Ik weet niet wat ik later worden wil :) teveel dromen.

Ik doe nu de hbo opleiding SJD ( sociaal juridisch diensverlening) maar ik weet dus totaal niet wat ik wil ! Ik wil dus graag mijn Propedeuse halen dit jaar zodat ik iets anders kan gaan doen want ik zie dit niet zitten. Vorig jaar in mijn examenjaar wist ik het ook niet, en nog steeds niet! Wie herkent zich hierin? En wie heeft misschien tips.

Ik heb ook zoveel dromen en dingen die ik nog wil doen! Ik wil de wereld ontdekken en snel en alles en niet deze saaie opleiding die ik nu doe!

Ik ga denk ik nog wel een afspraak maken met de decaan maar ik weet niet of dat helpt!

Iemand ervaring, tips whatever allemaal welkom!

Lastig want ik weet je interesses niet.
Ik wist ook nooit wat ik wilde, maar diep van binnen wist ik dat ik het onderwijs in wilde.
Soms twijfel ik nog hoor, want ik vind alles wel leuk.
Toch ben ik nog altijd blij met mijn keuze voor het onderwijs, gewoon omdat ik diep van binnen wist dat ik gewoon die opleidingen daarvoor moest gaan doen en gaan halen no matter what.

Ik herken me er niet in, ik wist al vanaf dat ik klein was dat ik dierenarts wou worden haha.
Maar als je echt niet weet wat je wilt kun je misschien hierna een tussenjaar nemen?
Misschien gaan werken, of op reis gaan.
Misschien helpt dat om alles op een rijtje te zetten en om eens rustig te kunnen nadenken over wat je wilt in de toekomst.

Tussenjaartje is stom door dat leenstelsel!

Misschien even een jaar niets doen? Even nadenken waar je interesses liggen en uitzoeken wat echt bij je past. Heb je al wat beroepstesten gedaan?

Een tussenjaar is inderdaad niet handig nu… Het is natuurlijk lastig om binnen een paar weken iets te vinden wat je leuk vind, het enige dat helpt is veel onderzoek doen en vooral ook eens kijken naar wat de rest om je heen nou eigenlijk voor werk of school doet, kan ook inspirerend zijn. Ik weet niet precies hoe het is om totaal niet te weten wat je wilt studeren, maar kan me het wel voorstellen (heb het nu een beetje dan). Kijk naar je hobby’s, of anders al je interesses, vergelijk deze met banen, wat voor werk is hier in? Welke opleidingen passen daarbij? En zo verder…
Dat dromen heb ik ook btw! Ik ga ook geen tussenjaar nemen om te reizen of werken/nadenken, maar weekends, vakanties, zomer vakantie bestaat ook nog, daarin kan je ook genoeg doen en op reis gaan! Of op jezelf gaan wonen op een plek die je niet kent…is ook een soort van reizen. Maargoed succes in ieder geval

Dankjewel! @walktheline

Een gesprek met een decaan zou ik zeker aanraden: heeft mij ontzettend geholpen toen ik opzoek was naar een backup plan!

Misschien kan je anders opschrijven wat je totaal niet wilt? Dan valt er al heel veel weg, en dat maakt je keuze makkelijker.
Wat ik heb gedaan is al mijn interesses en talenten opgeschreven en toen naar de decaan gegaan, want die kon heel makkelijk er iets bij bedenken.
Succes, vervelende situatie!

Ik weet ook niet goed wat ik later wil, ik ben na twee weken gestopt met mijn opleiding en nu heb ik dus een tussenjaar en ook dat bevalt me eerlijk gezegd niet goed. Ik twijfel overal te erg in.
Als ik binnenkort weer normaal werk heb, ga ik waarschijnlijk ongeveer vier weken weg met een vriendin in Juni en verder moet ik nog even zien…

Ik bezoek nu vooral veel opendagen en meeloopdagen…

Oh ik herken het 100%:stuck_out_tongue:
Ik deed HAVO en wist 100% zeker dat ik later arts zou worden, en wel neurochirurg. haha. Ik hoefde niet mee te doen aan studiekeuzes want ik wist het toch al: HAVO afmaken, VWO afmaken, ingeloot worden op de Uni in Nijmegen en 6 jaar studeren, en dan kon ik gaan werken(wel als basisarts, dat wist ik allemaal wel) ik heb tot mn 17e chirurg willen worden. toen ik HAVO 5 niet haalde, deed ik het opnieuw en ben geslaagd. Ik ging naar het VWO en had het daar totááál NIET naar mn zin. Na 1 jaar kreeg ik t ehoren dat t moeilijk werd en ik zei dat dat niet uitmaakte want ik wilde toch niet meer verder op die school. ik zat bij 15 jarige in de klas terwijl ik 17 was. dat is best een groot verschil. Kijkend dat ik al bezig was voor mn auto en zij de scooter nog in het vooruitzicht hebben.
Maar goed, dan zit je thuis. te laat om ergens voor in te schrijven en al kon ik me nog inschrijven dan had ik nogsteeds geen enkel idee waarvoor.
Het duurde even voordat ik mijn droom om chirurg te worden voelde aftakelen want het ging gewoon niet lukken zonder VWO en ik zag het niet zitten m het VAVO te gaan doen voor VWO. omdat ik dan een achterstand heb(je hoeft maar 4 vakken op VAVO te halen voor geneeskunde en dat waren precies de vakken die ik NIET kon) dus ja, dan valt je droom in duigen. meteen kwamen mijn andere wensen boven borrelen: een eigen paardenstal, of piloot. Piloot kwam erop neer dat je 100.000 euro moet lenen van de bank en na 4 jaar opleiding je 200.000 euro schuld hebt. dat werd hem niet. luchtverkeersleider: was zo zenuwachtig voor de intelligentietest dat ik de eerste niet eens haalde. werd hem ook niet. heb gekeken voor doktersassistent in 1 jaar, maar kon niet omdat ik dan wss uitloop zou hebben en dus te laat was met inschrijven voor een echte opleiding.
Ik heb nog gesolliciteerd voor agent en werd positief bevonden maar heb dit niet doorgezet omdat ik vond dat ik hier niet aan toe was. (te jong, onervaren)
toen heb ik nog gesolliciteerd naar een opleidingsplek voor operatieassistent en was zo goed als aangenomen maar heb toen toch afgewezen omdat ik dan niet mn ei kwijt zou kunnen(Werken volgens protocollen is niet mijn ding.)
die paardenhouderij werd ook niks omdat er geen droog brood in te verdienen is. En ieder meisje wel paardenmeisje wil worden met haar eigen stal:)
Uiteindelijk gekeken naar de school die ik wilde gaan doen, die wist ik wel. en gekeken welke opleidingen die aanboden. Zo kwam ik ook mijn opleiding en ik vind het geweldig.

oh, daar moet nog bij dat ik in dat utssenjaar een cursus medische terminologie heb gedaan bij NHA. en die afgerond heb met een 7 gemiddeld. erg handig want ik heb nu een voorsprong door die cursus.

Een grote geruststelling is dat er heel veel mensen zij die niet weten wat ze willen worden en uiteindelijk toch ergens terechtkomen. En soms blijkt op langer termijn je ‘droomberoep’ toch tegen te vallen en dan zit er niets anders op dan op zoek gaan naar een alternatief.

Ik weet niet waar je studeert, maar anders zou je ergens een studiekeuze-, beroepskeuze- of interessetest kunnen doen. En ik zou een afspraak maken met je decaan/tutor om een gesprek aan te gaan over je toekomst en mogelijkheden. Misschien heeft hij/zij nog goede ideeën. Verder bestaan er instellingen zoals ‘Centrum Studiekeuze’ zoals in Utrecht waar je terecht kan. :slightly_smiling_face: En speur is fora af op zoek naar mensen die een bepaalde opleiding volgen en vraag ze het hemd van het lijf. En meeloopdagen geven ook nieuwe inzichten. :wink:

En opleidingen zijn nooit direct leuk, soms moet je door de zure appels doorbijten. Iets ‘leuk’ vinden is soms ook je verwachtingen bijstellen, met eigen initiatieven komen etc.

Zelf ben ik ook een geval geweest van ‘ik weet niet wat ik wil’

Ik wilde vroeger kapster worden, op de middelbare school bleek het verstandiger te zijn om een andere opleiding als vervolgopleiding te kiezen die beter zou aansluiten op mijn doen en kunnen. (Meer uitdaging)
Vervolgens wilde ik graphic designer worden, en ik heb een HBO opleiding enkele jaren gevolgd waarmee ik die droom zou kunnen realiseren. Gezondheidskwalen gooiden roet in het eten, en nu doe ik een talenstudie aan de universiteit. En wat ik exact wil worden is nog niet duidelijk. Misschien docent of ‘journalist’/webredacteur? Waarschijnlijk een journalistieke bachelor en verder zie ik wel :stuck_out_tongue:

Je zegt dat je te veel dromen hebt, maar wat zijn die dromen dan precies?