Ik wil graag op kamers gaan maar mijn ouders willen dit niet

Ik ga volgend jaar op kamers nadat ik geslaagd ben op 5 havo, dan ben ik 18 jaar.
Ik wil heel graag naar amsterdam op kamers maar de opleiding die ik daar wil doen hebben ze ook gewoon hier. Mijn moeder wilt dat ik gewoon hier ga studeren en ze zegt ook dat we niet zoveel geld meer hebben om mij op kamers te laten gaan maar dat vind ik heel flauw want mij zus is wel op kamers gegaan.

Ik vraag me af hoe ik haar ervan overtuig om op kamers te gaan? Ik ben verder heel zelfstandig enzo hoor het is niet zo dat ze niet wil dat ik wegga omdat ik t niet aankan ofzo maar echt puur omdat die opleiding ook hier is te volgens en ze geen geld ervoor hebben.
En als ik dan zeg dat ik leen voor de studie (doet 75% van studenten) vind ze dat ook weer onzin.

Verder wil ik heeel graag op kamers omdat ik het hier niet zo leuk vind (de mensen en de stad) en als ik haar dat vertel zegt ze dat ik me aanstel en dat ik als ik ga studeren weer allemaal nieuwe mensen hier ontmoet.

Werk je? Als je zelf genoeg geld verdient, vinden ze het dan wel ok?
En als je ouders onder een bepaald bedrag verdienen, mag je een aanvullende prestatie beurs hè. Dat scheelt misschien ook.

je kan als argument gebruiken dat het een grote stap naar zelfstandigheid is

Waarom wil je naar A’dam, in plaats van de studie te volgen in je eigen stad?

+ lenen? heb je daar wel héél goed over nagedacht? vind het een beetje dom om zomaar te zeggen “dan leen ik wel iets” als het ook makkelijk anders kan

ik denk ook dat je zus op kamers moest omdat ze nergens in de buurt die studie hadden, en dat zij daarom wél op kamers mocht (me niet aanvallen, maar dat zou een logische verklaring zijn, vandaar dat ik dit denk)

en wat dacht je van het zelf betalen?

Sorry, maar in Amsterdam wonen is echt niet normaal duur.
Ik wilde ook altijd zo ver mogelijk weg van mijn ouders’ huis, en ik ben gewoon beland in de dichtstbijzijnde stad die ik vroeger echt helemaal niets vond. Maar nu ik er woon, vind ik het er steeds leuker. En inderdaad, je ontmoet veel nieuwe mensen.

Amsterdam is super duur, ik zou dan gewoon reizen en wachten tot je zelf geld hebt om op kamers te gaan… Vraag desnoods welk bedrag je ouders willen betalen en leg de rest zelf bij, lenen zou ik niet doen als het echt niet nodig is. Ga dan extra werken ofzo.

Er is misschien op dit moment een economische crisis? Ik heb geluk, dat als ik klaar ben met school mijn twee zussen ook klaar zijn en de kamer zelf moeten gaan betalen. Anders had ik waarschijnlijk ook niet gekund…

misschien omdat jouw ouders niet willen dat je straks met een mega studieschuld zit??
Daarnaast kost op jezelf gewoon onwijs veel geld. Je hebt veel dingen nodig. waarschijnlijk deel jij wel dingen met andere? Alsnog moet je zelf veel spullen hebben. Heb je daar geld voor? Heb je genoeg geld om van rond te komen? Hoeveel moet je gaan lenen?
Dat zijn allemaal dingen die je voor jezelf op papier moet gaan zetten. Hoeveel hou je dan nog over voor eten enz en wat is je studieschuld als je klaar bent met de opleiding?

En ja eigenlijk heeeel veel gaan werken in de zomervakantie nu je zo vroeg klaar bent dat kan al heel veel schelen om de spullen van je inrichting te kopen!

maar werk je uberhaupt wel?

Nouu het is niet zo dat we echt geen geld hebben om mij op kamers te laten gaan, maar mn moeder spaart er ook gewoon niet voor, ze koopt mega veel kleren en allemaal designer tassen en dan denk ik echt van… je kan toch ook een beetje sparen voor mn studie?
Mijn vader heeft altijd een hele goede baan gehad maar is nu gepensioneerd en daardoor hebben we wat minder.

En voor mn zus hadden ze wel gespaard, en haar opleiding heb je wel gewoon ook hier…

Ja heb een bijbaantje in een restaurant, maar of je daar nu zoveel mee verdient om later je kamer enz ermee te betalen…

Sparen voor een studie is anders dan sparen voor jouw kamer. Die zul je zelf moeten betalen, al helemaal als het niet noodgedwongen op kamers is…
Ik kan niet in de buurt naar de opleiding die ik nu doe, en ik zit elke dag 2 uur in de trein. Als mijn moeder een nieuwe jas koopt ga ik echt niet zeggen dat ze dat geld maar aan mijn toekomstige kamer moet uitgeven :’)

sorry maar zoals je hier overkomt klinkt het behoorlijk asociaal. je moeder hoeft jou kamer niet te betalen. daarvoor moet je zelf werken.

precies wat ik bedoelde.

Dat je überhaupt verwacht dat je ouders je kamer gaan betalen…
Jij kan dan wel zeggen dat het een stap naar zelfstandigheid is, als je zo graag zelfstandig wil zijn, betekent dat ook dat je je eigen kosten moet betalen.
Zeker als je dan ook nog gaat studeren… Ja, mijn ouders hebben mijn zus haar kamer(s) ook betaald. Zij moest namelijk al op haar 15e uit huis… en dat is inmiddels 6 jaar geleden dus toen konden ze dat ook nog betalen.
Maar situaties veranderen, ik moet nu ook gedwongen op kamers maar ik kan dat niet betalen. Mijn ouders ook niet, dus moet ik naar een woongroep. En dit is dan nog noodzakelijk. Een studie die in je eigen stad ook gegeven word is niet zo noodzakelijk. Dus als je ouders daar het geld niet voor hebben, moet je niet verwachten dat zij die onnodige kosten gaan maken. Want het gaat over een hoop geld.

Wow, ja, dan is het wel oneerlijk dat je zus wel mag.
Ik zou het eigenlijk niet weten xd.

Ik leen en ik heb een bijbaan, en nog zou ik niet genoeg overhouden om te huren en zeker niet in Amsterdam.

Weet je eigenlijk wel hoe duur het is per maand om op jezelf te wonen?
huur, zorgverzekering, andere verzekeringen, boodschappen betalen, evt gas en licht, je opleiding, en dan ook nog geld overhouden voor kleding en leuke uitjes.

Ik begrijp dit niet helemaal. Als je op kamers wilt, dan ga je toch gewoon? Als je 18 bent moet je dat wel voor elkaar kunnen krijgen.

Ik lees het topic ff vluchtig door… maar je verwacht serieus dat jouw ouders hun luxe leventje dat ze met moeite hebben opgebouwd gaan neerleggen zodat ze jouw belachelijk prijzige kamertje in Amsterdam gaan betalen? Mens je bent niet wijs! Als je het huis uit wilt ga lekker zelf op zoek, het is mogelijk. Zelfs met studiefinanciering en een aanvullende lening bij de IB is het mogelijk, als je dat er echt voor over hebt.

Als je ouders je kamer niet kunnen betalen en jijzelf ook niet, dan studeer je toch thuis? Zeker als die studie in je eigen stad gegeven wordt.