Ik wil misschien naar een andere school:/

-

In het hoeveelste jaar zit je en hoeveel jaar moet je nog?

Hoe komt het dat je ouders dat niet weten? Ze zien toch dat je bijvoorbeeld niemand mee neemt? Ik denk dat je ouders stiekem veel meer doorhebben dan je denkt en ze zullen het beste met je voor hebben. Dus als jij zegt dat je je daar niet fijn voelt, dan zullen ze vast heel lief zijn en met je meedenken naar een oplossing! Bedenk wel dat dit probleem terug kan komen op een andere school. Is het geen idee om een training/cursus te doen om meer zelfvertrouwen te krijgen en assertiever te worden?

In de eerste had ik ook geen vriendinnen, totdat ik op een gegeven moment op iemand afstapte uit een andere klas waarvan ik zag dat zij ook alleen zat. En vervolgens leerde ik steeds meer mensen kennen op deze manier. Ook werdt op een gegeven moment de klassen indeling verandert wat ook hielp. Je zit nog niet heel lang op school (al voelt het misschien wel zo) dus er kan nog een hoop veranderen :slightly_smiling_face:

Ik vind het niet zo slim om van school te wisselen. Je zou met iemand kunnen praten over hoe je je voelt en voor wat meer zelfvertrouwen. Zijn er geen aardige kinderen in je klas?

Ik heb dit ook een beetje meegemaaakt

Ik denk eerder dat het ‘probleem’ bij jezelf ligt, en niet bij de school. Je moet zelf natuurlijk wel initiatief tonen om het leuk te hebben op school. Weet je zeker dat er geroddeld word, of denk je dat? Als jij altijd maar alleen zit en niet eens een praatje maakt met je klasgenoten, dan kunnen ze natuurlijk wel een beetje vreemd gaan kijken in de zin van waarom zit ze altijd alleen of iets in die richting.
Ik bedoel het niet lullig hoor, maar ik denk dat je precies hetzelfde gaat hebben als je naar een andere school gaat.

En hoezo is zo’n cursus awkward? Je wilt er vanaf lijkt me toch?

Ja en bedenk dat wanneer je naar een nieuwe school gaat, dat zij elkaar allemaal al kennen. Jij zult de buitenstaander zijn. Dat is nog lastiger. Zijn er geen leuke naschoolse activiteiten waar je aan mee kunt doen?

Ik herken het, maar ben het eens met Traveler. ‘Het leven is een feestje, maar je moet zelf de slingers ophangen’ is wel toepasselijk. Als je in de eerste klas zit is alles nieuw en wennen, dat kost sommige mensen meer tijd dan andere. Echter, als jij er zelf je best voor doet en een keertje iemand aanspreekt, zul je merken dat iedereen dat een beetje heeft. En wie staat er dan niet open voor een nieuwe vriendin? :slightly_smiling_face: Gewoon proberen. Wat betreft zo’n cursus, dat is helemaal niet awkward. Je kan er heel veel van leren, helemaal als je een beetje onzeker en teruggetrokken bent. Maar ook zonder kan je dat ook hoor! :slightly_smiling_face: Niet denken, maar doen!

Wat betreft die andere school; als jij halverwege het jaar invalt zijn er ook al groepjes en kom je er ook niet zomaar tussen. Ik had ook problemen om me thuis te voelen in de klas. Dat is niet leuk, maar het komt wel goed! Het kost soms gewoon wat tijd en durf. :slightly_smiling_face:

Waarom loop je niet met die mensen mee in de pauze? Als je het eng vind kan je toch vragen of je het erg vind als je bij hun aan tafel komt zitten? :slightly_smiling_face: Probeer wat vaker met de mensen die je aardig lijken een praatje te maken. Dan betrekken ze je ook eerder bij dingen en misschien vinden ze het juist superleuk als je met hun wil optrekken, ook buiten school! :slightly_smiling_face:

Je zit natuurlijk nog maar in de eerste, er kan nog van alles gebeuren. Hebben jullie niet zo’n introductie schoolkamp gehad?

Ik heb ook zo’n curcus gedaan (op school) in de 1e klas en ik heb daar zelfs vrienden aan over gehouden haha!
Daar kreeg ik ook opdrachten bijv. Hulp vragen aan iemand, en daardoor ‘moet’ je wel met mensen praten. In die curcus zaten maar 6/7 kinderen en iedereen was zo dus het was helemaal niet awkward.
Bij ons was het 1 dag per week na school 2/3 uurtjes, en dan gezellig chocolademelk drinken, praten, en opdrachtjes doen :slightly_smiling_face:

En je kunt toch met je mentor overleggen voor zo’n curcus? En daarna vertel je gewoon aan je ouders dat je dat gaat doen. Volgens mij heeft elke school dat wel.

Want ik denk dat de kans klein is dat je op een andere school wel opeens veel vrienden hebt, je moet zelf een beetje initiatief tonen en zo :slightly_smiling_face: en anders kijk je in de pauze wie er nog meer alleen staat, hoeft niet per se in je klas.

Tja, dan moet je er toch wat meer moeite voor doen om ertussen te komen. Ga in de pauze’s gewoon erbij zitten en begin een simpel praatje, stel een vraag. Want als je er zo bij gaat zitten en niets zegt is inderdaad wel een beetje gek natuurlijk.
En misschien hebben je ouders het wel al in de gaten dat je niet zo je plek vind op school. Ze zullen echt niet gaan lachen oid hoor als je zegt dat je graag zo’n cursus wilt doen. Je hebt er alleen maar baat mee! Ik denk zelfs dat je er wel wat vrienden aan over houd.

Je moet niet verwachten dat alles maar op je af komt. Je kunt wel naar een nieuwe school gaan maar daar krijg je hetzelfde.

Maar wat verwacht je dan? Op een nieuwe school zal je dit ook hebben. Je moet een beetje inzit tonen als je iets wil veranderen hoor.

Je komt niet raar over. er zijn zoveel mensen met dit probleem, vandaar ook die cursussen. Ik zou het gewoon aangeven bij je ouders en je me mentor. Ik durf te wedden dat die gewoon leuk reageren en er niet raar over zullen doen!

Je ouders gaan heus niet raar naar je kijken als je zo’n cursus wil hoor. Zij zijn ook jong geweest en waren vast ook niet super zelfverzekerd in de eerste klas. Ze willen je heus gewoon helpen, net als je broer. Je bedenkt gedachten voor hen terwijl je helemaal niet weet wat ze denken.

Een andere school gaat idd sowieso niet helpen als je je niet zelf ook anders gaat opstellen. Als die lui waarmee je opzich wel kan praten ergens gaan zitten in de pauze, waarom ga je er dan niet gewoon bij zitten? Je hoeft niet te wachten op een uitnodiging.
In de eerste had ik ook groepjes waarmee ik omging en niet perse een beste vriendin ofzo of iemand waar ik altijd naast zat zoals anderen wel hadden. Dat kwam voor mij in de 2e en 3e, dus het kan allemaal nog.

Dit is echt niet bot bedoeld, maar ik denk echt dat het aan jezelf ligt en niet aan de school.
Je komt heel onzeker over, en dat is niet erg hoor. Maar dat veroorzaakt wel je problemen.
En zolang jij daar niet iets aan gaat doen, gaat het ook niet veranderen. Op welke school je ook zit.
Jij moet voor jezelf de knop omzetten en een assertiviteitscursus gaan doen. Dat is echt niet raar. Ik denk dat je ouders het juist heel goed van je vinden. De stap om zo’n cursus te beginnen, is al een hele stap in de goede richting!

Sorry, maar als je al niet de stap wil zetten om een cursus oid te gaan doen, hoe wil je je dan redden op een andere school? En whatsapp moet je er niet bij gaan betrekken. Toen ik nog studeerde negeerde ik ook heel vaak berichten omdat mijn telefoon vaak maar bleef gaan.

Ik ben na het 3e jaar nog naar een andere school gegaan en ik zou willen dat ik het veel eerder had gedaan. Soms zit er echt wel een bepaald type mensen op een school en als dat niet bij je past dan is dat mooi kut.