Ik wil mijn naam veranderen...

Heey,

Zoals de titel al zegt, wil ik mn naam veranderen… Ik vind de naam Kimberley niet zo mooi, en het klinkt ook niet zo leuk als ik later docent ben… “Kimberley, wil je me deze som even uitleggen?”… dat klinkt zo raar. Ik wil mn naam graag veranderen naar Jesseca of Eva, maar geen Kimberley, want als mn afkorting kcn word als ik docent ben klinkt dat raar, en als ik een relatie krijg met de persoon waar ik verliefd op ben en zn achternaam krijg dan is het kkh… Dus ja. En mn naam geeft me alleen maar na delen, mensen schrijven het als Kimberly en Kimberlie en zo heb je ook nog meer rare manieren hoe mensen het schrijven.

Maar hoeveel kost het en mag ik als ik (bijna) 16 ben mn naam veranderen?

En kan ik het anders gewoon als roepnaam doen? En hoe zou ik het aan mn moeder + 2e vader vertellen?

Volgens mij kan dat niet zomaar in Nederland? Weet het niet zeker. Sowieso gaat er heel veel werk en geld inzitten!

Als je docent bent spreekt niemand je met je voornaam aan hoor. En je kunt jezelf toch ook gewoon Kim noemen?
Je naam veranderen mag volgens mij alleen met een goede reden en kost echt wel een paar honderd euro en een hoop tijd en werk. Het gaat echt niet zo gemakkelijk.

Op de middelbare school waar ik nu op zit en later op wil gaan werken, noemen we de docenten bij hun voornaam. En Kim zo word ik nu door sommige genoemd, maar het zusje van mn beste vriendin heet ook Kim en dat is dus erg verwarrend, ook omdat als iemand dan Jim, Tim of iets roept het lijkt alsof ik word geroepen.

Is niet echt een goede reden en ik ken echt geen een middelbare waar je de docent bij de naam mag noemen?

Meerderjarigen zijn zelf bevoegd om een procedure bij de rechtbank te starten voor het wijzigen van de voornaam. Enkele legitieme redenen voor de rechter om akkoord te gaan met het veranderen van de voornaam zijn:

• De aangever heeft een foute voornaam opgegeven.
  • De persoon die om de wijziging verzoekt vindt zijn voornaam lelijk.
  • De aanvrager wil een andere voornaam na het veranderen van geslacht.
  • De persoon in kwestie is vernoemd naar iemand die hem kwaad heeft gedaan.
  • De aanvrager wil zijn naam veranderen na toetreding tot een (ander) geloof.

Dit lees ik op die site.

Mijn nicht heeft toentertijd ook haar naam laten veranderen, om de reden dat ze hem niet mooi vond.

Oh en als je nu al je naam zou willen veranderen:

U moet zich voor deze procedure laten bijstaan door een advocaat. Bij minderjarigen moet de wettelijke vertegenwoordiger het verzoek indienen. Dit is een van de ouders of de voogd.

Nee het is ook een unieke school waar ik op zit, docenten bij de naam noemen, spaans inplaats van frans, werken met openbare leerplekken, lessen met meerdere klassen naast elkaar en docenten die andere klassen ook helpen etc, 3x per jaar een speciale "werkloze"week. etc…

En ik heb een paar nare herinneringen aan mn naam, mn vader heeft die naam gekozen, ik vind m lelijk, en iemand die me enorm pesten heeft dezelfde naam…

En ik heb een paar nare herinneringen aan mn naam, mn vader heeft die naam gekozen, ik vind m lelijk, en iemand die me enorm pesten heeft dezelfde naam…

Ik heet Kim en ik kan je zeggen dat dat laatste me nog nooit gebeurd is.

Ik zou het nog even zo laten. Wanneer je dan 18 bent en je denkt er nog steeds hetzelfde over dan kan je het eventueel laten veranderen.
Eerlijk gezegd klinken je redenen niet echt volwassen… omdat je de afkorting niet mooi vindt als je ooit trouwt met degene waar je op je 15e verliefd op bent…

Mn naam vind ik al vanaf dat ik klein ben niet mooi daarnaast blijft het me herinneren aan alles wat ik heb meegemaakt en alles wat er nog aan gaat komen wat betreft mijn proces voor het verwerken van alles…

Mn vrienden en vriendinnen noemen me Kim en als ik buiten ben en er word Pim, Tim of Jim geroepen kijk ik ook om en dat irriteert me…

Ik snap dat het vervelend is, maar probeer nu even ermee door te gaan met je eigen naam. Je kan mensen vragen of ze je Kim willen noemen als je dat al beter vindt. Ik snap dat je slechte herinneringen hebt aan je naam, maar je zult er ook heus wel goede herinneringen aan hebben en anders zullen die echt nog wel komen. Verder zijn er heel veel scholen, je moet je sowieso niet druk gaan maken een afkorting of hoe het is als je met iemand trouwt, er kan nog zoveel gebeuren in de toekomst.

Klopt, maar tja… ik ga denk ik gewoon aangeven dat ik Eva of Jesseca of Elisabeth genoemd wil worden, is denk ik het beste voor nu…

Maar ook al heb je een goede rede, het is alsnog echt duur om je naam te veranderen. En als je het wilt veranderen moet je echt een goed verhaal in mekaar stoppen. Ik heb ook een schijthekel aan mijn naam omdat meestal de bitches in een film mijn naam hebben maar dat is natuurlijk geen rede voor mij om mijn naam te veranderen. :’) Maar aangezien jij er misschien wat redenen uit kan halen kan je het proberen maar het is wel een lang proces.

Klopt… Als ik ervoor kies een andere roepnaam te gebruiken, dat is toch gwn gratis en moet ik dat dan ook gwn aangeven bij de docenten en andere leerlingen etc?

Ja dat kan natuurlijk ook! In plaats van door een heel proces te gaan kan je gewoon op werkgebieden, school, etc gewoon aangeven dat je zo of zo genoemd wil worden. Natuurlijk zal dat niet veranderen op je paspoort/ID/rijbewijs maar je kan het ook zo doen als je het geld en de tijd er niet voor hebt.

Als je anders genoemd wilt worden (roepnaam), kun je dat aangeven bij school en moeten de leraren (en als je vertelt ook de leerlingen) jou zo noemen. Meestal wordt dit gedaan met een verkorting van een naam, maar in jouw geval zal het ook wel kunnen lijkt me?

Meestal op inschrijfformulieren van scholen heb je ook een vakje waarin je je normale naam kan schrijven en daaronder ook een vakje met je roepnaam. Weet niet of het overal dan zo is maar op veel scholen waar ik me wou inschrijven kon je dat dus wel invullen.