Ik wil graag naar een psycholoog

Hey meiden,
Het gaat nu al een hele lange tijd niet zo goed met mij en ik voel me echt ontzettend ongelukkig. Over een psycholoog wilde ik nooit nadenken omdat ik bang was dat ik niet serieus genomen zou worden, maar ik weet nu wel beter. Ik heb dus besloten dat het me wel goed lijkt om een keer met een psycholoog te gaan praten, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken. Ik vind het heel erg lastig om dit tegen mijn ouders te vertellen en daarom ga ik de eerste keer liever zonder dit te vertellen, zodat de psycholoog mij misschien kan helpen om het tegen mijn ouders te vertellen.
Mijn vraag is dus hoe ik dit het beste aan kan pakken. Op internet lees ik veel dat je het beste naar de huisarts kan gaan en daar dan doorverwezen wordt, maar het probleem is dat mijn huisarts in Dordrecht zit, en ikzelf ondertussen in Groningen woon. Ik wil dus liever naar een psycholoog in Groningen, maar weet niet of dit mogelijk is via mijn huisarts in Dordrecht? Of kan ik beter een psycholoog opzoeken op internet in mijn omgeving, en mezelf hier gewoon inschrijven? Mijn laatste vraag is in hoeverre een psycholoog wordt vergoed door de verzekering, ik ben 21 jaar oud.

Ik hoop dat hier meiden zijn met ervaring die me zouden kunnen helpen, heel erg bedankt alvast!

Je hoeft het in ieder geval je ouders niet te vertellen, omdat je 21 bent. Ik zou een praktijk zoeken in Groningen en zelf contact opnemen.

Zorgverzekering weet ik niet… Ligt er denk ik aan wat voor polis je hebt.

Wel een hele goede en dappere keuze, en ik hoop dat het je goed gaat doen. :sob::muscle:

Volgens mij kun je ook contact opnemen met de studentenpsycholoog in Groningen. Heel veel sterkte in ieder geval, ik hoop dat het je helpt!

Met een doorverwijzing van de huisarts is de kans op vergoeding groter.

Voor zover ik weet is het ook mogelijk om contact op te nemen met de studentenpsycholoog in Groningen. Ik heb dat ook in de stad van mijn studie gedaan. Je hoeft dan niet eerst helemaal naar je eigen huisarts in Dordrecht. Wat betreft de kosten ben ik niet helemaal zeker, bij mij was het zo dat er een eigen bijdrage werd gevraagd van €30 of iets in die richting en de rest van de behandelingen waren kosteloos/voor de kosten van je school.

Wanneer je via je huisarts wordt doorverwezen krijg je een doorverwijzing naar een psycholoog. Hierbij kun je als het goed is een psycholoog naar keuze aangeven, dus ook eventueel 1 in Groningen. Hierbij is het zo dat een aantal behandelingen binnen de basisvergoeding vallen. Dit valt onder je basiszorgverzekering en houdt dus in dat je het niet hoeft te betalen. Wanneer je een uitgebreidere behandeling nodig hebt kan het zijn dat er wel extra kosten bij komen kijken, maar dat weet ik niet zeker.

Hoe dan ook, je hebt wel een doorverwijzing nodig. Je kan niet zelf naar een psycholoog gaan en zeggen dat je je wil inschrijven.

Ik vind het ontzettend dapper van je dat je dit wil doen. Het is goed om aan jezelf te werken en dit is een manier. Heel veel succes!

Dat is niet waar Nox. Je kan zonder verwijzing naar een psycholoog, alleen vergoedt je verzekering de kosten niet.

[size=0pt]

Heel erg bedankt voor jullie reacties meiden, doet me echt goed! Het beste lijkt mij dus om het toch wel via de huisarts te doen ivm vergoeding etc. Weten jullie toevallig ook of ik echt naar de huisarts toe moet voor een gesprek of dat een telefoontje met mijn verhaal ook genoeg is? Heb eerlijk gezegd weinig zin om helemaal naar mijn huisarts toe te gaan om daar mijn verhaal te delen…