Ik zie het écht niet meer zitten.

Dit jaar ben ik begonnen aan mijn 7e jaar op de middelbare school. Ik heb een heel raar schoolverleden, haha. 1 havo/vwo, 2 vwo, 3 havo, 3 havo (blijven zitten), 4 vwo, 5 vwo en nu 6 vwo. Ik heb een dubbel profiel, N&G/N&T maar ik heb echt het verkeerde pakket gekozen. De talen gaan goed, en ook m&o vind ik niet heel moeilijk. Maar natuurkunde, wiskunde, biologie en scheikunde gaan zo bagger slecht. Ik zal even mijn cijferlijst neerzetten, zodat jullie kunnen zien dat het echt heel erg is. Voor sommige vakken heb ik maar 1 tentamen gehad en ik zal er ook bij zetten hoeveel procent ik al heb (en nog moet)

Nederlands 7.0 (20%)
Engels 6.0 (25%)
ANW 7,6 (100%)
Maatschappijleer 7,6 (100%)
Biologie 4,5 (25%)
Wiskunde B 4,4 (60%)
Natuurkunde 3,4 (25%)
Scheikunde 4,6 (30%)
M&O 6,0 (60%)

Het is dus écht slecht. En voor de meeste vakken moet ik nog wel veel procent voor ik mijn CE in ga. Maar toch is het een hele slechte motivatie want ik heb wel geleerd. En ik weet gewoon niet wat ik dan nog beter kan doen voor mijn volgende tentamenweek… Ik probeer nu alles bij te werken, ga examencursus doen, maar wiskunde bijvoorbeeld ligt me echt niet. Ik kan doen wat ik wil, ik snap er 100 keer niks van.

Stiekem dacht ik er aan om te stoppen met school. Maar ik wil graag studeren, verder leren en me eindelijk verdiepen in iets wat ik wél interessant vind. En daarbij, dan gooi ik 7 jaar weg… Maar school maakt me zo gestresst en ongelukkig…

Hoe gingen jullie je examens in. Vooral als je slecht je examen inging maar toch geslaagd bent, laat dat even achter haha! Ik heb oppeppers nodig want ik zie het echt niet meer zitten. En tips, tips voor het concentreren tijdens het leren. Maar ook tips voor het voorbereiden e.d!
Thanksss

Hee meid,

Ik had in mijn examenjaar, ook 6vwo, precies hetzelfde als jij. Ik stond er slecht voor met meerdere tekorten, ik had het idee dat WAT ik ook deed, het toch niet lukte, etc. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat ik zou zakken.
Máár wonderen bestaan, want ik ben uiteindelijk toch net geslaagd met 2 tekorten. Ik denk dat je het het beste gewoon kan proberen; nee heb je en ja kan je krijgen. Ik weet hoe frustrerend het is want ik zag het zelf ook niet meer zitten, ik dacht echt: fuck it, ik kan het toch niet. Maar uiteindelijk heb ik toch gedaan wat ik kon en ik ben nu in het bezit van mn diploma (:
Heel veel succes in elk geval! Xx

JaapKeesJan

Ah echt heel fijn zo’n reactie. Ik heb het wel eens eerder gehoord dat iemand baggerslecht z’n CE inging en er beter uit kwam. Is het CE dan makkelijker? Of is het gewoon dat je je echt veel beter voorbereid. Je hebt gelijk, ik ga het gewoon proberen. En mocht ik niet slagen, zal ik waarschijnlijk wel slagen voor de talen (oh ik heb trouwens ook nog duits, staat er niet tussen).

En dan kan ik de rest op het nova doen. Dan ben ik wel 8 jaar bezig, maar dan heb ik hem in ieder geval… ooooit. Haha.

Is het dan niet beter om HAVO te doen?

Ik snap echt niks van het Nederlands schoolsysteem Nederlandnoob

Maar misschien kan je bijlessen volgen via school?
Opletten in de les helpt ook al heel wat :3 (ik merk zelf ook dat als ik niet oplet ik er minder van snap dan dat ik wel oplet.)
Als je iets niet snapt moet je niet aarzelen en het gewoon vragen aan je leerkracht, dingen die je leert zijn de fundering van je huis, als je die dingen niet goed beheerst dan zakt je huis in omdat daardoor de rest ook moeilijker is. (als je snapt wat ik bedoel).

Examens voorbereiden:
Zoveel mogelijk herhalen, (je onthoudt pas iets als je het 7 keer herhaalt hebt)
Maak schema’s, korte samenvattingen,…
Lees ook alles maar dan echt alles eens intensief, dat helpt ook al onthouden.
Plannen (maak een weekoverzicht waar je tijd voor zowel een uurtje studeren als bv/ een uurtje iets leuks inplant, beloof jezelf dat je alleen het leuke ding mag doen als je goed geleerd hebt.
Hermaak je toetsen. Stel zelf toetsen op…

Verder niet te veel aantrekken hoor! Iedereen heeft wel eens moeilijk :slightly_smiling_face:. Veel succes! :heart: Ik duim voor je :slightly_smiling_face:.

Op het bericht hierboven,
Maak ALSJEBLIEFT geen samenvatting voor je exacte vakken. Biologie kan wel, scheikunde eventueel ook nog maar natuurkunde/wiskunde… NIET DOEN!!
Mijn leraar zou me afschieten als ik voor bèta vakken een samenvatting maak omdat je je tijd veel beter kan besteden. Ga gewoon NU al beginnen ook al is je SE week bijv pas eind december of in januari! Wat je nu leert, hoef je dan alleen nog te herhalen!
Maak voor wiskunde/natuurkunde echt heel veel opgaven. Desnoods doe je er elke dag 1 maar dan heb je geoefend op het einde van de periode. Ook kun je bijvoorbeeld alle opgaven voor natuurkunde/wiskunde extra herhalen. Gewoon opnieuw maken en vragen stellen als je het niet begrijpt.

Wat Eva zegt klopt! Natuurkunde en wiskunde zijn echt geen vakken waarvoor je dingen uit je hoofd moet leren, scheikunde ook niet echt. Je kan eventueel wel de formules op een rijtje zetten maar het is vooral oefenen, oefenen en nog meer oefenen! Ik zou de examentrainingen zeker aanraden, en vooral veel oefenen met oude examens. Op de nieuwe examens vragen ze vaak dezelfde dingen als op de oude examens maar dan met andere cijfers, net iets andere situatie etc. maar de basis is hetzelfde. Dat heb ik eruit opgemaakt dan. Ik ging met een 4.7 mn examen in voor natuurkunde, na een examentraining heb ik een 4.6 gehaald voor mn examen. Klinkt heel slecht, maar ik sprong echt een gat in de lucht. Zonder die training had ik zeker een 2 gehaald. Heel veel succes meid en geef de hoop niet op!

Ja voor scheikunde krijgen wij nog wel eens theorie vragen… Maar om eerlijk te zijn heb ik m’n scheikunde boek nooit open gehad.