Ik word echt helemaal gek van alles

hey, nou ik zit dus nu in 3 vwo… ik heb altijd al havo advies gehad dus hoe ik in vwo kom weet ik eig ook nie echt. ik kom dus ongeveer elke dag 2:30 thuis en dan lunch ik tot 15… om 15:00 ga ik naar boven voor hw en leren enzo dan kom ik 19:00 naar beneden om te eten en ga daarna gelijk weer naar boven… meestal leer ik dan tot 22:00 maar in ergere gevallen tot 2:00 en dan 6:00 weer opstaan om verder te gaan, ik voel me ook altijd heel down en alsof ik een mislukkeling ben en ik denk overal veels te veel over na… ik zat zelf te denken aan havo omdat ik niet denk dat ik het zo de komende 3 jaar ga volhouden… alleen mijn ouders zijn echt tegen havo, veel vrienden van mij zijn ook op de havo en die vinden ze dan ook helemaal niet aardig en verbieden ze me soms mee om te gaan omdat ze zeggen dat ze een verkeerde invloed op me hebben… ook heb ik 2 jaar geleden mijn nichtje en tante verloren bij een auto ongeluk… en mijn nichtje was echt geniaal en nu verwachten mijn ouders dat ik 1 of andere nieuwe trots van de familie word… ik had ook een vriendje (wat ouders niet wisten omdat ze me te jong vinden en whatever) maar dat is uit alleen mijn moeder blijft maar over hem praten en daar kan ik ook echt niet tegen en dan maken we alleen maar ruzie terwijl ze zelf ook wel kan bedenken dat ik het gewoon niet durfde te zeggen… en dan ook nog de vele andere ruzies die ik met mijn ouders heb over dat ik bijvoorbeeld de hele dag boven zit en ze gewoon niet begrijpen dat ik dan aan het leren ben… gewoon de meest onlogische dingen, en dan zeg ik dat ik me er echt niet beter door ga voelen of die ruzies ervoor zorgen dat ik opeens hogere cijfers haal maar dan negeren ze dat gewoon… maar ik denk dus zoals ik er nu voor sta op school dat ik niet overga… en mijn moeder zei ook al van als ze zeggen dat je overgaat op de havo vraag ik of je mag blijven zitten dus ik weet echt niet meer wat ik kan doen want ik leer dus echt zo’n 9 uur per dag voor een 3… hebben jullie misschien een oplossing…? thnc :frowning_face:

Wat erg voor je! :sob::muscle:

Ik denk dat je inderdaad beter naar de havo kunt gaan. Ik zou met je mentor gaan praten als ik jou was en uitleggen wat het probleem is met je ouders (wat ik echt niet vind kunnen van ze, havo is verdorie ook hartstikke goed en ze zouden gewoon trots op je moeten zijn, je werkt ontzettend hard). Je kunt je mentor vragen of hij/zij met jou en je ouders in gesprek wil gaan en wil uitleggen dat de havo veel beter voor je is. Misschien luisteren ze daar wel naar.

Ga in elk geval met je mentor praten en ga naar de havo. Echt, daar ga je zoveel gelukkiger van worden, en je ouders willen uiteindelijk ook dat jij gelukkig wordt, ook al beseffen ze dat nu nog niet. Als je nu al zoveel voor vwo moet doen, gaat dat in de bovenbouw alleen maar erger worden.

ja… ik heb ook al met mijn mentor gepraat… een vriendin ging eerst (gellukkig) naar mijn mentor toe en vertelde het wat ik eerst vreselijk vond maar achteraf toch wel fijn… hij heeft ook met mijn ouders gebeld en een gesprek met mij gehad over havo en mijn ouders enzo… alleen hij zei dat mijn ouders aan de telefoon deden alsof er kleine ruzietjes waren en dat ik helemaal niet hard aan het werk was… dus volgensmij snappen mijn ouders gewoon niet dat ze me echt kwetsen en op deze manier echt niet helpen en als ik het daarover wil hebben krijg ik ook gelijk weer zon antwoord van stel je niet aan dit zijn toch geen ruzies :confused:

Laat je mentor met je ouders praten, met jou erbij. :slightly_smiling_face: Misschien luisteren ze beter naar een volwassene en je mentor zal je plan om naar de havo te gaan ongetwijfeld steunen als je nu niet op overgaan staat.

ja goed idee ik ga het proberen :slightly_smiling_face: