Ik wil graag wat betekenen voor de wereld

De vluchtelingencrisis, oorlogen, hongersnood, dieren- en kindermishandeling en verwaarlozing e.d. grijpt mij steeds meer naar het hart.

Momenteel zit ik in mijn 3e studiejaar (HBO), ben 22 en bereid mij eigenlijk al voor op een kantoorbaan waar ik het werken voor de medewerkers leuker/makkelijker maak. Hartstikke fijn, maar het voelt voor mij nu een beetje nutteloos door alle rampen die zich nu afspelen. Ik heb het gevoel dat ik moet helpen, dat we hier op aarde leven om meer te doen dan werken en leuke dingen voor jezelf maar ik zou niet weten hoe ik moet beginnen en met wat. Daarnaast vind ik het ook allemaal best wel spannend, ik zou niet zomaar naar Griekenland durven om daar de vluchtelingen te gaan helpen of dat überhaupt in mijn eentje te gaan doen.

Is er iemand die dit gevoel ook herkent? Die er ervaring mee heeft en wat je er aan gedaan hebt?

gevoel herken ik ja, maar je kan niet alle problemen van de wereld op je schouders dragen.

maar aan de ene kant denk ik ook:wil je verandering? dan begint het bij jezelf.
Kijk eerst naar jezelf en groei daarmee groter uit.

Wat vind jij belangrijk?
Welke groep/organisatie inspireert je het meeste?
Je kan makkelijk meerdere vrijwilligers groepen meehelpen ofzoiets maar misschien verandert dat gevoel niet omdat je niet 100% voor alles kan gaan.

Ik heb dat ook.
Zelf zou ik graag naar landen willen gaan om arme kindjes te helpen of les te geven maar ik weet niet waar ik beginnen moet.

Ik heb dit ook! Ik ben nu ook een beetje bezig hiermee en erachtergekomen dat het makkelijkste is om bij jezelf te beginnen: kijk naar wat je moralen en waarden zijn. Als je bijvoorbeeld erg van dieren houd zou je bijvoorbeeld vegetariër kunnen worden: in principe een kleine verandering voor jou maar heeft zeker wel invloed op de verschrikkelijke vleesindustrie. Zelf ben ik ook al druk bezig met het minderen van vlees. Voorderest kan je vanuit je luie stoel ook al wat doen: petities tekenen online. Hiermee steun je goede doelen/organisaties zonder dat je echt veel hoeft te doen. Zo heb ik laatst bijvoorbeeld een petitie getekend tegen het aanbieden van olifantritten door reisorganisaties(olifantritten zijn zeer dieronvriendelijk) en mede door mijn ‘‘krabbeltje’’ is Thomas Cook, een van de grootste reisorganisaties, hiermee gestopt. En dat voelt toch wel goed dat je aan zoiets een beetje hebt meegeholpen :slightly_smiling_face:
Ook ben ik me wat gaan interesseren in alle cosmeticaproducten die ik gebruik. Vele hiervan worden op dieren getest of bevatten bijvoorbeeld micro-beads, heel klein plastic dat uiteindelijk in de oceaan beland en erg schadelijk is voor de gezondheid van zowel mensen als dieren. Volgende keer als ik dus een cosmeticaproduct koop check ik eerst of het diervriendelijk is en geen microbeads bevat. Dit zijn allemaal van die kleine dingetjes die je kan doen waarmee je de wereld helpt en wat je ook zeker wel een goed gevoel geeft.Als je echt actief wat wilt doen kan je natuurlijk vrijwilligerswerk doen, veel gemeentes hebben wel een soort site waarop ‘‘vacatures’’ staan. Zelf doe ik nu vrijwilligerswerk in een bejaardentehuis, simpel even praten met oudjes tegen de eenzaamheid, en het is heel dankbaar en leuk ‘‘werk’’. x

Ik zit hier ook steeds vaker mee, ik wil iets doen voor mensen. Mensen die de hulp nodig hebben helpen, maar aan de andere kant vind ik het werken voor grote bedrijven veel interessanter en uitdagender (als jurist).
Zit hier de laatste tijd mee in dubio haha

^ Ik ben een levend paradox, ik haat kapitalisme maar ik doe marketing.

Ik ben van plan de marketing te gaan doen van een NGO, misschien is dat wat voor jou?

Dit heb ik dus ook. Ik weet echt niet meer wat ik met mezelf moet.
Vrijwilligerswerk in het buitenland zou ik ook wel eens willen doen voor een aantal maandjes maar ik vind het idioot om zoveel daarvoor te moeten betalen.

Dat lijkt mij opzich best leuk maar denk niet dat ik daar genoeg voldoening uit zal halen omdat ik, net als jij, een kantoorbaan zal krijgen met mijn studie.

@Empress, ik heb dus even gekeken want dat lijkt mij wel de beste optie tot nu toe maar er zijn vrijwel geen vacatures te vinden in het HR werkveld :frowning_face:

Ik herken dit ook heel erg. Ik ben vorige maand voor 2 weken naar Griekenland geweest om vluchtelingenwerk te doen en hierdoor is het alleen maar erger geworden. Ik heb gemerkt dat ik zoveel voldoening krijg uit helpen en de leefstijl van vrijwilligers in dat soort situatie dat ik alleen nog maar terug wil. Nu elke keer als ik wat lees op Facebook voel ik mij heel machteloos. Ik wil alleen maar meer doen!
(ik ga trouwens waarschijnlijk in de zomervakantie terug, mocht je ook zulk werk willen gaan doen kan je mij altijd noten)

Maar je hoeft ook niet helemaal naar Griekenland of Afrika oid om goed te doen! Je zou ook vrijwillig kunnen helpen bij een dierenasiel. Ik weet bijv dat de dierenambulance echt zo graag hulp heeft, of iemand die collecte voor ze loopt oid. Er is vast zat in jouw buurt waar je echt een verschil kunt maken!