Ik wil niet meer jaloers zijn..

Hoi allemaal :slightly_smiling_face:

Ik weet niet echt hoe ik dit moet uitleggen maar ik vind mijn karakter, hoe ik denk echt niet fijn… Het klinkt raar maar ik word echt om hele domme dingen jaloers en ik haat het! Ik heb dus een vriendin we zijn niet echt de beste vrienden maar zij is wel met wie ik het meeste omga op school. Maar wij strijden altijd met elkaar echt altijd en ik raak er echt gefrustreerd van… Bijv : Wie het hoogste cijfer heeft of wie dat liedje of band eerder leerde kennen of welke films we hebben gezien blablabla! Allemaal zulke stomme dingen waarop ik jaloers, boos word terwijl het echt domme redenen zijn. En het gebeurt niet alleen met haar het gebeurt wel met iedereen zelfs mijn moedert of zusje, wtf is er mis met mij!? Ik wil niet eens zo denken… Ik word ook boos als iemand dezelfde kleding draag terwijl het helemaal niet nodig is want de kleding in de winkel is voor IEDEREEN bestemt en niet alleen mij maar ik word gelijk boos, ik wil dit niet! Ik vind mezelf echt een arrogante bitch… Ik wil niet telkens met mensen strijden ik wil niet telkens alles als een wedstrijd zien ik wil niet telkens jaloers worden ik wil gewoon niet zo zijn…

Ben je onzeker over jezelf?

voel/denk je dat je niet veel waard bent ofz?
Want dat kan 1 van de redenen zijn waarom je steeds strijd met anderen, jezelf opmeet met anderen zodat je je ‘waarde’ kan kennen.
Een beetje competitief gedrag kan goed zijn maar in jouw geval, tast het serieus jezelf aan…

probeer bij elke situatie te relativeren. Doe dingen voor JOU, niet omdat anderen het beter kunnen doen ofz.

Goed dat je het zelf al merkt! Als je weer door hebt dat je je jaloers voelt, probeer je dan in te houden met die gedachtes. Probeer gewoon aan iets anders te denken. Je kan ook denken ‘wat leuk dat dat meisje hetzelfde shirtje aan heeft, ze heeft vast een goede smaak net als ik en hoe zou zij het gecombineerd hebben?’ zet het dus om in iets positiefs. Misschien is dat wel een heel erg hardcore stap voor je, dus je kan ook beginnen met alleen ergens anders aan te denken als je weer jaloers bent, of het gespreksonderwerp te veranderen.

de eerste stap is al gemaakt, namelijk dat je je bewust bent van je gedrag. heb je alleen maar van die jaloerse/boze gedachten of uit je ze ook echt op dat moment?

Als je vaak bitchy reageert zou ik proberen om dat een beetje in te houden en positief te blijven denken. Verder heb ik het idee dat je een beetje onzeker bent. Probeer tevreden met jezelf te zijn, zodat je je minder aangevallen voelt door anderen. En als je in een discussie zit met je vriendin over wie als eerste een liedje of film kende zou ik haar gewoon laten winnen… het zou het mij niet waard zijn om er over te kibbelen.