Ik wil uit huis, maar geen geld om dat te kunnen financieren

Hoi allemaal,

Ik had een vraag die mij de afgelopen tijd heel erg bezig houd, maar waar ik maar geen antwoord op kan vinden.

Ik ben onlangs 17 jaar geworden en ik woon bij mijn moeder, maar door heel veel omstandigheden en narigheid ben ik er over uit dat het het beste is als ik uit huis ga. Toen ik hier informatie over op ging zoeken zag ik eigenlijk overal dat het wel kan, maar dat de kosten door jezelf of door je ouders gefinanciert moeten worden. Mijn moeder leeft echter van een uitkering en er is geen vaderfiguur aanwezig in dit verhaal. Ik zelf zit nog op de middelbare school, op het vwo dus ik moet nog tot mijn negentiende. Een baantje naast mijn school om alle kosten te dekken zal dus niet echt lukken.

Nu vroeg ik mij dus af of er bepaalde instanties zijn die dat zouden kunnen dekken of mij daarin tegemoet kunnen komen of dat de overheid/gemeente iets voor mij kan betekenen of dat dat helemaal niet kan en dat ik deze twee jaar moet uitzingen…

Ervaringen/suggesties etc. zijn welkom, alvast bedankt!

Denk niet dat je echt een kans maakt. Tenzij de situatie thuis zo schrijnend is dat je voor je eigen veiligheid weg moet.

Helaas, ik zou toch proberen een baantje te krijgen. Als je echt wil, lukt het wel. Gewoon goed je schoolwerk bijhouden en in de les alvast vooruit werken.

Meer opties heb je helaas niet, want je hebt ook geen recht op studiefinanciering oid.

Dit is helaas wel het geval, maar ik vertik het om in een willekeurig gezin te komen of ondergebracht te worden door jeugdzorg…

vanaf je 18e heb je wel recht op een tegemoedkoming voor scholieren maar zelfs als je maximaal krijgt heb je nog niet genoeg om op jezelf te wonen

Met mijn huidige baan zou dit betekenen dat ik 30 uur per week moet werken om dan minimaal te kunnen leven…

Waarom? Dat zijn je enige opties denk ik.

-crashen bij familie/vriendin
-kamertraining
-crisisopvang
-jeugdzorg contact opzoeken/kindertelefoon
-school informeren over de situatie
-wachten tot je 18 bent
-op kamers gaan en een weekendbaantje

Wat een rot situatie! Helaas heb je nog geen recht op studiefinanciering dus kun je ook niet lenen. Wat mijn tip is: probeer zo veel mogelijk geld te verdienen en op zij te leggen. Dit doe je door te werken (baan, oppassen, huishouding doen bij ouderen) en door spullen te verkopen die je niet meer gebruikt. Misschien via een verkooptopic hier!

Daarnaast moet je veeeeel aandacht besteden aan je studie. Leer hard, werk vooruit, vraag naar de mogelijkheid om vervroegd examen te doen. Misschien op de havo, dan ben je eerder klaar.

Volgens mij zijn die er niet.
Het enige wat ik kan bedenken is verdiep je alvast in wat je te wachten staat(hoe je zorgverzekering eruit ziet en hoeveel dat kost per maand, huurkosten, water/gas/electra en al die ongein).
Dan kun je je vanaf je 18de in ieder geval de eerste stappen zetten naar zelfstandigheid.
En kijken of je tijd hebt voor een bijbaantje naast school. Als dat niet kan zou ik de zomervakantie daarvoor gebruiken.
Als je die periode niet veel thuis wilt zijn zou je bijvoorbeeld als kamermeisje kunnen werken in een van de hotels op de waddeneneilanden.

O, o, o! Je kan ook in de zomervakantie, als je geen zin hebt om thuis te zijn, in het buitenland gaan werken. Bijvoorbeeld als propper, achter de bar o.i.d.

Edit mod: reclame

Oud topic, slotje