Ik weet nie hoe ik iemand moet aanspreken

Ik ga maandag naar de hogeschool voor 't eerst, ik ken dus totaal niemand.
In 't middelbaar had ik gewoon vrienden vanaf jongs af aan dus ik kende ze al super lang. Maar ik weet nu echt niet hoe ik iemand moet aanspreken die ik totaal niet ken, wat ik moet zeggen… Ben vrij verlegen.
Iemand tips?

Het goede nieuws; niemand kent iemand. Dus jullie zijn allemaal zielig, eenzaam, alleen en verlegen.

Therefor gebeurt het óngelooflijk snel dat je mensen aanspreekt, gewoon over basic dingetjes. Dat gebeurt meestal zonder dat je erg in hebt (zeker als je al gewoon veel vrienden hebt, en dus wel gewoon sociaal bent)

^
Dit ja, iedereen is alleen, dit maakt het sowieso veel makkelijker om iemand aan te spreken.
Wees gewoon lekker spontaan, en wees jezelf, dan komt het allemaal goed!

Ja het is spannend, maar je zult ze heus wel leren kennen. Je moet er wel heen, je kunt gewoon iemand aanspreken. Veel mensen kennen elkaar niet. :slightly_smiling_face: Ik heb het ondertussen al 4x moeten doen dat ik neimand kende dat is allemaal goed gekomen :slightly_smiling_face:

Oh ik hoop 't :slightly_smiling_face:

Gaat helemaal goed komen! En het hoeft niet van 1 kant te komen, als je al naast iemand gaat zitten… klept diegene heus wel ook tegen jou aan! :grinning:

Let op dingetjes. Bijvoorbeeld kleding, geef een complimentje (“Goh wat leuk je haar, hoe heb je dat gedaan? Is het lastig die rode kleur zo bij te houden?”).
Of als je ziet dat je dezelfde telefoon hebt ‘hee die heb ik ook, doet die van jou ook zo raar?’

Oke niet de beste voorbeelden maar zo start je wel een gesprekje =P Je moet vooral gewoon letten op dingen die je deelt samen. Iedereen moet elkaar een beetje ‘ontdekken’.

jaa wat Silverbleed ook zegt!
of : ‘wat was jou naam ook al weer?’
of gewoon : hoi ik ben … :grinning:, waar kom jij vandaan?

Complimentjes over uiterlijk geven werkt wel goed, en probeer dan ook echt een gesprek te beginnen. Dus niet: ‘Leuke ketting.’ ‘Oh dank je’, maar probeer door te vragen, vertel wat over jezelf, enz. Niet dat ik een sociaal meesterwerk ben, maar dit helpt wel.

Heb precies hetzelfde verhaal alleen ik zit al 3e jaar op het mbo xD