Ik wil niet op kamers

Ik ga na mn vwo een hbo studie doen, maar na een aantal open dagen blijven er nog 4 studies over die ik leuk vind. probleem is alleen dat de 3 leukste alledrie niet aan te reizen zijn met een trein wil ik nog op een normale tijd opstaan… maar ik wil eig helemaal niet op kamers. ik moet dan echt veel gaan werken om rond te komen, en dan ben ik al mn vrienden kwijt, plus extra geld kwijt aan internet, telefoonrekening word mega, en ik moet ook nog eten en kleren kopen. maar de kans is echt groot dat ik dus wel op kamers moet. poeee en ook nog een kamer vinden enz … help haha

En als je dan op jezelf gaat wonen (na je studie)? Dan moet dat ook allemaal hoor!

Maar ik woon zelf ook op kamers en het is echt superleuk hoor! Sowieso maak je snel nieuwe vrienden (introductiedagen/studiegenoten/etc.) en heb je de weekenden nog op je oude vrienden te zien. Internet is in de meeste studentenhuizen/flats al aanwezig en als je een goedkoop telefoonabonnement neemt ben je helemaal niet duur uit! Ik krijg geen geld van mijn ouders, die betalen alleen mijn studie. Huur, studieboeken, zorgverzekering, eten, kleren, abonnement en leuke dingen moet ik zelf betalen. Ik krijg een uitwonende basisbeurs + salaris van mijn weekendbaantje (ong. 120 euro/maand) en mijn zorgtoeslag. Lukt me prima hoor!

Hoop dat je het nu allemaal wat zonniger inziet :slightly_smiling_face:

Nouja, het is een kwestie van verantwoordelijkheid nemen.
Je kan gedeeltelijk een lening af sluiten, die moet je binnen 40 jaar nadat je je opleiding hebt afgerond terug hebben betaald, dus dat moet geen probleem zijn.

Je maakt daar heus wel nieuwe vriende, als je zorgt voor een huistelefoon is bellen in het weekend en de avonden vaak gratis, eten en drinken en kleren betaal je van je werk+lening, je zal je wel moeten inhouden met uitgaven aan kleding etc.

Bovendien als je op kamers gaat, dan betaal je vaak met meerdere personen een gedeeltelijke rekening voor stroom, water en gas. Dus de internetkosten zijn dan ookal verdeeld.

Ik zie het probleem niet hoor, ik moet over een jaar ook op kamers.

Als je er problemen mee hebt om verantwoordelijk te zijn met uitgaven en alles wat bij op kamers gaan hoort, zou ik je misschien afvragen hoe je verantwoordelijkheid op een hogeschool aankan en later als je op jezelf woont. Niet verkeerd bedoeld ofzo, maar verantwoordelijkheid hoort er nou eenmaal bij in het leven.

Ik excuseer me, ik was gelijk met iets anders bezig, maar bij mij in het foldertje van de IB-groep staat 15 jaar.

wat ben ik blij dat ik maar 14 ben :astonished:
haha, succes voor je!

Lijkt me heeeerlijk, nou succes :astonished: Heb dus niet echt advies voor je :’}

40 jaar??..
ik dacht dat het 10 jaar was?

altijd zo toch?

ik wil zooooooooooooooooooooooooooooo graag op kamers
ik heb er elke dag keihardeknallenderuzie over met mijn ouders x]

hihi
maar hier heb je niks aan…
sorry

ik ben volgende week 17, maar ik wil ook echt niet op kamers

Ik wil juist weg hier, maar ik heb t geld niet.
Maargoed, hier heb je niks aan xD

Ik heb de mogelijkheid niet :’) ga volgend jaar naar de stad waar ik in 20 minuten ben… Dus dat is wel erg onzinnig, al zou ik het zooo graag willen !

ja gewoon goed zoeken naar goedkope kamers
verder zit er niks anders op
of je zou een andere studie moeten kiezen, maar das ook niks dan zou je iets doen wat je eigenlijk niet leuk vind
en alvast zoveel mogelijk geld op een spaarrekening zetten
je moet er natuurlijk wel iets voor over hebben om iets te kunnen studeren wat je leuk vind
en het lijkt me niet dat je niet rond zou komen
ik denk neit dat iedereen die op kamers zit door de ouders gesponsord wordt, dus het zal vast wel lukken

hangt ook af van de stad waar je gaat wonen dan!

maar op kamers gaan vind ik vooral heel erg leuk!

en dat ik dan van mijn vader af ben is ook een leuke bijkomstigheid x]

Het is toch ook 10 jaar?

Ik vond het eerst ook vet eng, maar je raakt er echt wel aan gewend :slight_smile:
Gewoon doen zeg ik! Je moet toch echt ooit uit huis, beter nu en een leuke studie, dan de leukste opleidingen afwijzen en thuis blijven, denk ik

Hoe vroeg moet je opstaan als je niet op kamers gaat? Misschien moet je je gewoon niet aanstellen en lekker thuis blijven wonen. Ik kom uit Limburg, zit in Tilburg op school en ben van deur tot deur twee uur kwijt met reizen, dus vier uur op een dag. Toch doe ik het al anderhalf jaar. Ik heb dan ook wel een best perfect rooster waardoor ik maar een keer in de week om zes uur op hoef te staan en de rest om half acht of later. Misschien kun je eens kijken of je informatie hebt over hoe laat de lessen beginnen zodat je weet hoe laat je moet opstaan. Ik herken je probleem wel heel erg, want ik zou eerst ook op kamers gaan maar wilde dat ook niet. Veel succes nog!

Als je echt graag wil is de mogelijkheid er echt wel. Dat je er in 20 minuten bent vanaf je ouders zegt niet zoveel, ken ook genoeg mensen wiens ouders in dezelfde stad wonen als waar ze studeren en die alsnog op kamers zitten, voor de ervaring.

Het is 15 jaar, zie de site van DUO.

ik ga binnenkort maar eens met me ouders goed kijken hoeveel geld het kost en wat ik krijg enz… maar door jullie reacties zie ik het al wel iets beter in ja. als zoveel het kunenn, moet ik het toch ook wel kunnen… maar poe alsnog haha

Oh, excusez moi ik was gelijk met iets anders bezig,
maar in de folder die ik hier heb liggen van de IB-groep staat 20 jaar, geen 15 =)

Huh, wat vaag.
Bij mij in het foldertje dat ik een halfjaar geleden heb gekregen staat dat je er 20 jaar over mag doen,
maar op de site staat inderdaad 15 jaar.

Wat bizar.