haj ,
uh ja ik wil al sinds mijn 8e naar oxfort ofzoiest .
gewoon een goeie universiteit , en iedereen zegt dat ik daar wel de hersens voor heb enzo , maar ik doe het gewoon niet. Mijn eerste jaar op de middelbare had ik een gemiddelde van 73 , 75 , en 63 ( 3 rapporten ) niet heel goed dus.
En nu heb ik op mijn eerste rapport van het tweede 61 ;s
heel slecht dus.
Ik wil heel graag goeie punten haln enzo maar ik laat mij altijd overhalen om bij I ( vriendin ) te gaan ‘‘leren’’ wat dus eigenlijk niks doen is.
I haalt goeie punten zonder iets te doen en dan denk ik ja dat kan ik ook ik ga wel bij haar ‘‘leren’’ maar ik wil mijn toekomst niet verpesten !
en dat gaat gebeuren als ik zo door ga !
Ik heb het ook al zo vaak tegen I gezegt dat ze moet stoppen met mij overhalen om met haar dingen te gaan doen ipv te leren.
maar ze blijft het maar doen ?
wat moet ik doen !
Als je Oxford met een t schrijft en goede als goeie, weet ik niet of zo’n universiteit wel iets voor jou is.
Gewoon niet gaan?
+ De cijfers van nu maken niet zo veel uit. Ze tellen niet mee voor je examen; alleen je overgang. Met een 6 ga je makkelijk over.
is oxford niet een beetje te hoog gegrepen? want je cijfers van nu zijn nou niet supergeweldig… het zijn mooi cijfers hoor, maar voor oxford is het veel te laag denk ik… het word elk jaar moeilijker dus dan vraag ik me af of oxford wel haalbaar is…
als je de hersens hebt om naar oxford te gaan, waarom heb je dan niet de hersens om nee te zeggen als je vriendin vraagt of je bij haar studeer terwijl je weet dat dat niet lukt?
niet verkeerd bedoeld maar dat vraag ik me dan af…
Je moet doen wat je zelf graag wilt.
Wat je toekomst je brengt.
oxford is ook heel duur he… en als je het al sinds je 8 wil mag je wel al weten hoe je het schrijft.
in ieder geval: leer gewoon thuis in je eentje, dat gaat beter.
Ik zou sowieso eerst een andere studie in Nederland doen. Dan kan je studeren en zit je niet meer bij die meid in de klas. Dan kan je kijken of je dan goede cijfers haalt en of je verder wilt. Je bent nog jong, ik zou een paar jaar wachten.
Je kunt ook altijd met je vervolgopleiding een jaar in het buitenland studeren bijvoorbeeld. Dat kan bij ons iig als je op die opleiding goede cijfers haalt. De cijfers van je middelbare school maken dan echt niet uit.
Intelligentie heeft weinig te maken met hoe makkelijk je emotioneel overgehaald kan worden om iets leuks te gaan doen… De meeste studenten weten best wel wat verstandig is of niet, maar toch ‘experimenteren’ we er allemaal op los!
OT: Vanaf Nederland direct instromen in Oxford is ongelofelijk lastig zelfs als je goede cijfers hebt, dus ik zou dat sowieso via een vervolgopleiding doen. Als je daar dan maar goede cijfers haalt zit het wel goed. De enige manier dat I stopt is als het leren wat jullie doen niet meer leuk is, of als je nee zegt en je daar ook aan houdt… maar beide dingen kunnen de vriendschap verpesten, en dat is waarschijnlijk ook niet wat je wilt.
Ik kende trouwens ook iemand en die deed tweetalig VWO, had allerlei engels diploma´s en haalde altijd 8ens en 9ens. Deed extra dingen zoals debateren, heeft over de halve wereld gewoond en was gewoon geniaal. Maar hij is niet eens toegelaten, je moet sowieso bij de universiteit zelf nog toelatingstests gaan doen etc. Het is echt iets wat maar voor heel weinig mensen is weggelegd, en dan heb ik het nog niet eens over de kosten.
Leer misschien eerst eens schrijven, voor je überhaupt overweegt om naar een universiteit te gaan en laat staan Oxford, ik vrees ervoor dat je daar nooit binnen zult raken. Ga voor iets realistisch?
Jah… ik wou ook altijd na harvard gaan, misschien dat ik het wel zou aankunnen, maar bij zulke universiteiten moet je de beste zijn vd beste en not average… + hun kijken ook heel erg na je constante cijfers etc. en niet alleen moment opname… gaat zeook niet alleen om hersens, maar ook wat je buiten school doet.
Ach, het kind zit in de tweede. Nu wilt ze Oxford, volgend jaar wilt ze een beroemde mode-ontwerpster worden :’)
^Inderdaad. Ik verander ook om de haverklap wat ik later wil doen. Daarom hou ik het nu maar op ‘dat ik het nog niet weet’.
Maar, Oxford is echt lastig. Ben je wel eens daar geweest, naar het Universiteitsmuseum bijvoorbeeld? Ik liep daar en ik snapte er niks van. Ik heb ook wel hersens, maar voor Oxford moet je echt veel hersens hebben en de motivatie om iets te doen.
Ontopic: Ik zou gewoon heel snel naar huis fietsen als ze wat vraagt. Of in als ze het tijdens school vraagt een smoesje verzinnen.
Oh, dat is vervelend… stiekem herken ik mezelf hier wel een beetje in Het is altijd al mijn ambitie geweest om in het buitenland te studeren, daarom heb ik voor tweetalig onderwijs gekozen. Volg jij ook tweetalig onderwijs of misschien versterkt Engels?
Zo niet, dan zou ik in ieder geval momenteel overwegen je Engels niveau op te krikken. Geloof me, zelfs als je in 5TVWO zit en er aanleg voor hebt is het niet gemakkelijk de taal geheel te beheersen, wat zeer belangrijk is voor als je een studie in bijvoorbeeld Engeland wilt volgen, zeker op zo’n prestigieuze universiteit als de University of Oxford. Certificaten voor beheersing van de Engelse taal en/of toelatingstesten zijn vereist bij toelating aan deze universiteit.
Maak je verder nu nog niet teveel zorgen om je cijfers, maar verwaarloos je schoolwerk niet. Gezien in de onderbouw niks meetelt voor je eindexamen kan je gerust veel met vrienden afspreken, alleen moet je wel ergens de grens trekken tussen schoolwerk en vrijetijdsactiviteiten. Verwaarloos én je vrienden én je schoolwerk niet!
Mijn god, kijk eens alleen al even naar hoe je de situatie beschrijft!
Oxford is niets voor je, meid, dat is zo te zien.