Ik weet het allemaal niet meer

Oké, ik heb voor dit even een nieuw account aangemaakt omdat ik graag anoniem wil blijven.

Er is zo veel gaande bij mij thuis. Ik heb een broer van 19 en hij is zo veranderd. Sinds begin vorig jaar heeft hij alleen maar ruzie gemaakt met mijn ouders(met name met mijn vader) en de ruzies zijn soms zo uit de hand gelopen dat hij zelfs een mes uitstak naar mijn vader.

Hij is sinds vorig jaar ook begonnen met roken en wie weet wat hij nu wel niet gebruikt. Ik haat hem. Ik haat hem echt, als ik alleen met hem in het huis ben ben ik zo bang, en dat hoort niet. Ik hoor niet bang te zijn in mijn eigen huis, maar ik weet nu gewoon niet meer wat ik moet doen. Mijn vader en hij negeren elkaar en mijn moeder praat nog wel met hem maar hij is gewoon zo veranderd, hij zat in 5 havo en hij is van school gestuurd door slechte cijfers, en nu heeft hij alleen nog maar een krantenwijk, en elke maand is zijn geld op. Oké, hij gaat misschien vaak uit, maar hij verdient ongeveer 400 in de maand, en dat is ALTIJD op, dus het kan toch niet anders zijn dan dat hij aan de drugs is? Soms(altijd eigenlijk) wens ik dat hij gewoon dood gaat, hij bezorgt zoveel pijn bij ons. Mijn moeder heeft zoveel in haar leven meegemaakt, en ze is ook nog eens ziek(heeft heel vaak last van haar hart) en ik ben zo bang dat dit niet goed af gaat lopen, dat iemand dood gaat of… ik weet het niet.

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik wil dat mijn broer het huis uit gaat maar dat zou die denk ik sowieso niet doen, omdat hij hier alles eigenlijk krijgt(eten, slaapplek enzo) en hij heeft ook dus niet het geld ervoor om een eigen huur te betalen maar echt… binnenkort begint school weer en dan ben ik van 8 uur tot minimaal 3 uur in de middag op school en mijn zus ook, mijn moeder is dan elke dag wel aan het werken en mijn vader ook maar als mijn pa avonddienst heeft is die in de ochtend dus gewoon thuis en mijn broer ook.

En die 2 kunnen gewoon niet meer met elkaar door één deur en ik ben zo bang dat er iets ergs gaat gebeuren… weet iemand misschien een oplossing voor dit? Hoe hij gewoon het huis uit kan gaan? Sorry voor mijn lange verhaal maar ik moest dit gewoon even kwijt :frowning_face:

Geen zin om 't te lezen. Wil je wat alinea’s gebruiken? Dan wordt het wat makkelijker en is het minder vermoeiend. (:

Zo beter?

Sterkte ): up!

Dankjewel

Eigenlijk kun jij zelf niet veel aan de situatie doen of veranderen. Het is nu eenmaal hoe het is, hoe kut ook. Het is je broer’s eigen keuze om te gaan roken (en wie weet wat nog meer). Misschien haalden vrienden hem ook over, maar alsnog eigen keuze. Met dat soort types heb ik geen medelijden. Ik vind het wel erg dat je hoopt dat je broer doodgaat, zoiets kún je gewoon niet zeggen. Toevallig ken ik iemand wiens broer is doodgegaan en dat is vreselijk, dat mag je gewoon niet zeggen.
Als ik jou was zou ik blij zijn dat ik weer naar school kon, tenminste weg bij je broer. En tja, tussen je vader & je broer daar kan jij gewoon niks aan doen!

Nee ik weet dat ik er niks aan kan doen maar ik heb ook geen medelijden met mijn broer. Hij is hier zelf allemaal aan begonnen en hij is 19, het is zijn leven, maar ik wil niet bang zijn. Ik weet dat het erg is dat ik hoop dat hij doodgaat en misschien zeg ik dat alleen ook maar nu omdat ik zo boos en verdrietig ben op dit moment

veel sterkte!:heart:

Dankjewel

misschien moet je een brief schrijven naar je broer over hoe je je voelt,
en dat je je zorgen maakt ect. het lucht op. en als je echt heel bang bent
kun je misschien logeren bij een vriendin in het weekend en voordat je weggaat
de brief op z’n bed leggen… het is maar een ideetje hoor :slightly_smiling_face:

Ik heb al een keertje(toen hij een hele erge ruzie had met mijn vader) tegen hem gezegt wat ik er van vond. Dat het ons allebei pijn deed en dat hij mijn grote broer is en dat ik hem nodig heb in mijn leven en nog veel meer en dat heb ik recht in zijn gezicht gezegt, en daarna ging het wat goed maar het is weer zo slecht geworden. En het doet me zo’n pijn dat hij zo verandert is, ik kon vroeger altijd met hem praten en lachen en alles, hij was als een voorbeeld voor mij maar in de zomer van 2008 stopte hij met praten tegen mijn zus.

En hij praatte toen alleen nog met mij en mn ouders en nu praat die alleen nog met mijn moeder…

Je wilt hem dood? :flushed:

Ik zou met je vader en met je moeder erover praten.
Zeggen dat je vaak bang bent, en dat je ook bang bent dat hij je vader iets aandoet.
Als zij hetzelfde gevoel hebben, dus ook ‘bang’ zijn voor je broer, kunnen jullie met zn 3en misschien iets regelen?
Bijvoorbeeld maatschappelijk werker met je broer oid?
Ik weet niet echt wat je verder nog kunt doen ertegen, broers kunnen nou eenmaal erg vervelend en puberaal zijn… (zussen ook hoor, daar niet van)

Ik snap het niet zo goed. Als je vader er mee zit dan onder neemt hij toch zelf actie, lijkt mij? Ik snap dat het allemaal heel kut is en wil je ook heel veel sterkte wensen. Maar waarom in godsnaam neemt je vader geen stappen? Kijk dat je broer niks doet is vrij logisch maar dat je vader er niet over praat met je moeder of weet ik veel wie snap ik niet helemaal.

Mijn vader wilt hem wél het huis uit en hij praat ook heel vaak hiermee met mijn moeder alleen zij wilt niet hem helemaal alleen laten. Want ze is heel erg bang dat als hij het huis uitgaat hij hélemaal de verkeerde kant op zal gaan…

Je denkt nu dat hij drugs gebruikt, omdat die 400 euro zo snel op is. Maar 400 euro is echt niks. Dat gaat er zo doorheen. Helemaal op die leeftijd.

ja praat met je ouders.
misschien kun je nog proffessionele hulp inschakelen, maar dan moet je broer dat ook willen lijkt me.
voor de rest weet ik het niet echt, vooral veel erover blijven praten want dat lucht op.
sterkte

Misschien moet je een keer een scene schoppen tegen je broer, wéér vertellen wat jij ervan vind en wat je voelt.
Het helpt misschien voor even, maar in die tijd dat het goed gaat, kun je zoveel mogelijk dingen proberen op te lossen, gaan praten met je broer.

Sterkte in ieder geval.

Wat erg voor je!
Misschien eens praten met je ouders erover?
Of op school met een vertrouwingspersoon ?
Bij mij helpt het iig niet.

Mijn broer is de afgelopen jaren ook heel erg veranderd. Hij heeft alleen nog maar slechte zin en geen werk (hij is bijna 23!) hij heeft gewoon geen zin om nergens anders te werken dan waar hij voor geleerd heeft. Daardoor krijgt hij dus alles betaald van mijn ouders en ik moet maar kijken hoe ik het allemaal krijg betaald ik verdien echt niet veel.
Hierdoor wil ik dus het huis uit, ik en mijn broer kunnen dus ook totaal niet met elkaar omgaan we praten nauwelijks met elkaar.
Hij is ook heel agressief en ik denk dat hij eens onze hond heeft geslagen omdat die trillend onder de kast lag terwijl er geen vuurwerk of onweer was. (anders doet die dat ook niet).
Nouja mijn moeder beschermd hem veel te veel waardoor ik dus weer ruzie met mijn ouders krijg omdat mijn broer meer de baas in huis is dan mijn ouders.
Als mijn vriend wilt komen mogen we nieteens onder zitten omdat mij broer onder is en hij dan slechte zin kan krijgen.

Daar werd ik ook even oprecht verdrietig van. Pas als iemand die zo dichtbij je staat sterft, zul je zien hoe belangrijk die persoon voor je is. Je bedoelt het vast niet om anderen te kwetsen, maar er zijn hier misschien wel mensen die hun broer/zus verloren hebben en graag met je zouden willen ruilen.

Ik denk dat hij problemen heeft waardoor hij zo is veranderd, hij moet echt aangespoord worden hulp te zoeken voordat het telaat is.