Ik wil een konijntje! <3

wij hebben ook 1. die laten we met mooi weer altijd vrij lopen en hij is ook heel mak :grinning:
zo schattig. Maar je moet je wel realiseren dat je nog een tijdje aan het beestje vast zit… die van ons is al 8/9 jaar oud en al die tijd moet je er wel voor zorgen!

ik mocht eerst ABSOLUUT GEEN huisdier van mijn moeder.
maar toen wilde ik zooooo graag een konijntje, dat ik iedere dag tijdens het eten zei: mama, ik wil een konijntje
en dan als ik op de computer zat ofzo, ging ik expres plaatjes zoeken van konijnen, en als ze dan langskwam zag ze dat (aa)
en toen uiteindelijk heb ik er met mijn vader over gepraat, en die heeft mijn moeder overgehaald, en nu houdt ze echt van die twee beestjes :couple_with_heart_woman_man:
maar ze zijn ook zoooo schattig!

Dit is mijn konijn; Tequila:

http://album.partyflock.nl/64853853.jpg

Ze is nu 9 weken oud.

En dit is die van mijn broertje; Sherry:

http://album.partyflock.nl/64853999.jpg

Ze is nu 13 weken oud.

ja, ze zijn allebei vernoemd naar drank XD
maar dat is om de familietraditie van mijn zus in ere te houden
want die had eerst een hond; Whiskey
en nu heeft ze weer twee honden; Baileys en Breezer (L)

ik wil ook wel een konijntje. <3

Ik weet het, nogal wat informatie… Maar ik neem aan dat je dit natuurlijk ook opgezocht had als je inderdaad een konijntje mag. :wink:

Ten eerste, je kunt véél beter twee konijnen nemen… Konijnen zijn groepsdieren. Een gecastreerd rammetje en een (gecastreerde) voedster. Beter laat je je voedster ook castreren, minder (geen, haha, gezien ze geen baarmoeder meer heeft) kans op baarmoederproblemen en geen schijnzwangerschappen.

Ten tweede, wat je ook doet, ga alsjeblieft niet naar de dierenwinkel. 999 van de 1000 keer zul je dan een broodfok konijntje kopen, ontstaan uit inteelt en veel te vroeg bij zijn of haar moeder weggehaalt. Bovendien hebben dierenwinkels er vaak schokkend weinig verstand van, koop jij twee voedsters omdat zij dat aanraden (terwijl dat in de puberteit vaak vechten wordt!) blijkt dat één van de twee toch geen mevrouw is… En het lijkt heel leuk, zo’n nestje. Maar een nestje van twee konijnen, waarschijnlijk inteelt dus, waar je de achtergrond niet van kent, misschien ook wel broer en zus… Bovendien zijn er al zoveel konijntjes die een goed huisje zoeken! Zet daarom ook NOOIT je konijnen bij elkaar mits ze niet gecastreerd zijn, ik las het hierboven ook al, sorry, daar heb ik totaal geen respect voor, je weet niet wat je je dieren aan doet.

Binnen houden is verder niks mis mee, natuurlijk wel veel los laten lopen, of een ren aan je hok vast maken. De verzorging zal verder echt niet zoveel tijd in beslag nemen, zeker niet als je je konijnen zindelijk maakt, wat prima te doen is.

En dan moet je je moeder nog overtuigen… Tsja, daar wens ik je succes mee, dat lukt mij dus ook niet. (Ik heb twee konijnen en zou er graag nog één of twee bij willen…) En voor de mensen die zich afvroegen of het geen saaie beesten zijn: Ab-so-luut niet! Mijn beide konijntjes worden altijd vrolijk als ze mij zien of horen en vooral met Indy, die deze maand zes wordt, heb ik een hele goede band. Ik zou niet zonder kunnen!

Volgens mij had ik al wel genoemd dat je beter geen dierenwinkel konijn kunt kopen, maar nog niet wat dan wel… Nou, bij een echte fokker die met raszuivere dieren fokt en aangesloten is bij de KLN, of bij een opvang. Ik zoek zo even een lijst met opvangen voor je :wink: en waarom deze overvloed aan informatie… Omdat ik genoeg zieke konijntjes heb gezien om er alles aan te willen doen om broodfok en ‘oeps’-nestjes en ZEKER bewuste nestjes met rasloze dieren te willen voorkomen.

Mocht het nog niet duidelijk zijn, dat het echt geen goed idee is om een dierenwinkel konijn te kopen:

http://94.100.114.36/392000001-392050000/392018801-392018900/392018834_4_vgjq.jpeg

Dat was mijn kleine Joy. Joy komt uit een dierenwinkel, mijn enige konijn uit een dierenwinkel wel te verstaan… Het eerste jaar was er niks aan de hand… Tweede jaar begon al lekker, gas… Naar de dierenarts dus, en vechten voor zijn leventje. Gelukkig heeft hij het gehaalt, prijskaartje… ¤120,-… Niet lang daarna, snot… Gelukkig waren we er heel vroeg bij, maar wel weer ¤150,- kwijt aan dierenartskosten… Dat jaar is het verder rustig gebleven… In zijn derde en laatste jaar echter, was het in februari al weer raak… Ontsteking boven zijn oog waardoor hij niks meer zag. ¤80,-… In de zomer is hij door Fred, een van mijn andere konijnen, in zijn neus gebeten waardoor zijn neus er half afhing. Dit heeft geen direct verband met zijn gezondheid natuurlijk, maar het was wel heel duidelijk dat Fred hem moest hebben omdat hij het zwakke nijntje was… Maar goed, even een krammetje erin, op zondagmiddag kost je ¤50,-. En toen was het… Oktober? Joy’s kop stond scheef. Weer naar de dierenarts, diagnose middenoorontsteking met hersenbloeding tot gevolg. Ik googlen. Voornaamste symptoon bij e cuniculi, een parasiet in de hersenen… Scheef koppie… Terug naar de dierenarts voor medicijnen. Die hebben helaas niet meer geholpen en drie weken later is Joy in mijn armen overleden. Kosten waren meer dan ¤150. Zijn halve leven heeft bestaan uit pijn en dierenartsbezoeken. En al dat geld, who cares, alles voor mijn ventje. Maar dat hij zo heeft moeten lijden, zo hard heeft gevochten en uiteindelijk toch heeft moeten opgeven… Maar dit konijntje dat maar tien euro koste, heeft uiteindelijk wel meer dan ¤550,- gekost aan dierenartskosten. Enten en dergelijke niet mee getelt natuurlijk. Dus geef alsjeblieft ietsje meer geld uit aan raszuivere dieren of opvangkonijnen, dat is het écht wel waard. En natuurlijk is een konijn met een stamboom geen garantie op ee ngezond konijn, maar die garantie heb je nooit…

http://www.bunnybunch.nl/links/opvangen-en-asiels/

Er is vast wel eentje bij jou in de buurt! Misschien is dat ook nog wel een goed idee, een opvang in de buurt opzoeken en op hun website kijken, meestal staan daar de konijntjes die wachten op een nieuw baasje. En het zijn altijd van die lieverds die zo graag een knuffel willen… Daar valt je moeder vast ook wel voor! En er vooral vaak bij zeggen dat die arme schatjes geen huisje hebben, misschien wel een afschuwelijke geschiedenis, op straat gedumpt, uitgehongerd… En dat jullie ze kunnen helpen, da tjullie ze een heel mooi leventje kunnen geven… Ik ken jouw moeder niet, maar bij veel mensen werkt dat!