Ik zie geen uitweg meer.

het is opgelost. Bedankt voor alle reacties, k had er echt iets aan.

Sorry maar aan zelfmoord denken vind ik wel HEEEL ver gaan, gewoon eerlijk zijn, daar kom je het verst mee.
bedoel het niet lullig hoor btw.
Succes!

Probeer het eerst aan je moeder te vertellen en het is niet het einde van de wereld!

Nu lijkt je situatie uitzichtloos, maar is dat over een jaar nog steeds, of over 2 jaar?

Als ik jou was, zou ik het allemaal opbiechten nu het nog kan. Blijven zitten ga je toch, en het is beter dat je ouders er nu achterkomen zonder dat je ze verder voor gaat liegen, dan dat je die leugen langer rekt.

Ik zou nu je moeder erbij roepen en het eerst aan haar alleen uitleggen, en daarbij toegeven dat je bang bent voor de reactie van je pa. Verder kan ik best begrijpen dat je bang kunt zijn voor je vader, maar die storm ga je toch wel over je heen krijgen, dus beter nu dan later. Zorg eerst ervoor dat je moeder ervan afweet zodat zij je eventueel kan verdedigen.

Ik heb dit ook gehad, op de middelbare school, elk jaar weer. Bij mij was er toen nog niet iets op het internet waar mijn ouders op konden kijken en bij mij kwam het altijd tijdens de 10-minuten gesprekjes boven water. In mijn familie is presteren heel belangrijk, en ik faalde daar in, wat heb ik daar ontzettend veel ruzie over gehad. De dagen dat die oudergesprekjes waren voelde ik me zo verschrikkelijk bang en machteloos en ik weet nog zo goed dat ik wel kon kotsen als ik ze thuis zag komen. En dan waren ze inderdaad heel boos. Maar die avond hadden we dan een heel goed en eerlijk gesprek en hoewel ik toen weken huisarrest had etc, viel er steeds zo’n grote last van mijn schouders. Ze wisten alles, ik hoefde niks meer te verbergen. Het is even heel erg kut, echt, ik weet het, maar daarna wordt het beter. En nu ben ik een aantal jaar verder en als ik nu terug kijk vind ik het heel dom van mezelf, maar eigenlijk nog dommer dat ik het steeds liet wachten tot de oudergesprekken. Dus, laat je echte cijfers zien. Ze komen er hoe dan ook achter, nu kunnen ze je nog helpen voor het te laat is. Sterkte vanavond!

Oh wauw, ik moest even hardop lachen om het feit dat je zelfmoord wil plegen omdat je slechte cijfers hebt :’)

Maar dit is je eigen schuld, ik zou nou gewoon maar je cijfers laten zien. Als je gewoon al vanaf het begin had gezegd dat je slechte cijfers haalde was er geen probleem geweest.

Dit vind ik extreem lullig! Je weet niet welke consequenties er voor haar aan hangen als ze slechte cijfers haalt, dit is zeker niet makkelijk in sommige gezinnen waarin ouders heel prestatiegericht zijn.

OT: inderdaad eerst tegen je moeder zeggen. Misschien kun je er op school over praten met je mentor o.i.d. Je zegt trouwens dat je vader agressief wordt, komt hier dan ook geweld bij kijken of word je bijvoorbeeld uitgescholden en dat soort dingen? Ik denk dat je ouders nog bozer en meer teleurgesteld worden als je dit blijft verzwijgen en ze er later achter komen. Als je eerlijk bent kunnen je ouders je misschien ook helpen met struikelblokken bij je vakken.

Nou ik ben het er wel mee eens, TS heeft dit probleem zelf veroorzaakt.
Wie z’n billen brandt, moet op de blaren zitten. Hopelijk leert TS er wel wat van voor de volgende keer. Nu valt er toch niets meer aan te doen want haar ouders komen er sowieso achter als ze blijft zitten.

Je weet haar beweegredenen niet. Als zij weet dat de consequenties van slechte cijfers zo rigoureus zijn voor haar, had ze misschien helemaal geen keus.

Zelfmoord is nooit grappig.

Alsof liegen niet erger is dan slechte cijfers. Stel je niet zo aan.

Het gaat haar om de consequenties zoals ik zei. Ik denk dat je m’n bericht niet goed hebt gelezen, want het ging mij niet om de afweging tussen liegen en slechte cijfers…

Sommige meiden realiseren zich niet dat er ouders bestaan die echt heel extreem kunnen reageren (in de zin van, een pak slaag geven, als het niet gaat zoals ze willen). Nu suggereer ik niet dat dat bij TS gebeurd en misschien valt het wel mee hoe boos haar ouders nu eigenlijk worden, maar daar mag je niet van uit gaan. Ik heb het zelf bij vriendinnen gezien en (achteraf) gehoord, en ik kan mij ook best voorstellen dat je je daar HEEL slecht onder kunt voelen.

Als je vader echt agressief wordt en misschien zelfs fysiek geweld gaat gebruiken is het heel belangrijk dit nu meteen tegen je moeder te vertellen. Denk er daarbij wel aan dat je moeder je vader misschien ook gaat verdedigen en zorg dat ze geen kant hoeft te kiezen, maar ze kan er (naar mijn mening zelfs moet) wel voor zorgen dat het uit de hand loopt.
Ga ook alsjeblieft met iemand praten buiten je gezin. Eventueel op internet, er zijn veel websites waarop je anoniem met een professional kan mailen / chatten ofzo.

En even voor alle “vervelende” reacties hierboven: ik denk niet dat jullie weten hoe het is om echt bang te zijn voor je eigen ouders. Aan agressieve ouders moet iets gedaan worden en kinderen zijn vaak veel te bang om daarvoor te zorgen, omdat ze denken dat hun ouders dan nóg agressiever gaan reageren. Als TS serieus aan zelfmoord denkt, waarom zijn er hier dan mensen die daarom gaan lachen? Wil je soms echt dat ze dat gaat doen ofzo?

PS: je kan mij altijd nog noten als je wil ; )

Je hebt dit zelf veroorzaakt door erover te zwijgen. Dus het beste is om met de billen bloot te gaan en te zeggen dat je het hebt verzwegen omdat je bang was voor hun reactie

Ik heb in ongeveer dezelfde situatie gezeten, meerdere malen.
Op de middelbare school ben ik twee keer blijven zitten. Uiteindelijk heb ik mijn examens gehaald. Ik wilde het HBO zo ontzettend graag halen en niemand meer teleurstellen. Alleen toen haalde ik het toch niet. Ik wist echt niet hoe ik het ging vertellen en wat ik in godsnaam ging doen.

Natuurlijk waren mijn ouders boos en er alles behalve blij mee. Alleen terwijl ik op dat moment echt niet inzag hoe dit ooit beter kon gaan zit ik nu gewoon op een nieuwe HBO opleiding, gaat alles goed en heb ik het ontzettend naar mijn zin.

Gewoon eerlijk opbiechten en dat jaartje over doen. Natuurlijk zal je vader even boos zijn alleen daar komt hij echt wel weer over heen.

Wat een kútreacties. Zelfs al gebruiken je ouders geen fysiek geweld, het laatste wat je wilt is ze teleurstellen. En op het moment dat je het hardop zegt faal je niet alleen voor je ouders, maar ook voor jezelf. Liegen zal best haar eigen schuld zijn, tuurlijk, maar dat is nu toch al gebeurd en ze heeft dit natúúrlijk niet zo gewild. Jullie snappen er helemaal niks van.

Ben heel benieuwd hoe t is afgelopen TS