studie af wil maken hier in NL dan blijf je gewoon hier.

Heeeel erg veel sterkte…!

sorry, dubbel

Hier blijven, bij je broer desnoods. En als je je diploma hebt ga je op kamers. Je diploma is heel belangrijk, en ik denk dat zo’n verhuizing naar zo’nn ander land, veel minder voorzieningen heel ingrijpend is, zeker op jouw leeftijd. Als je nu 5 was kon je je makkelijk aanpassen maar nu gaat dat lastiger.
Je ouders moeten dat begrijpen, maar ik snap sws ook dat ze je mee willen.

Kun je niet voor die 1,5 jaar bij je opa/oma/oom/tante wonen? Dat je desnoods gewoon kostgeld betaald ofzo?

Ohh meisje ik heb het zo met je te doen :sob::muscle:

Jeetje, dat is naar. Ik zou opties zoeken om hier te kunnen blijven in Nederland en dat dan overleggen met je ouders. Daarnaast lijkt Bangladesh mij niet heel geweldig

Hier blijven, voor 100%

Sorry hoor maar waarschijnlijk ben je 16, haar ouders gaan haar toch niet serieus hier alleen laten? En malariapillen geven niet per se bijwerkingen, toen ik ze slikte in ieder geval niet.

En ik snap dat het geen pretje lijkt, maar je bent nu wel HEEL negatief. Leg je erbij neer, je zult uiteindelijk (hoogstwaarschijnlijk) toch mee moeten en als je doet alsof het het einde van de wereld is, is dat het ook. Als je het positief bekijkt zal het vast meevallen. Het is maar een paar jaar, daarna kun je terug naar Nederland en zo’n kans krijg je waarschijnlijk niet meer.

Ik snap niet zo goed waarom je ouders nú willen verwijderen, en jou niet je school af laten maken. Je heb zo’n beetje het hoogst volgbare niveau en dat gaat goed, met zo’n diploma op zak kan je alles doen! Je hebt er keihard voor gewerkt. Ik weet niet wat je ouders van je verwachten te doen in bangladesh?

Ik vind het eerder een tikkeltje egoistisch dat ze je je school niet af laten maken…

Kan je niet bij je broer gaan wonen?

Ik zou voor anderhalf jaar bij een tante, oom, opa, oma, vriendin, vriend of ander familielid gaan wonen, desnoods wissel je af. Als je dan je diploma hebt (4,5 jaar moet je echt niet weggooien) kun je altijd nog beslissen of je naar je ouders toe gaat om daar te wonen. Je bent dan ook een stukje ouder, hebt de ervaring nog meer die je nu beleeft en kunt misschien beslissingen maken waarvan je geen spijt krijgt!

Ik denk dat je niet veel keus hebt en je je erover heen moet zetten. Want welke ouders laten hun kind nu achter? Je bent zestien en je kan niet zomaar bij iemand gaan wonen, tenzij het bij familie ofzo kan, je broer. Misschien dat je dit in goed overleg kunt regelen. Maar eens zul je toch of ook naar bangladesh moeten of op jezelf gaan als je oud genoeg bent. Tenzij je ouders weer teruggaan naar nederland? Heel veel sterkte iig :slightly_smiling_face: