Ik wil mijn zus helpen met afvallen

Hee.

Mijn zus probeert al jaren af te vallen maar het lukt gewoon niet. Ik wil haar graag helpen want ze weet niet meer wat ze moet doen. Elke keer begint ze met sporten en diëten, en als ze dan na 3 weken nog steeds niets afgevallen is, is ze teleurgesteld en valt ze weer terug in haar oude patroon. Het is haar nog nooit gelukt om ook maar 1 kilo af te vallen.

Dun wordt ze niet en dat hoeft ook niet, maar ze wil wel graag 10 kilo of meer kwijt. Ik maak me ook best zorgen omdat de dokter heeft gezegd dat dit schadelijk is voor haar gezondheid.

Heeft iemand misschien ervaringen hiermee en wat je kunt doen als het afvallen niet lukt?

Ik heb haar sowieso aangeraden te stoppen met snoepen/fastfood/sausjes/frisdrank enz. En ze gaat nu elke dag 30 minuten sporten.

Ik snap dat je zus weinig motivatie meer heeft als er na 3 weken nog geen resultaat te zien is, maar afvallen is nou eenmaal iets dat tijd nodig heeft. Jij zou haar kunnen helpen door gezellig samen met haar te gaan sporten of haar te motiveren als ze weer dreigt terug te vallen in haar oude eetpatroon. Haal komkommers en tomaten in huis (en ga dan niet zelf naast haar een zak chips verorberen xD). En misschien heeft ze dat als eens geprobeerd, maar ze zou naar een diëtiste kunnen gaan. Een vriendin van mij heeft dat heel erg geholpen!

Het is inderdaad erg frustrerend als je na 3 weken nog steeds geen resultaat ziet, maar het heeft echt tijd nodig. Ik vind het al supergoed van je dat je je zus helpt! Misschien kan je meegaan hardlopen of je kan samen met haar iets gezonds gaan bakken zoals bananenmuffins of je maakt een fruitsalade. Om te laten zien dat gezond eten echt lekker moet worden en dat ze niet meteen terug valt in der oude eetpatroon. Ik hoop dat je hieraan wat hept!

Dat het haar niet lukt kan komen omdat ze het niet voor zichzelf doet. Klinkt heel stom, en dat snap ik. Maar mijn zus heeft hetzelfde probleem. Tot nu toe ging ze alleen afvallen omdat mam en pap het zeiden, of haar vriendinnen. Maar zelf had ze er geen zin in, geen vertrouwen. “Het lukt toch niet.”
Het lukt pas als zij die vertrouwen ook heeft. Ze weet dat het kan maar misschien wil ze het te snel. De beste manier is haar proberen te ondersteunen tot ze ‘bewijs’ ziet in haar eigen ogen, zodat ze weet dat het lukt.
Beste manier zijn foto’s ipv de weegschaal, omdat je lichaam zwaarder kan worden door vocht wat je vasthoud met je menstruatie bijvoorbeeld. Maar je wordt wel strakker, dus foto’s werken vaak beter. Misschien kan je dat proberen.

Laat haar ook realiseren hoe het ‘werkt’. Maak van je handen een kommetje. Dat is de inhoud van je maag. Bij zwaardere mensen is het uitgerekt, maar als je de inhoud van je hand eet, kan je maag weer naar normaal formaat gaan.

Frisdrank etc is idd heel goed om te droppen. Als je elke avond een glaasje nam en nu niet meer, kan je in een jaar 5 kilo afvallen van slechts dat ene glaasje per avond. Duurt even, maar dan heb je ook wat.

Lees de ingrediënten, bereid je eigen eten enzovoort. Je kan zelfs beter je eigen aardappels schillen en pureren ipv aardappelpuree kopen, omdat het vol zit met extra zooi en zout.

Geef in elk geval niet op =) Ik kon mijn zus niet helpen, en ze zal waarsch altijd zwaar blijven. Hopelijk heb je hier iets aan, en zal het je zus helpen. Ik vind het heel goed wat je doet, echt waar!

water. laat haar VEEL water drinken, koud water liefst. en geen tussendoortjes. je verliest er wel geen 10kg mee maar toch wel een paar kilotjes

^als je wilt afvallen moet je juist gezonde tussendoortjes nemen. Dat houd het verteren op gang.

Het is nu toch zomer dus dan kun je ook een keer samen met haar een eind van wandelen/fietsen/skeeleren, gewoon omdat het leuk is. Je kunt één van die dingen ook doen om te trainen en dan geen route uitstippelen, gewoon samen met haar op weg gaan en maar zien waar je uitkomt. (dit is ook een voordeel ten opzichte van de sportschool, want je kunt niet zomaar stoppen, je moet altijd weer terug naar huis)

verder kun je, zoals hierboven al werd genoemd samen gezond eten, of nog beter, ga samen gezond koken. Het is leuk en je zus wordt zich er precies bewust van wat ze eet (misschien zorgt dit voor meer motivatie want ze weet dan dat ze gezond bezig is)

wens haar veel succes van mij :wink:

Stop haar tussen de maaltijden vol met fruit en groente. Stel voor een fruitsalade te maken, geef haar een banaan, blabla. Dan zit je vol genoeg om de ongezonde dingen te laten staan. Ga samen bewegen, zoals fietsen/wandelen/hardlopen of download workout videos.
En ze zou minstens 2-2,5 liter water per dag moeten drinken.

Laat haar simpel beginnen: vervang alle frisdrank door water of thee. Dat is een kleine stap en daarmee zal ze alvast wel een aantal kilo’s kwijtraken waarschijnlijk. Daarna kun je beginnen met wat gezondere dingen toe te voegen aan haar eetpatroon. Als laatste kun je de slechtste dingen weghalen. En natuurlijk mag ze af en toe nog steeds wel snoepen, maar dan met de nadruk op af en toe. Elke dag bewegen is heel goed! Ik kan je qua workout hardlopen aanraden of bodyrock.tv (is maar 12 min per dag)!

Bij mij lukte het ook nooit om af te vallen, pas toen ik koolhydraat arm ging eten. Als al de hierboven genoemde tips niet werken, dan zou ik haar eens aan raden om maximaal 30 gram koolhydraten per dag te eten.

Dit lijkt me prima, maar ik wil wel graag zeggen dat ze niet elke dag moet gaan hardlopen/sportschool/oid, want je lichaam heeft minstens 1 rustdag nodig. Elke dag een half uur bewegen is minimaal, dus met zo’n rustdag mag je natuurlijk wel gewoon ergens heen fietsen/wandelen.

Het is altijd een beetje uitvogelen wat er bij de ene wel zorgt dat je afvalt en bij de ander niet.

Maar zoals iedereen zegt: gezond eten en genoeg bewegen. Ik had vroeger ook nooit motivatie omdat ik ook amper afvalde, maar ik moest echt afvallen omdat ik 30 kg overgewicht had. Toen ik ben ik vorig jaar begonnen met 1x een crashdieet (om motivatie te krijgen) te doen (3 dagen dieet), toen heb ik wel alle 3 die dagen 2 uur volop gesport in de sportschool. Ik was toen 5 kg kwijt en had super veel motivatie om door te gaan. Ik ben toen gewoon gezond gaan eten & 3x per week cardio gaan doen.

EN wat mij vol liet houden is 1x in de week gewoon een dag eten wat je wil. Zo hield ik het ook langer vol. Ik volg deze methode nogsteeds en ben nu in een jaar 26,4 kg kwijt!

Veel succes met je zus :wink:

Samen elke dag 1 uurtje gezellig naar de sportschool gaan of hardlopen?
Veel succes!