Hey lieve meiden.
Sommigen zullen mij misschien wel herkennen van het AM-topic, waar ik een hele tijd geleden best actief was. Zo niet, om jullie even gauw op de hoogte te stellen:
Ik heb al 2 jaar problemen met zelfverwonding. Soms gaat het dagen goed, soms zelf een aantal weken dat het goed gaat. Maar altijd gebeurt er na een tijd weer iets, waardoor ik weer helemaal in paniek raak en ik mijzelf weer verwond. Dit probleem begon toen in een week tijd mijn buurvrouw, de vader van mijn beste vriendin en een oud klasgenootje overleden. Ik raakte de weg helemaal kwijt, gaf mezelf de schuld en kon niet met alle gevoelens om gaan. Sindsdien is dit eigenlijk altijd de oorzaak. Er gebeuren meerdere dingen tegelijk, ik kan er niet mee omgaan en ik ga de fout weer in. Vervolgens word ik boos op mezelf, geef mezelf overal de schuld van, en gaat het weer fout. Het is een cirkel waar ik na 2 jaar nog steeds niet uit ben gekomen.
Nu het probleem waar ik jullie hulp bij nodig heb. Ik heb al lang geaccepteerd dat ik hier in mijn eentje niet uit zal gaan komen. Ik heb al van alles geprobeerd, bijvoorbeeld het Butterfly Project, maar ik kan dit gewoon echt niet alleen.
Mijn ouders weten er iets van. Zij weten dat ik mij 2 jaar geleden een keer verwond heb, verder niet. We hebben destijds een gesprekje gehad, ik heb ze moeten beloven het nooit weer te doen, en dat was het. Als ze ook maar 1x gevraagd hadden om mijn polsen te laten zien, hadden ze kunnen weten dat dit niet maar ‘‘onschuldig’’ bij 1x was gebleven. Wij hebben het hierna ook nooit meer gehad, ze hebben het in de doofpot gestopt. Zij zullen mij ook nooit begrijpen, hulp hoef ik dus niet te verwachten.
Vorig jaar heb ik op mijn middelbare school gevraagd of ik alsjeblieft een gesprek met de schoolpsycholoog mocht, omdat ik problemen had. Mijn mentor deed erg begripvol, en stuurde mij onmiddellijk door, ondanks dat hijzelf het probleem niet wist. Ik ben 1x bij de schoolpsycholoog geweest. Toen vertelde zij mij dat ik alleen mocht blijven komen als ik toestemming van mijn ouders had. Dit wou ik niet, want dan zou ik mijn ouders ook de reden moeten vertellen.
Ik zit nu inmiddels in het 1e jaar van een hbo opleiding. Afgelopen week ging het thuis helemaal fout. We hadden heel erg ruzie, en het liep eigenlijk volkomen uit de hand. Ik heb toen gehuild dat ik naar een psycholoog wou. Ik vertelde dat ik mij al tijden dood ongelukkig voel, en ik echt heel graag hulp wil.
Helaas kreeg ik hier niet de steun in die ik verwachtte. Mijn ouders schuiven het af op de puberteit, ongesteldheid, etc. Zij weten niks van de zelfverwonding af, en dit kan ik ook gewoon echt niet vertellen. Toen ze het 2 jaar terug te horen kregen, kreeg ik de reactie ‘‘Als jij dit jezelf al aan kunt doen, wat kun je anderen dan wel niet aandoen?! Jij bent een gevaar voor de maatschappij.’’ Dit heeft mij ontzettend gekwetst, en hierdoor weet ik ook dat zij mij nooit zullen begrijpen en steunen hierin.
Ik wil dus echt heel graag naar een psycholoog. Ik kan dit niet alleen, en heb echt hulp nodig. De laatste tijd heb ik steeds vaker gedachtes waar ik zelf niet blij van word, en die mij doodsbang maken. Ik kan dit niet alleen. Ik wil gewoon hulp.
Ik weet nu gewoon echt niet wat te doen. Binnenkort ga ik op mijn nieuwe school kijken of daar misschien een vertrouwenspersoon is, waar ik naartoe kan zonder toestemming. Maar als dit niet zo blijkt te zijn, ben ik echt radeloos. Ik weet gewoon echt niet meer wie mij hieruit kan halen, wij mij wil helpen dit te overwinnen. Ik ben nu eindelijk zo ver dat ik echt de wil heb om beter te worden, om de rest van mijn leven clean te blijven. Maar ik kan dit echt niet alleen.
Heeft iemand advies voor mij? Wat kan ik nu nog doen, waar kan ik nu nog heen? Ik ben een tijdje geleden al uit het AM-topic gestapt, omdat dit mij toch te veel triggerde om zelf de mist in te gaan.
Steeds vaker denk ik er aan dat ik iets radicaals moet doen om eindelijk gehoord te worden. Loopt het slecht af, prima. Loopt het goed af, hopelijk krijg ik dan hulp. Maar zoals ik al zei, deze gedachten maken me bang. Zover wil ik het niet laten komen. Help me alsjeblieft.
Veel liefs