Ik weet het niet meer..

Na de zomervakantie ben ik naar een nieuwe school gegaan. (havo school)
Ik had er al helemaal geen zin in en zat niet lekker in m’n vel omdat mijn oma was overleden. ik ging samen met mijn vriendin naar die school. Doordat ik niet lekker in mn vel zat begon het jaar ook niet goed, omdat ik me niet kon concentreren enzovoort.
ik heb ook geen nieuwe vriendinnen gemaakt in de klas. Ja, wel een paar meiden die heel aardig zijn, maar niet echt waar een ‘klik’ mee is.
Nu gaat die vriendin (waarmee ik naar deze school ben gegaan) TL doen, omdat ze hele slechte cijfers heeft en het niet naar dr zin heeft op deze school.
Ik zit nu ook te twijfelen of ik weer naar m’n oude school zal gaan (TL dus).
Maar mijn cijfers zijn nog wel makkelijk op te halen denk ik;
6,5 - 5,6 - 6,4 - 5,8 - 6,8 - 6,2 - 4,9 - 5,5 - 6 - 6 - 5,6 - 4,5 - 6,6 - 5,4
Dan wil ik graag dit jaar op tl afmaken en volgend jaar ook nog op tl afmaken en dan als ik mijn examen gehaald heb, nog 2 jaar havo doen.
(dan zou ik dus 1 jaar extra doen)

wat zouden jullie doen in mijn geval? naar tl gaan op een school waar al je vriendinnen opzitten en waar je dan wel 1 jaar langer voor op school moet zitten? of zouden jullie op havo blijven en mijn cijfers proberen op te halen?
sorry voor t lange verhaal! :blush:

ik snap je probleem,
wat vind je belangrijker, je leven nu of je opleiding/toekomst?
ik zou voor tl kiezen, maar ik wil toch geen belangrijke baan later, dusja.

Ik zou zoieso eerst proberen om je cijfers op te halen.
Als dit niet lukt kan je altijd nog naar je oude school gaan.
En je kan waarschijnlijk niet meer nóg een keer terug naar de havo school als je eenmaal terug bent gegaan.
Succes!!!

in welke klas zit je nu? je moet niet om andere mensen naar een andere school gaan, je vriendinnen kan je ook nog buiten school zien toch? op hbo ga je toch allemaal ergens anders heen (:

Ik zou havo blijven doen en gewoon je cijfers proberen op te halen. En je gaat sowieso niet voor je vriendinnen naar school maar voor jezelf… succes!

Je moet sowiso niet naar tl gaan omdat je vriendin daar opzit
je maakt heus wel nieuwe
maar al;s ik het zo zie
ga je het wel heeel zwaar krijgen op havo…
welke klas zit je?
vraag anders je mentor ook om hulp

ik zit nu halverwege de derde, en mijn keuze moet gemaakt zijn voor de kerstvakantie anders mag ik sowieso niet meer naar tl…
bedankt voor jullie meningen, had ik ook even nodig.
maar ik ben gewoon totáal niet gemotiveerd meer omdat ik op zo’n k*t school zit.

persoonlijk zou ik werken als de malle.
Probeer even uit je dipje te komen,
er zijn lots of ways, er staat vast eentje op girlscene die perfect is voor jou en work it! Het is jóuw toekomst, niet die van je vriendinnen die er na schooltijd ook zijn. Als jij lekker(der) in je vel zit maak je vast nieuwe vrienden.
Als je negatief denkt blijft het zo. Dus kop op, en maak er maar een leuke tijd van!

@ Cavalerie,
jaaa, ik vind het alleen zo moeilijk om uit mn dip te komen. ik zit al sinds augustus niet lekker in mn vel en ondertussen krijgen leraren het ook wel een beetje door volgens mij. bedankt voor je reactie. (:

gecondoleerd, en heel erg veel sterkte.

wat school betreft, ik zou er echt voor gaan. hard gaan leren en proberen om je cijfers omhoog te halen. als die vriendin een echte vriendin is houd je daar echt nog wel contact mee, en je krijgt vanzelf vrienden in de klas als je misschien in keer naar hen toe stapt. als je bijvoorbeeld een project ofzo moet doen, vraag je aan die meiden die je wel aardig leken of je in hun groepje mag ofzo?

@ fusions

dankjewel! ja, ik praat wel veel met die meiden enzo, maar het is niet zo dat het echt vriendinnen zijn.

Ik zou echt proberen de havo af te maken. Als het niet lukt kan je idd nog altijd iets anders gaan doen. Maar de havo is wel fijn om in the pocket te hebben. Ik ben ook van vmbo naar havo gegaan en ik heb er nooit spijt van gehad. Mijn cijfers waren ook net op het randje, maar met een beetje geluk (en veel studeren natuurlijk) haal je het.

Als jij een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo hebt, kan je al MBO doen. Al weet ik niet op welk niveau, op vwo kan je dan meteen op niveau 4 instromen. Maar, daar moet je dan even op googelen. Volgens mij als je van 3 naar 4 havo overgaat kan je ook al naar niveau 4 van het MBO.
Ik zou dit jaar dus gaan knokken, dan ben je ook nog sneller klaar als je tóch naar het MBO wilt.

havo blijven doen en je cijfers gewoon ophalen,
en doe gewoon je best om vriendinnen te maken, het lukt heus wel!

Ik zou TL doen en daarna HAVO. Uit je verhaal maak ik op dat je op je oude school gelukkiger was, dus zou ik terug daar heen gaan. Liever jaartje langer op school dan een paar zware jaren met weinig vriendinnen…

Vraag ze gewoon eens om samen iets gezelligs te gaan doen? Dan word je vanzelf vriendinnen meestal. Onthoud goed; alle goede vriendinnen waren eerst enkel kennisen van elkaar. Zet gewoon de volgende stap :slightly_smiling_face:

Praat er over met je mentor ofzo! Die kan je ook advies geven of het nog mogelijk is dit op te halen! Als ook je mentor denkt dat dit moeilijk gaat worden dan kun je misschien beter weer TL gaan doen!

Maar als je mentor denkt dat het nog wel op te halen is, dan zou ik er ook helemaal voor gaan! Je opleiding is belangrijk en je vriendinnen kun je ook na school of in het weekend zien!

@Romanceable, ik heb wel een paar keer wat afgesproken, maar ik voel me gewoon niet op mn gemak bij die meiden, kan niet echt mezelf zijn enzovoort.

@iedereen
ik heb vandaag met de mentor een gesprek gehad, en hij zei dat hij in me gelooft en hij denkt dat ik goed moet uitrusten in de kerstvakantie zodat ik na de kerstvakantie weer met een frisse start kan beginnen. dus ik blijf wel op de havo, maar ik ga wel naar een andere klas waar nog een paar vriendinnen van me in zitten. :slightly_smiling_face:
ik hoop echt dat het me lukt, maar kmoet wel echt me best gaan doen…