Ik word gek op hogeschool

Hallo allemaal,

Ik ben dit jaar afgestudeerd in het ASO. Ik heb vervolgens gekozen om een bacheloropleiding Orthopedagogie te beginnen. Ik dacht op het begin dat het wel ging lukken met de leerstof. Nu we wat verder zitten word ik er helemaal gek van. Ik heb elke dag stress en sta telkens weer klas om uit te barsten in tranen. Ik weet niet goed hoe ik al de leerstof moet verdelen en dagelijks moet lezen of iets dergelijks. Ik overweeg zelf om met de studie te stoppen maar kan ik wel een goede job vinden met slechts een diploma ASO?

groetjes x

[i]edit yours sincerely: ‘ik word’ is zonder t. kusjes van de grammarnazimod
[s]oké nu klink ik net als een troll, sorry.

Ik heb een afspraak gemaakt met de studiebegeleiding maar geloof niet echt dat dit effectief zal zijn :frowning_face:

Word* sorry, grammarnazi hier :")

Maar OT: ik zou als ik jou was nog niet stoppen met je studie. Het begin is altijd even wennen. En zoals hierboven al gezegd: een gesprek met een studiebegeleider kan ook veel helpen.

‘ik wordt’

weet je zeker dat de hogeschool dan wel de juist plek is voor jou?

That’s the spirit!

Nee even serieus, je moet er ook echt wat van proberen te maken. Alle begin is moeilijk, bedenk goed waarom je ook alweer begonnen was.

Ik huil. Vooral omdat 50% van de mensen op de uni dit ook gewoon verkeerd doet.

Zelfs de docenten op de uni :") Hoe vaak ik wel niet “wordt je …” ben tegengekomen in Powerpoints…

ik doe dan mbo maar bij mij stond er laatst ook ‘ik wordt’ op een toets :")

Ook op m’n tentamen, werd er verwezen naar de directie met “hun goedkeuring” (als in: de goedkeuring van de directie). Ehwr? :")

Maar goed, daar ging dit topic niet over haha.

Probeer anders samenvattingen te maken?

Heerlijk als er al een reactie staat met mijn gedachten erin.

Ik wordt? Ik wist dat Nederland en België taalverschillen hadden, maar volgens mij is het ook in België “ik word”. :wink:

Maar probeer eens om te plannen en kijk eens op deze site voor een berg tips
http://www.studiekring.nl/studietips/
http://www.studiekring.nl/studietips/de-25-beste-studietips

my thougts.

Hetbis heel erg wennen, ik kwam van de middelbare school en ben nu na 1 jaar op het hbo te hebben gezeten, begin ik het eindelijk te begrijpen

He meid! Ik heb precies hetzelfde. Ben dit jaar van mbo naar hbo gegaan en zo he, wat een verschil in tempo en snelheid. Heb inmiddels van de 6 tentamens 3 terug. En heb er 2 niet gehaald. Ik zit er ook een beetje doorheen omdat ik ook heel erg bang ben dat ik dit niet kan en moet stoppen terwijl ik keihard leer. Ik heb mensen van vwo in de klas en die gaat het zo makkelijk af. Kan er wel om huilen. In ieder geval op tijd beginnen met leren. Ik heb telkens na elke les een samenvatting gemaakt.

Ik heb TSO gedaan en doe nu een opleiding sociaal werk, ook aan een hoge school.
Ik denk van moeilijkheidsgraad dat het ongeveer hetzelfde is, maar jullie hebben wel meer praktijk zoals in het 1ste jaar al stage.
In mijn school kan je workshops volgen om te leren leren, structureren, timemanagment,…
Misschien is het slim om er te volgen?
En als het nu niet lukt, je hebt nog herexamens en desnoods neem je een vak mee naar volgend jaar, is helemaal niet erg!
Ik zit nu in mijn 2de jaar en moet ook nog vakken van het 1ste doen.
Probeer gewoon tijdens het jaar alles bij te houden en niet te lang wachten om te herhalen, heb je een tussenuur of eens vroeg gedaan, ga naar de bib en herhaal je leerstof.
Zo doe ik het dit jaar en tot nu toe ben ik met alle leerstof mee :wink:

Ik had 14 herexamens :dry:
Maar hé, misschien zal ik er langer overdoen, maar ik zal er sowieso geraken!
Gewoon alles op je eigen tempo!
Je zal er wel geraken! :wink:

Onzin, ik maak ook samenvattingen en je zou eens moeten zien wat voor hoeveelheden ik krijg.

Thoughts* :wink:

Inderdaad, als ik jou was, zou ik ook samenvattingen maken! Ik vind het ook heel moeilijk om bij grote hoeveelheden te zien wat ik moet leren, hoe ik mijn tijd moet indelen enz. (Ik heb dan ook passieve faalangst.) Maar door een samenvatting te maken, ben je eigenlijk niet aan het leren, maar aan het werken. Je bent meer gemotiveerd omdat je je vooruitgang kunt zien. En terwijl je dat aan het opschrijven bent, begin je het ook te snappen. Tuurlijk, bepaalde termen moet je nadien in je hoofd stampen, maar het grote plaatje zit er dan al in!