Ik zie het even niet meer zitten

Ik zie het echt allemaal niet meer zitten met mijn examenjaar.
Alles gaat slecht en ik ben alleen maar aan het huilen.
Ik ervaar deze stress echt al vanaf de eerste dag van de brugklas.

In de brugklas ben ik terecht gekomen op de mavo/havo. Mijn citoscore was behoorlijk laag namelijk 526.
Ik kreeg als advies mavo/havo omdat mijn leraar vond dat ik niet bij het vmbo basis/kader hoorde te zitten maar op de mavo/havo omdat mijn rapporten altijd goed waren. Sinds de cito ben ik ontzettend veranderd geworden en heeft de cito echt mijn middelbare school carriere verknald. Ik ben vanaf de eerste klas ontzettend gestresst geweest omdat ik naar de Havo moest van mij zelf wilde en het niet weer wilde verknallen net als in groep 8. Door de cito score heb ik geen zelfvertrouwen meer gekregen en begon ik altijd te stressen over een toets en raakte al in paniek wanneer er alleen al een toets werd opgegeven. Het hele jaar in de brugklas heb ik gestressd en ben soms gewoon om 3 uur snachts op gaan staan en begon voor een vak te leren omdat ik bang was dat ik de havo niet meer zou halen. Al met al heb ik de havo gehaald en begon toen echt de ellende.

In de tweede klas was ik altijd al slecht geweest in Engels. Ik haalde altijd onvoldoendes en vond het echt ontzettend moeilijk. Ik heb zelfs voor de allereerste toets van het jaar een 1 gehaald omdat ik het moeilijk vond en ik had ontzettend veel geleerd. Dit geldt niet alleen voor Engels maar voor een heleboel vakken als Wiskunde en Engels. Ik was ontzettend slecht in die vakken en moest altijd super hard werken voor een 4 of 5 en werd diep ongelukkig als ik naar mijn cijferlijst keek. Al met al heb ik het net en ook maar net gehaald om door te stromen. Alleen wist ik wel in mijn achterhoofd dat na de zomervakantie weer de hel los breekt op school met de toetsen en cijfers. Door de cito heb ik faalangst gekregen en ben ik ontzettend onzeker geworden en werk ik hard voor mijn cijfers.

In de derde klas kreeg je de vakken natuurkunde en scheikunde. Wat een drama was dat! Ik was maar al te blij dat ik dit in de 4e klas kon laten vallen. Het jaar ging ook moeizaam en stroef en heb heb het op de hakken van de sloot net gered.

In de 4e klas ben ik stom geweest. De hele klas keek altijd bij elkaar af en helaas heb ik hier ook aan meegedaan. Mijn cijfers waren veeel beter en ik haalde altijd nu voldoendes alleen stiekem wist ik dat ik het niet zou hebben gered door het afkijken. Ik werkte nog steeds hard en leerde voor elke toets en heb keihard gewerkt ondanks het afkijken. Ik was nog steeds onzeker en wilde altijd hoge cijfers krijgen maar stiekem wist ik dat ik dit jaar opnieuw moest doen omdat ik het niet zou redden. Helaas zou ik dit hebben gezien als falen en was ik al te bang dat ik moest blijven zitten en al mijn vriendinnen overgaan en ik niet. Ik was zo bang dat ik weer in een klas zou komen waar ik gepest zou worden en ik eindelijk wel eens in een groep zit waar ik me thuis voelde. Ik moest en zal naar 5 havo gaan en ga absoluut niet blijven zitten. Uiteindelijk heb ik het gehaald met in mijn achterhoofd dat het volgend een grote ramp zal worden.

Ik zit nu in Havo 5 en ben op dit moment bezig met mijn eindexamens. Alles gaat behoorlijk slecht en heb voor geen enkele toets een goed gevoel. Gisteren had ik geschiedenis en normaal is dat een van mijn beste vakken en toch heb ik geschiedenis verknald omdat het alleen maar uit inzicht vragen bestond en de toets ontzettend moeilijk was. Nederland ging dramatisch en heb die echt goed verknald omdat die ontzetend moeilijk was en ik ben al niet sterk in leesteksten. Ik werd al helemaal verdrietig omdat er ik in het nieuws stond dat nederland relatief makkelijk was en ik het ontzettend moeilijk vond. Wederom kon ik hier om huilen.

AArdrijkskunde heb ik ook al gehad en iedereen verteld elkaar de antwoorden en ik denk dan telkens: ‘’ Shit shit shit ik heb dit niet opgeschreven en klopt al mijn antwoorden wel en heb ik het ook alweer verknald’’
Ik ben zo ontzettend verdrietig dat alles slecht gaat en ik er zo mega hard voor heb geleerd en geoefend. De oefenexamens gingen alleen veeel beter en ik had er serieus wel vertrouwen in omdat het allemaal best wel goed ging en ik wel een 6 zou kunnen halen.
Nadat ik al 4 examens heb gemaakt heb ik ze echt slecht gemaakt. Bij frans kwam ik namelijk gisteren in tijdnood en heb meer dan 15 vragen op gevoel moeten maken en heb ik niet perfect alles kunnen lezen om zeker te zijn van mijn antwoorden. Voor frans heb ik minimaal een 5,8 nodig om eindelijk een voldoende te staan. Maar door mijn tijdnood is dit ook al verpest.
Vandaag heb ik vrij maar ik heb totaal geen motivatie meer. Wiskunde is mijn slechtste vak en ik ben er zo ontzettend slecht in niet normaal. Mijn hoogste cijfer dit jaar was maar een 5,6 en ik heb minimaal een 5,8 nodig om te slagen ( ik sta een 5,2) en natuurlijk weet ik dat het niet gaat lukken omdat de oefenexamens niet goed gaan en ik er niks van snap. Morgen heb ik engels en vrijdag duits. Dit word ook spannend want in duitste leesteksten ben ik niet goed en Engels haal ik net rond een 5 of een 6 ( meestal er tussen in).

Ik weet niet meer wat ik moet doen eigenlijk. Ik kom jankend thuis en heb vandaag ook alleen maar gehuild en gehuild. Waarom heb ik mavo niet gedaan en waarom heb ik al die tijd afgekeken in havo 4 terwijl ik wist dat ik moest blijven zitten. Ik voel me zo ontzettend dom en onzeker en heb het gevoel dat ik nergens voor waard ben en nooit goed in de maatschappij terecht kom omdat ik toch telkens faal in alles. Ik heb zo hard gewerkt dit jaar en heb zelfs een keer een 1 gehaald voor een toets omdat ik een blackout had en het gewoon niet meer wist. Ik heb dit uiteindelijk herkanst maar ik weet gewoon serieus niet meer wat ik moet doen. Ik voel me gewoon onzettend ongelukkig en wil zo graag weg van school en echt geen jaar opnieuw gaan doen. Ik zal heus niet volgend jaar beter worden in franse brieven schrijven of engelse brieven of luistertoetsen en wiskunde. Het heeft voor mij geen zin om alles opnieuw te doen omdat ik heus niet volgend jaar beter ga worden. Ik wil dit jaar zo gaan slagen maar als ik eerlijk tegen me zelf ben zie ik dat niet gebeuren en als ik er alleen al aan denk ga ik huilen en huilen en huilen totdat ik kapot ben. Ik voel me echt down en heb geen zin meer in examens en wil het gewoon opgeven en stoppen met school en alles. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Ik wil absoluut niet naar de VAVO omdat ik dan cerficaten krijg en ik een hele diploma wil van school. Ik word daar veel gelukkiger van dan een cerficaat. Ik wil ook niet naar het mbo omdat ik geen enkele studie leuk vind en met een middelbare school diploma van school wil komen.
Ik heb geen enkele uitweg voor mij zelf en ik zie het allemaal niet meer zitten. Het enige wat ik kan is huilen en falen

Lieve meid, focus je even op het hier en nu. Door zo te stressen en vooruit te denken met wat je wel niet doet en beter had kunnen doen, schiet je nu eenmaal niets op… Gebeurd is gebeurd, zaak zijn nu je examens en daarna zie je wel weer verder.

Geef de moed niet op!
Ik was ook bang tijdens mijn examens dat ik zou zakken en dat ik het niet gehaald had omdat alles twijfelachtig of slecht ging… Ik had 4 vakken die ik dacht onvoldoende gemaakt te hebben, zelfs met de normen, maar uiteindelijk zijn al mijn vakken op mijn lijst voldoende afgerond. Soms gaat t voor je gevoel heel slecht en valt t best mee achteraf.

Zaak is nu dat je nog eventjes je best gaat doen. Een mental beak-down is niet erg tijdens je examenweken, die heb ik ook gehad, maar herpak jezelf nog eventjes. Het zijn er nog maar een paar en dan heb je vakantie en heb je alle tijd om je druk te maken over hoe nu verder.
Probeer nu nog eventjes een paar oefentoetsen te maken voor je examen van morgen, en als je ze niet snapt, zoek dan eventjes de theorie terug in je boek, lees die door en probeer de vraag nog eens te maken. Je kan het echt wel hoor en het is ook nog niet gedaan. Wie weet vallen je vorige vakken wel mee. Als je dan nu de moed opgeeft en achteraf blijkt dat je het anders wél gehaald had, dan is dat helemaal zuur.

Zet hem op hoor! Geloof in je zelf! Nog even doorzetten en vergeet niet dat meer dan je best doen niet kan. Komt goed hoor, je kan dit! :sob::muscle:

Ach meid, wat vervelend allemaal! Ten eerste heb je momenteel de eindexamens, dat is uiteraard allemaal heel spannend en ik snap dat je daar erg gestrest over bent. Laten we voorop stellen dat een slecht gevoel over je examens niet direct betekent dat je ze niet hebt gehaald!! Ook zou ik het voor nu echt loslaten wat je allemaal per se móét halen om te kunnen slagen (ivm dat je met allemaal cijfers aan komt zetten die je minstens moet halen om te kunnen slagen). Ik zou ‘gewoon’ voor de rest van je examens gaan en zeker niet te veel last minute gaan stampen. Heel lullig gezegd: je kan nu toch niet veel meer doen, behalve de examens maken.
Verder zou ik je graag als tip willen meegeven, waar je ook terecht komt volgend jaar, of je nu blijft zitten, naar de VAVO gaat of met een nieuwe opleiding begint, je contact opneemt met een studiebegeleider. Deze kan je helpen met plannen, omgaan met stres (en blackouts) en tips geven qua hoe te studeren. Contact opnemen om deze reden is helemaal niet raar en je zal echt niet de eerste persoon zijn die hier last van heeft en hierom hulp vraagt! Ik denk, omdat je hier al zo lang last van hebt, dit wel belangrijk is en je misschien wat meer steun zou kunnen bieden.
Verder zeg je dat je absoluuuut niet naar de VAVO wilt omdat je dan certificaten krijgt. Niemand kijkt toch meer naar je middelbare school diploma nadat je 'm hebt behaald (en jijzelf ook na een tijdje niet meer), uitzonderingen daar gelaten en indien je een lotingsstudie hebt en dergelijke. Ikzelf had echt een pruteindlijst voor de middelbare, maar nu ik een studie doe die ik ook werkelijk echt leuk vindt, gaat het leren echt zoveel makkelijker en heb ik hele goede cijfers!
Ook zeg je dat je niet beter zal worden na een jaar te blijven zitten op de middelbare. Indien dit het geval zou zijn, kun je echt wel je kennis en vaardigheden bijspijkeren. En zeker in combinatie met eventuele begeleiding… En je hebt ook nog de hers. En een jaar ‘verspillen’ kan ook veel opleveren. (Had ik ook, ben ik alleen maar van gegroeid(: ) Maar hey, wie zegt dat je het niet haalt!!! Bovendien weet je de normen van de examens ook nog niet!

In ieder geval hééél veel succes met de rest van je examens :sob::muscle: Ik zou NIET de antwoorden gaan checken op internet, gaan discussiëren over mogelijke antwoorden of antwoorden gaan vergelijken met vrienden. Dit levert alleen maar stres op. (En misschien zou je ook nog (eventueel samen met je ouders) contact op kunnen nemen met school en vragen of je apart mag zitten van de rest? Geen idee of dat zou kunnen helpen? Anders zou 't een telefoontje waard zijn.)

Niet opgeven :slightly_smiling_face: De examens die je gehad hebt zijn verleden tijd, kun je toch niks meer aan doen. Ik had ook over meerdere examens een slecht gevoel en uiteindelijk was er niks aan de hand! Laat de stress los, focus je op de examens die je nog moet dan heb je iig je best gedaan. Denk nog maar even niet aan wat als je het niet haalt, dat is misschien wel allemaal voor niks. Niet slagen is echt niet het einde van de wereld. Ik zit nu op het hbo en ben 1 van de jongste mensen van het jaar. Er zijn zo weinig mensen die in 1x naar het hbo gaan! Neem je tijd dan komt het wel goed. En idd, voor mbo heb je alleen het overgangs bewijs naar 4 havo nodig dus daar kun je sowieso al heen! Je zegt dat je beter mavo had kunnen gaan doen maar ook dat je de mbo studies niet leuk vind. Probeer eerst op je examens te focussen, de rest komt daarna wel. En idd niemand kijkt nog naar je diploma, ik had een herkansing gedaan. Niet omdat ik gezakt was maar omdat ik een hoger cijfer wilde. Nou dat hogere cijfer heb ik maar echt niemand heeft daar ook maar naar omgekeken. En ik zelf nu ook niet meer.

Gewoon rustig blijven en je best doen, meer kun je niet doen! De rest komt na je tentamens wel! :slightly_smiling_face: Wat voor hbo studie had je in gedachte?

Als ik het haal ga ik de PABO doen en als ik het niet haal heb ik werkelijk geen idee.

Anders ga je, als de havo echt niet lukt, mbo onderwijsassistente doen en daarna lekker naar de pabo. Kan je toch al met onderwijs en kinderen bezig zijn en heb je ook niet alle stress meer van de havo. Een jaartje later klaar zijn met een opleiding is helemaal niet raar dus daar hoef je je ook geen zorgen om te maken.

Wat naar dat je je zo voelt, zo voelde ik mij ook vorig jaar. Uiteindelijk bleek het mee te vallen. Probeer even nog sterk te zijn, probeer jezelf in te praten dat je het wel kan.
Op de VAVO werkt het trouwens zo: als je nu een aantal vakken wel haalt en een aantal niet neem je die gehaalde vakken mee (die cijfers). Op de VAVO doe je dan alleen de vakken die je niet hebt gehaald, als je dan aan het einde van het jaar ook die laatste vakken hebt gehaald, krijg je gewoon een diploma.
Ja, als je één of een paar vakken doet buiten je profiel om krijg je certificaten. Als je vakken doen die je nog moet voor je profiel kan je dat gewoon ‘inwisselen’ voor een diploma.

Ik wil alleen even zeggen, ik had dezelfde citoscoren en herken heel erg wat je zegt. Ik ben wel op kader gekomen maar moest altijd de beste zijn van de klas, zo hoog mogelijk komen en nu heb ik dat nog steeds op het mbo, heel vervelend maar ik hoop dat je wt betreft school snel een beetje rust vind.

Wat erg dat je je zo voelt! Ik ben het helemaal met de tips die boven mij gegeven zijn, en mijn ervaring is dat als ik denk dat iets superslecht ging het vaak ook nog hartstikke meeviel! Dus misschien is dat bij jou ook wel zo. Focus je nog even op je laatste examens, en niet teveel nadenken over de vorige examens; dat is verleden tijd en kan je toch niets aan veranderen. Ik wil je heel erg veel succes wensen, je kan het! Ik zal voor je duimen :sob::muscle:

En stel, je haalt het toch niet is dit natuurlijk geen schande. Misschien als je het jaar overdoet dat je alles beter gaat snappen en dat je het dan wel haalt! Ook de VAVO is dan een goede oplossing. Maar dit zijn zorgen voor later (als die komen), focus je eerst op je examens!
Kom op, je kan het! Succes!