ik wil haar helpen.

mijn beste vriendin zit al een hele tijd niet goed in haar vel. ze heeft vaak gezuer thuis en ze heeft ook altijd ruzie met haar moeder. ze heeft het gevoel dat haar moeder haar in de steek heeft gelaten omdat ze in het ziekenhuis is beland toen mijn vriendin in groep zeven zat. ze is heel erg gepest en sinds ze in de 3e bij mij in de klas zit gaat het beter, maar nu hadden we het over school opleidingen en ze wist niet wat ze wilde worden, nu is ze heel paniekerig aan het doen, en zei ze ineens tegen me dat ze vaak droomde over dat ze op de rand van een klif stond en er vanaf sprong en niet eens bang was, nu geeft mij dit een gevoel alsof ze een einde aan haar leven zou kunnen maken en er ineens niet meer is en ik alleen achterblijf, ze heeft ook gezegd dat ze niet meer wilde leven, ik word hier serieus bang van, wat moet ik doen?

het is zo’n schat van een meid, maar ik wil haar zo graag helpen. :cry:
ik zeg dan wel dat ik die dingen niet wil horen over dat ze niet meer wilt leven, maar ik word hier serieus verdrietig en bang van…

ik denk dat je dat sowieso (een beetje subtiel) tegen haar moet zeggen dat het je bang maakt en verdrietig, dan ben jij eerlijk(/kwetsbaar) tegen haar, en kunnen jullie er eerlijk over praten.

Praten helpt het meest, het lijkt misschien klein maar het lucht echt het meeste op.

bedankt voor je reactie,

ik zeg ook dat het me bang en verdrietig maakt, en dan zegt ze ook sorry, maar ik voel dat ze er nog steeds mee zit en ik ben zo bang om dan ineens gebeld te worden ofzo met het bericht dat mijn beste vriendin er niet meer is.

en haar beste vriendin was in de 2e ook geemigreerd naar zweden, en daar was en is ze nog steeds kapot van, dus haar tweede jaar was ook erg naar, het gaat gewoon niet goed met haar.

maar over een psychiater durf ik ook niet te beginnen.

Praat met haar, zeg positieve dingen want elk punt heeft een positiefe en een negatieve.

Nu ze zoo paniekerig is met dat schoolopleidingsgeval, help haar met een beroep kiezen. zij zegt dan bv. ik vind dieren leuk. dan zeg jij bv. dierenarts, dierenverzorger, of zij zegt ik hou van verzorging dan zeg jij bv. dokter, arts ofzo iets… begryp je? dan weet ze in iedergeval wat ze wil !

ze weet echt niet wat ze wil worden, ze schommelt heel erg tussen creativiteit en iets anders in, ze is creatief, maar ze zou denk i kniet kunnen gaan schilderen ofzo ,want ze tekent alleen maar manga.

ik wil de kinderkant op, dus we worden gescheiden na deze school, we hebben nog maar een jaar, dus moeten we allebei weer een nieuwe start maken,

‘maar ik wil nog niet van school af! het gaat allemaal te snel, ik wil nog een aantal jaar bij jou in de klas zitten’, dat zei ze tegen mij

en toen begon ze over dat ze niet meer wist wat ze moest doen emt haar leven en dat maakt me zo verdrietig en bang.

Praten… En haar idd veel helpen met die keuze maken voor opleiding enz.
En verder heb ik geen idee…

haar ouders zijn ook gescheiden en ze vertelt heel vaak dat ze haar moeder haat en dat ze veel meer van haar vader houdt, en haar vader ziet ze maar 1 keer in de twee weken, ze heeft het absoluut niet makkelijk, maar ze stelt voor zichzelf ook veel te hoge eisen, ze verwacht teveel van zichzelf en als het dan niet lukt zit ze zo in de put, en ik vind het zo erg om haar dan zo te horen…

Hebben jullie op school geen vertrouwenspersoon waar je op af kan stappen? Dat lijkt me eigenlijk de beste oplossing, ik denk namelijk dat ze echt dringende hulp nodig heeft als ik dit zo lees… Jij bent in ieder geval een goede vriendin voor haar! Sterkte met alles!!

Kan ze niet bij haar vader gaan wonen? En dat ze dan 1 keer in de 2 weken naar haar moeder gaat. Kun jij anders naar haar moeder gaan? En dan zeggen dat ze er erg mee zit enzo? Dat haar moeder misschien anders op haar kan reageren waardoor ze weer wat blijer is en het fijn vindt om thuis te zijn.
Maar sowieso, zoals ILYOO, het zegt. Je bent een goede vriendin (:

Volgens mij moet ze idd bij haar vader wonen, als haar moeder haar zo verdrietig maakt. En je moet veel met haar praten, dat doet wonderen. Dan weet ze dat ze er niet alleen voor staat.

Veel succes ermee :four_leaf_clover: