Ik zit echt met een gigantisch dilemma over HBO

Hoi
Ik zal het even proberen uit te leggen. Ik heb net mijn havo afgerond en wil medische hulpverlening studeren, dat is een loting. Ik kon geen opleiding vinden die mij even leuk leek, maar heb me ingeschreven voor de pabo. Als ik erover nadenk lijkt het me erg leuk om juf te worden. Ik houd niet van ak, ges, gym. Ik ben vanwege mijn sociale angst niet naar de taaltoets geweest en heb morgen de rekentoets. Maar als ik de pabo eigenlijk in mijn onderbewustzijn niet wil, waarom zou ik de toetsen dan maken? Ik zit nu op zo’n moeilijk punt op mijn leven, dat ik niet meer kan beslissen. Ik zie mijn toekomst in het ziekenhuis, dat is wat ik wil. Als ik niet wordt ingeloot was ik van plan om het jaar overnieuw te doen en veel betere cijfers te halen (nu heb ik gem 5.5) ik kan dat wel, maar was mezelf kwijt dit jaar. Maarja dan brengen mensen je weer aan het twijfelen enzo. Ik heb echt advies nodig. Ik weet het gewoon niet meer, dit zijn zulke lastige beslissingen die we al zo jong moeten maken.

En mijn vader en broertje lachen mij uit dat ik de pabo wil doen, omdat het niet bij mij past

Ga in ieder geval naar die rekentoets! Daar leer je waarschijnlijk mensen kennen en je kan vragen stellen aan docenten om er achter te komen of deze opleiding wel bij je past.
Als blijkt dat het niet past en je niet bent ingeloot kan je altijd nog kiezen om het jaar opnieuw te doen of misschien een tussenjaar te nemen in de hoop een andere, betere tweede keuze vinden.
Dan schrijf je je volgend jaar gewoon nog een keer in.
Succes met je keuze in elk geval!

Ik vind het nu niet klinken alsof de pabo voor jou is weggelegd. Hoe zie jij jezelf met sociale angst voor de klas staan? Of is het anders wanneer het over kinderen gaat?

Je zegt al zelf dat jij je toekomst in het ziekenhuis ziet, dan moet je ook daar voor gaan! Dus ik denk dat je de pabo beter links kan laten liggen als ik het zo lees en voor die andere opleiding moet gaan, volgens mij is dat jouw droom

Als je onderbewustzijn niet wilt, dan zou ik absoluut niet naar de pabo gaan. De kans is groot dat je dan alsnog afhaakt.

Zijn er geen andere medische studies die je leuk lijken zonder loting? Of die je vanwege een loting eventueel over een jaar zou kunnen doen als je dan wordt ingeloot?

Ik raad je aan om wel iets te studeren waar je hart ligt.

Ja voor kinderen is het anders, ik moet er sowieso doorheen, maar heb heel veel moeite met veranderingen. Ik ben overigens niet autistisch

Ja de pabo was eigenlijk ook iets impulsiefs en ik mag een dagje meelopen met mijn oude oppas en toen kreeg ik er superveel zin in enzo. En de medische richting dat wil ik al sinds de tweede klas, eerst geneeskunde maargoed haha

Heeel veel mensen doen impulsief de pabo (omdat ze het idee hebben dat het makkelijk is ofzo? Maar geloof mij, dat is het niet). De meeste haken in het eerste jaar al af

ik zou het niet per se doen omdat ik denk dat het makkelijk is iig haha
doe jij zelf de pabo?

Jep :slightly_smiling_face:

waar? krijg je ook veel ak en geschiedenis enzo?

Je moet iets doen waar je hart ligt en niet iets wat zomaar een ingeving is!
Zelf doe ik ook de pabo en het is veel moeilijker dan de meeste mensen denken. Ik zal als ik jou was naar de rekentoets gaan. Zo zie je andere studenten en kun je misschien ook nog vragen stellen aan docenten over de opleiding. Misschien is een meeloopdag op een basisschool ook een idee? Succes

ik krijg echt een paniekaanval, moet op hogeschool leiden zijn en ben daar nog nooit geweest. Zeggen ze doodleuk : Het Educatie-plein vind je op de tweede etage in de D-vleugel (bij D2.026) van de hogeschool. JA EN NU?!

Daar heen gaan en dan de bordjes volgen, eerst richting de D vleugel en daarna richting dat Educatie plein. Tenminste dat lijkt mij (ik ken het gebouw niet).
Mocht je er niet uitkomen kan je nog altijd een student of medewerker vragen waar je moet zijn.

Waarom heb je je trouwens als tweede keuze ingeschreven bij de pabo en niet bij een andere studie zoals hbo-v?

Zouden er nog studenten om 19:00 zijn, ik hoop het niet

verpleegkunde bedoel je? geen idee eigenlijk, het leek mij gewoon niks

Gewoon naar de receptie oid gaan, zeggen waar je voor komt en voila.
Of Google het gebouw alvast, soms staan er plattegrondjes op internet. Beetje moeite voor doen.

Wat maakt dit uit als je graag les wil geven?
Ik kan het niet helemaal duidelijk uit je tekst opmaken, maar heb je pabo als tweede keuze opgegeven?
Als je dat niet serieus wilt zou ik er ook niet aan beginnen eerlijk gezegd.
Het jaar overdoen klinkt wel als een goed idee zodat je misschien alsnog de studie kan gaan doen die je wilt, maar daar moet je dan ook snel achteraan gaan om alles te regelen.

gewoon naar de toets gaan

Amersfoort, en ja die vakken krijg je ook, want daar moet je ook de stof van weten en je moet ook boven de stof staan.

Inderdaad gewoon de borden richting D volgen. Het is op de tweede verdieping en dan lokaal 26 in de D vleugel. Maar volg de borden het wijst vanzelf.

En ik snap ook echt niet, waarom je focus op pabo ligt. Je gevoel zei toch nee…?