Ik weet niet wat ik wil..

Hallo!

Ik heb afgelopen jaren verschillende opleidingen gevolgd, maar ben hiermee gestopt omdat het niet was wat ik wilde óf het niveau te laag was. (Door familieomstandigheden heb ik geen startkwalificatie.)
Aangezien ik nu 22 ben, mag ik een toelatingstest doen voor het HBO, en iedereen zegt dat ik hier makkelijk doorheen kom, zelfs leraren van mijn oude opleidingen.
Nu wordt het toch wel tijd om een opleiding te gaan doen waar ik de rest van mijn leven profijt van heb… maar ik zit zo in de knoop met mezelf.

Ik heb al een tijd het gevoel dat een eigen lunchroom / AH me heel leuk lijkt om te hebben, dus dan zou de opleiding Small Business en Retail Management een leuke opleiding zijn, maar lesgeven of iets in de zorg lijkt me ook ontzettend leuk. Ik hou van de omgang met mensen en vind het ontzettend mooi als ik iemand kan helpen / gelukkig kan maken.

Hoe kom ik er nu (zo snel mogelijk) achter wat ik nu echt wil doen? Beroepskeuzetesten vind ik echt ondingen, want er komen dingen uit als juwelier en opticien enzo… iets wat ik nooit zou willen doen. :'D

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Waar ben je goed in?

Op welk gebied bedoel je? School, of echt m’n karaktereigenschappen?

Ergotherapie :grinning:

Hmm beide misschien.

Misschien kun je een stage lopen of gewoon eens ergens informeren, dan weet je of je het leuk vindt.

Op school ben ik goed in Nederlands en wiskunde / economie.

En verder vind ik het erg leuk om creatief bezig te zijn en heb veel ruimtelijk inzicht. En mensen helpen / gelukkig kunnen maken vind ik echt het mooiste wat er is.

Ik had een paar jaar geleden hetzelfde als jij. Ik heb VWO gedaan en heb je toen altijd georiënteerd op universitaire opleidingen. Ik dacht toen dat ik rechten wilde gaan studeren, maar dat was niet heel overtuigd. In de 5e én de 6e ben ik blijven zitten, waardoor ik het tweede examenjaar op de VAVO heb gedaan (m&o, economie en geschiedenis). In dat jaar ben ik maar eens naar HBO-opleidingen gaan kijken en had een aantal brochures aangevraagd. Mijn oog viel ook op SB&RM, omdat ik toen het idee had om een eigen Jamin of soortelijks ooit te willen runnen (ook met het idee dat ik graag mensen blij wil maken, en wie wordt er nou niet blij van een winkel met lekkere dingen en spulletjes om zelf lekkers te maken).

In die brochure kwam ik ook de opleiding International Business and Management Studies tegen. Een compleet Engelstalige opleiding, gericht op management in grote bedrijven. Ik weet niet of je ooit de kantoren van bijvoorbeeld Google hebt gezien (zoals bij de film The Internship), maar dat is wat ik toen voor ogen zag: manager worden en mensen het beste uit zichzelf te laten halen in een hele stimulerende werkomgeving. Zonder open dag of meeloopdag heb ik me toen ingeschreven en ik zit nu al aan het einde van mijn tweede jaar. Ik loop nu stage bij de private banking afdeling van ABN AMRO, iets compléét anders dan een Google-achtige omgeving, en ik vind het wereldje hélemaal geweldig!

De reden waarom ik voor die studie koos is omdat ik erg goed ben in talen, en ik eigenlijk als ‘doel in het leven’ heb om zowel mezelf als mensen om me heen het beste uit zichzelf te laten halen. Werk en een baan is voor mij naast een manier om geld te verdienen ook vooral een manier om jezelf te ontplooien.

Als ik jou was zou ik de komende maanden gewoon een hoop proefstudeer-/meeloopdagen en open dagen gaan bezoeken. Vraag veel brochures aan, dat stimuleert toch iets meer dan tekst op je scherm. En staar je niet blind op wat je kan worden met een bepaalde opleiding, want soms kun je met een bepaalde studie eindigen op een plek die je niet zo snel zou denken.

Veel succes, ik weet hoe moeilijk het is! Je zou ook nog in het topic kunnen kijken waar iedereen vertelt over haar studie…telt volgens mij een hoop pagina’s dus genoeg leesvoer ^^