Ik wil niet naar de opticien

Ik heb een klein probleem, en ik vind het zelf ook echt ontzettend stom en raar van mezelf maar nja, ik deel het toch maar haha.

Ik heb sinds mn 9de een bril (of ja, nu lenzen) en ik ben nu 14. In de tussentijd ben ik echt maar een stuk of 4 keer naar de opticien geweest terwijl het eigenlijk eens in het halfjaar moet. Toen ik mn eerste bril had ben ik gewoon 3,5 jaar aan één stuk niet geweest totdat ik ineens van -1,25 naar -3,25 gegaan bleek te zijn. Maar ik ga zo weinig omdat ik de opticien echt heel eng vind. Net als iemand die de tandarts eng vind, maar ik heb dat met de opticien. Als ik zo’n test moet doen om mn sterkte te bepalen dan raak ik altijd helemaal in de stress omdat ik het dan niet goed kan zien. Ook krijg je altijd twee dezelfde beelden te zien maar dan met je lens net iets anders ingesteld ofzoiets (:face_with_raised_eyebrow:) en dan moet je zeggen wanneer je het beeld beter ziet. Ik zie dat echt bijna nooit. Ik zie wel een verschil, maar niet hoe ik het precies beter zie en ja, daar kan die man ook niks mee dus ik zeg dan altijd maar wat nadat ik 10x ‘‘geen idee’’ gezegd te hebben en ahhhhh, ik vind het verschrikkelijk.

Nu moet ik dus eigenlijk weer een afspraak maken, en meestal sleurde mn moeder me mee maar die vind dat ik het nu maar zelf moet doen maar ik durf geen afspraak meer te maken en ik vind het zo stom dat ik dat zo eng vind maar idk???

Als je het verschil niet ziet, kan je ook vragen of de opticien het “vorige” nog eens kan laten zien? Ik weet niet of je dat al eens gevraagd hebt?

Ik heb zelf ook best vaak gehad dat ik het verschil na 1 keer gewoon echt niet kon zien. Vooral bij het tweede oog testen (linker, wanneer het licht er opeens doorheen komt zie ik echt geen drol hahaha) vraag ik nog wel eens vaker of hij het opnieuw kan laten zien. Zo kan dat linkeroog van mij beter wennen aan dat licht en kan ik iets gemakkelijker kiezen.

Het is uiteindelijk wel voor jezelf.

Ik snap je eigenlijk wel. Ik moet bekennen dat ik ook al 4 jaar niet naar de opticien ben geweest. Maar ik ben er niet zozeer bang voor, ik vind het gewoon zo’n irritante afspraak wat ook nog eens niet goedkoop is. Vaak moet ik lang wachten omdat de afspraken uitlopen. Het meten van de ogen is ongelofelijk saai en vervelend, want soms weet ik van mezelf niet of ik iets wel scherp zie. En ik krijg van die opticiens altijd commentaar op hoe lang ik wel niet naar de opticien ben geweest of dat mijn lenzen niet schoon zijn. Gewoon mijn ogen meten en mond houden graag, ik weet het nu wel. Ik koop mijn lenzen ook gewoon online omdat dat gewoon 10x goedkoper is. Maar er is altijd zo’n ongemakkelijk gevoel als ik dan naar een opticien ga waar ik mijn lenzen niet koop.

Maar toch zou ik je adviseren om naar de opticien te gaan. Je ogen zijn toch wel erg belangrijk en ik ben stiekem wel bang dat mijn ogen verder achteruit zijn gegaan omdat ik niet regelmatig op controle ben geweest.

Ik zeg ook 10x geen verschil in z’n onderzoek. Maar ik was 12 en begon met -1 en ben nu 21, uitgegroeid en zit al vanaf mijn 18de op -2.25 en -2.50 en een cilinder. Het was volgens de opticien ook niet heel raar dat je slechtere ogen kan krijgen.
En ook als je geen verschil ziet zijn je ogen dus ook niet achteruit gegaan of verbeterd.

Maar als je geen goede bril hebt worden ze dus wel degelijk slechter ondanks dat je uitgegroeid bent.
Het is ook gewoon slecht voor je. Je kan er niet nodige hoofdpijn van krijgen. En ja het zijn wel je ogen. Die zijn even iets moeilijker te vervangen dan je tanden ofzo.

Dus gewoon even gaan, en denk aan je gezondheid.

Ook voor Stark dit: Als je lenzen hebt is het heel belangrijk om 1x per jaar je ogen te laten nakijken. Het kan zijn dat je ogen niet goed reageren op de lenzen dat je op dat moment draagt en dat je gewoon onherstelbaar je ogen aan het beschadigen bent. En ja dat kan ook zonder dat je dat echt merkt.

Zelf heb ik -4.75 en -5.25 met lenzen en -5.25 en -5.75 met bril. Ik ga 1x per jaar naar de opticien om het te laten checken. Kom op TS, even doorbijten en je staat weer buiten. Ik zie het verschil ook vaak niet in 1x.

Oh ik wist echt niet dat er zoveel verschil zat tussen lenzen en een bril.
Ik draag zelf altijd een bril. Omdat lenzen simpelweg te duur zijn, en ik haal mijn bril altijd wanneer er een actie is op een montuur of gratis glazen etc. Maar ik kan ook geen lenzen dragen, nogal gevoelige ogen…