ik weet het niet meer.

hoi, ik ben nieuw hier en weet dus niet zeker of dit wel bij het goeie onderwerp hoort…
Ik ben 12 jaar oud en dit is mijn probleeem:
Ik ben dus heel verlegen, en ik weet niet wat ik er tegen kan doen. Ik heb weinig vriendinnen heb er maar 3 ofzo. Ik weet het zelf ook niet precies. Zelf vind ik het ook niet zooo erg, maar ik wil er wel een oplossing voor.
Ik heb weinig vriendinnen, omdat ik verlegen ben. Ze noemen me wel de kind die verlegen, en rustig is.
Als ik niet verlegen was had ik echt wel stuk of 10 vriendinnen. Maar toch voel ik me helemaal alleen ook als jullie zeggen " Met 3 vriendinnen moet je blij mee zijn. " Ach, nee niet helemaal. 1 Vriendin wilt alleen buiten school met mr spelen. 1 ander vriendin ik weet niet hoe we erbij zitten. Soms zit ze me constant te commanderen, en uit te schelden. En een ander keer is ze leuk aan het doen alles enz. Terwijl ze me appjes heeft gestuurd met erge scheldwoorden, en ik haat je. Ze zegt vaak " Doe of ik ga je slaan " Vooral dat ben ik het zat. Ik hoef niet met haar om te gaan! En nog een klasgenootje. Maar ik vind het moeilijk om connecties te maken met anderen. Vooral als ze altijd bij een ander klasgenootje bijzitten of bijstaan in een groep. Dan weet ik al helemaal niet hoe ik moet beginnen. Plus ik ben verlegen, en ik kan niet opeens zeggen: hoi zullen we samen doen ofzo want dat komt een beetje raar over.

Kan iemand me helpen?

Luister naar je gebruikersnaam: always be yourself! Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar het is in principe wel zo. Jezelf bij klasgenootjes betrekken, sociaal zijn! Je bent vast een hartstikke leuk meisje, maar omdat je heel verlegen bent kunnen andere mensen dat niet goed zien. Als je het eng vind om iemand te vragen om af te spreken, kan je dat wel via whatsapp doet. Naarmate je vaker met mensen afspreekt, word je socialer en gaat het ‘echte’ praten ook een stuk makkelijker. En je moet je niet laten uitschelden en commanderen. Dat meisje maakt eigenlijk een beetje misbruik van je verlegenheid.

Overigens hoort dit (denk ik) bij lifestyle te staan.

probeer gewoon een gesprek aan te gaan

Hmm, ik snap je probleem wel. Vroeger was ik ook heel erg verlegen en onzeker (nu heb ik daar gelukkig geen last meer van). Ik had lange tijd maar 1 vriendin en werd nooit uitgenodigd voor feestjes enzo. Maar mijn advies is om gewoon met kleine stapjes te beginnen. Je hoeft niet gelijk te vragen om af te spreken, maar je zou kunnen beginnen met, hoi, heb jij dat programma gezien gister/mooi weer he/ snap jij deze som enz. Zo word de drempel misschien wat minder groot. Als je dat steeds vaker doet bij mensen zullen ze zien dat jij best kan praten, en zullen ze misschien ook een gesprek met jou aangaan. Verder staan er op internet heel veel tips over hoe je minder verlegen kan worden/overkomen. Als je nog vragen hebt ofzo mag je me noten!
Succes! (:

ja dat weet ik er zijn wel meerdere mensen verlegen in de wereld hoor
maar als je er niks aan doet gebeurt er ook niks

Ja, maar jij bent toch uiteindelijk diegene die iets moet doen, niet anderen.
Sowieso moeilijk om wat minder verlegen te zijn, maar als je dat wilt moet je er toch zelf wat aan doen.

Door dingen anders te doen. Wat heb je te verliezen? Andere meisjes gewoon aanspreken bij bijvoorbeeld lessen etc. dan heb je alvast wat gemeenschappelijks om over te praten.

Ja nou als je dat belangrijker vindt dan gelukkiger zijn met veel vriendinnen, dan moet je het zelf weten. Je moet zelf afwegen of je wel echt wat wil veranderen.

je reputatie als het stille onzeker meisje gaat echt niet verloren als je vraagt aan iemand hoe het met hem gaat…

Dan doe je toch lekker niks, het moet niet. Het is wat je zelf wilt.

dat gevoel ken ik dus ook!
we moesten toen we 12 waren in de klas een lijst opstellen met dingen die we wouden bereiken. 1 van die dingen bij mij was: minder verlegen, voor eigen mening uitkomen

toen ging ik naar het middelbaar (ik woon in belgie dus). ik had 1 echte vriendin toen, heb nog 2 vriendinnen gemaakt daarna, dus we waren met 4.dit kwam niet zozeer door mij want ik was nog steeds heel verlegen(mijn 1e vriendin was heel sociaal) alles ging goed, en ik was gelukkig.

toen ging ik naar het 2de middelbaar, in een ander klas, wel nog met mijn 3 vriendinnen. mijn ‘vriendinnen’ wouden stoer doen en populairder worden in die klas, dus begonnen ze me soms uit te schelden, te zeggen dat ze me niet wouden in hun groepje, maar ze deden dat om te ‘lachen’ zeiden ze. nou, daar kon ik dus niet mee lachen. ze nodigden me uit op een feestje, maar ik ging gewoon niet omdat ik bang was, omdat ze me konden beledigen ofzo. dit jaar was echt een hel voor mij!! en ik was al zo verlegen…

toen begon de ene vriendin, laat ik ze O noemen, met me te chatten, voor huiswerk ofzoiets. we begonnen steeds meer te chatten, in de vakantie. op een moment vertelde ik haar dat ik het allemaal niet meer leuk vond en ik vertelde haar echt alles. en ze voelde zich schuldig, maar ze wist het wel, wat ze me had aangedaan…

nu, ben ikal bijna 3jaar, beste vriendinnen met O, ik kan haar alles vertellen en ik heb haar vergeven.

dus: probeer zoals ze hier zeggen, ook al is het niet makkelijk, met iemand te chatten, of te praten, het is makkelijker op internet dan in real life. bouw een vriendschap. het is bijna vakantie, dus dan moet je elkaar niet elke dag zien, dat is makkelijker. overwin je verlegenheid, je zal zien dat dit lukt, eenmaal je een goede vriendin hebt!

succes!

ja

Je vraagt ons advies om minder verlegen te worden, waar wij op antwoorden dat je gewoon op iemand moet afstappen; er zijn meer verlegen meiden zoals je als je op het forum rondspeurt ook ziet. Dat je dan ons advies afkeurt ligt niet aan ons dacht ik.

Dus je wilt vrienden maken met de mensen in je klas? Want als je die bv al 2 jaar kent vind ik dat een beetje gek. Vriendschap komt vanzelf en moet je niet forceren.

Oke, ik wil ten eerste even zeggen dat je wel een beetje open moet staan voor het advies wat iedereen hier geeft, want dat doen ze toch echt voor jou, dan hoef je niet te gaan snauwen.

Mijn advies. Ja, als je meer vriendinnen wil zul je jezelf toch echt even een schop onder de kont moeten geven! Het kan heel eng zijn, maar je begint met kleine stapjes. Wat hier al eerder is gezegd, begin over whatsapp of facebook ofzo. Of kleine opmerkingen in de klas. Put yourself out there! Laat weten dat je bestaat. Zo kun je ook meteen aftasten met wie je een klik hebt en met wie niet. Dan kan je verder gaan en voorstellen om een keer wat af te spreken. Je hoeft niet meteen urenlang bij elkaar te zijn, al stel je voor om na school een frietje te gaan halen.

Verder… school is niet de enige plek waar je sociale contacten op kunt doen! Zit je bijvoorbeeld op een sport of andere club? Hier is het vaak ietsie makkelijker omdat al een gemeenschappelijke interesse hebt, en vooral als je in een team/groep zit wat samen moet werken, heb je al contact met de rest.
Als je niet op een sport ofzo zit, raad ik je aan om dat toch eens te gaan doen. Ten eerste is het goed voor je gezondheid, ten tweede is het een goede kans om nieuwe mensen te ontmoeten en ten derde is het toch een paar uurtjes socializen in de week erbij.

En dan nog die vriendin die jou rondcommandeert en beledigt… Loos haar. Echt serieus, dit kan gewoon niet. Als jij denkt dat je ‘sterk’ genoeg bent om voor jezelf op te komen tegen haar kan de vriendschap misschien gered worden, maar als je al verlegen bent is dat soms moeilijk. Dus kom voor jezelf op tegenover haar door te laten merken dat je dit gedrag niet accepteert, of door gewoon de vriendschap te verbreken.

Haha, want “je reputatie” is echt het allerbelangrijkste wat er bestaat :’)

Geef wat minder om de meningen van anderen, daar word je een stuk gelukkiger van. En het klinkt nou niet alsof je al een geweldige reputatie hebt, als je nooit met iemand praat en bekend staat als “de stille”. Jij hebt echt niets te verliezen.

Als je wil dat er iets verandert, moet je jezelf een schop onder je kont geven en gewoon mensen aanspreken. In het begin is het eng, maar als je eenmaal een gesprek aan het houden bent en dit ook vaker doet, zal het steeds makkelijker en minder eng zijn. En er zijn genoeg stille meisjes die zijn uitgegroeid tot hele sociale, spontane meisjes.

Gewoon doen dus, je kunt het wel.

vroeger was ik het stilste meisje, ik denk dat mensen echt dachten dat ik niet kon praten, en nu ben ik soortvan bijna drukste kind. Ik weet niet hoe het gebeurt, maar het zal jou vast ook wel gebeuren! Als je volgend jaar naar een andere klas gaat moet je gewoon de eerste dag naar een nieuw iemand gaan die bijvoorbeeld alleen staat, en dan gewoon beginnen. Het komt wel allemaal goed, je kan het wel