Ik wil uit huis, maar hoe? En via welke stappen?

Hi lieve meiden,

De laatste tijd gaat het niet heel goed met mij en ik kan jullie raad daarom heel graag gebruiken…

Ik bevind me in een lastige thuis situatie. Kort samengevat gaat mijn vader al jaren vreemd maar omdat mijn moeder financieel afhankelijk van hem is, kan/gaat zij niet weg. Dit zorgt voor veel spanning thuis en daardoor hebben ze ook weinig aandacht voor mij en mijn broertje en zusje. Hierdoor komen alle denkbare verantwoordelijkheden op mij neer. Je kunt het zo gek niet bedenken en ze weten de verantwoordelijkheid wel op mij te schuiven. Er is continu ruzie, continu verdriet. En ook in verband met mijn studie aan de universiteit, is het voor mij soms moeilijk haalbaar om het allemaal maar goed te doen en om sterk te blijven voor mijn ouders, broertje en zusje, terwijl de situatie thuis mij ook kapot maakt. Ik ben bijna klaar met mijn studie en wilde hierna graag nog verder studeren. Maar voor nu moet ik mijn dromen even on hold zetten en moet ik thuis echt weg. Even houd ik het nog vol, ik slaap veel bij andere familie en mijn vriend. Alles om maar niet thuis te zijn. Dit jaar kan ik zo nog wel uitzitten, maar in juni wil ik er echt weg.

Ik wil sinds dat ik een klein meisje ben altijd al naar Maastricht. Ik ben verliefd op de stad. Maar zelf woon ik ver boven in het Noorden van Nederland. Dus dat is wel een stukje verder op. Toch wil ik het waarmaken en hier mijn best voor doen. En ik had de vraag, hebben jullie tips of adviezen voor mij welke mij kunnen helpen bij het zetten van deze stap?

Ik zit bijvoorbeeld met de vragen: wat moet ik eerst zoeken, een huur woning of een baan? en waarom? waar moet ik rekening mee houden of op letten bij het bezichtigen van een huur woning? wat moet ik weten als ik de stap maak om mijn ouderlijk huis te verlaten? wat mag ik niet vergeten en waar moet ik echt aan denken?

Ik voel me erg verloren. Ik heb heel weinig steun van de mensen om mij heen. Ook kan ik hier niet over praten met mijn ouders, omdat zij mij het liefste houden maar als ik ze wisten dat ik nadacht om ze te “verlaten”, zouden ze mijn spullen nu al op straat zetten. Mijn vriend is een schat en probeert me overal mee te helpen. Hij staat ook achter het plan om naar Maastricht te verhuizen. Ik weet alleen niet zo goed welke stappen ik moet zetten en wanneer en waar ik aan moet denken en wat ik echt niet moet vergeten.

Ik hoop bij jullie wat steun te vinden. Ik geloof dat er vast meer zijn die met zo’n probleem lopen…

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaring, en ik hoop dat jullie tips hebben voor mij.

In ieder geval, heel erg bedankt voor de tijd en moeite die je genomen hebt om dit te lezen. Ik hoop dat jullie mij hier wat bij kunnen helpen🥺. En voel je absoluut gedrukt als je ook in zo’n situatie zit. I know it’s not easy🥺

Liefs

Ik heb destijds voor mijzelf een lijstje gemaakt denk aan bijvoorbeeld:

Huur/hypotheek: kosten
WOZ aanslag: Kosten
Verzekering. Kosten
Milieu aanslag. Kosten
Telefoon abo
Kleding
Eten drinken
Tv/internet abo
Elektra gas
Woon verzekering
Auto/scooter.
Uitgaan

En deze vergelijken met vrienden die op zich zelf wonen dan heb je een indicatie wat je nodig bent maak ook een lijstje met inkomsten
Bijvoorbeeld

Loon
Huur toeslag (telt niet voor koop woning maar dat is logisch)
Zorg toeslag

Ook belangrijk als je gaat huren controleer of er huur toeslag mogelijk is op wat je huurt er zitten bepaalde regels aan deze zijn terug te vinden op toeslagen.nl

1 like

Ik herken je verhaal deels wel, ik kon het thuis ook niet uithouden en ben op zoek naar een kamer gegaan.
Als ik jou was zou ik eerst een woning zoeken en dan een baan. Ik denk dat het lastiger is om nu een huis te vinden dan een baan. En zoals hierboven, ik zou een lijstje maken met dingen die je allemaal moet regelen.
Wat vind jij belangrijk, hoe groot, aantal slaapkamers, maximale huur, moet je G/W/E en/of internet zelf regelen of zit dat in de huurprijs
Ik begon thuis heel veel met opruimen
In-/uitschrijven gemeente
Hoe ga je verhuizen
Huisarts
Tandarts

1 like

Heb je ook al met je huisarts gesproken over de situatie? Misschien kan deze je verwijzen naar een praktijkondersteuner of maatschappelijk werker om je te helpen met praktische zaken.

Hoe serieus is het met je vriend? Samenwonen is geen optie? Als je naar Maastricht gaat en jij woont in het hoge noorden, dan zal een relatie onderhouden wel een stuk lastiger zijn. Wel iets om over na te denken. Er zijn meer leuke steden.

Zorg dat je je studie afrond. Dat is heel belangrijk. En alle andere tips boven zijn ook goed. Op jezelf wonen lijkt eng, maar het valt allemaal wel mee. Succes en dikke knuffel! :kissing_heart:

Misschien kan deze je verwijzen naar een praktijkondersteuner of maatschappelijk werker om je te helpen met praktische zaken.